FLICKLAUNCH REVOLUCIJA

Kako je Facebook zamijenio televiziju i kino

12.08.2011 u 10:52

Bionic
Reading

Facebook je najpopularnija društvena mreža, horor je najpopularniji filmski žanr, a kada se susretnu, dobijemo – novu distribucijsku revoluciju zvanu FlickLaunch, koju neki već nazivaju budućnošću gledanja filmova na webu

Tko zna u što bi se do danas transformirale glazbena i filmska industrija da se prije desetak godina, umjesto križarskog rata predvođenog korporativnom inkvizicijom neuke starije generacije multimilijardera i spaljivanjem vještica skrivenih iza 'okultnih' imena Napster i Kazaa, odmah krenulo u potpisivanje primirja i suradnje s novim multimedijskim/file sharing platformama.

Ovako, trebalo je čekati da podatak potpuno pobjedi atom na apsolutno svakom frontu da se web, prije svega iz tuđe panike i nužne potrebe, a tek potom zbog pametnog iskorištavanja mogućnosti koje mreža pruža, pretvori u ravnopravnu distribucijsku mrežu svih sadržaja, posebno onih koji dolaze iz sfere industrije zabave.

Naravno, danas se za svoj dio terabajtnog kolača bore svi, od Netflixa preko Amazona do Googlea, no legalna distribucija sadržaja počela se širiti i tamo gdje ju je do prije koje godine malo tko očekivao – prvo se to dogodilo na BitTorrent servisima, dežurnom neprijatelju industrije koji je godinama dilao sve zamislivo i nezamislivo bez ikakve kontrole i nadzora vlasnika autorskih prava, a potom su ga isti ti vlasnici pokušali iskoristiti za promociju i distribuciju onoliko koliko je to bilo moguće. Drugim riječima, unatrag nekoliko godina pojavili su se filmovi snimljeni i distribuirani isključivo preko Torrenta – i to ne amaterski, kućni, 'borelijasti' uraci, već 'pravi pravcati' respektabilni igrani filmovi.

Primjerice, krajem svibnja ove godine nizu se pridružio i 'The Tunnel', nezavisni australski horor koji je preskočio tradicionalne modele distribucije, kao što su kinodvorane i zbrajanje novčanica na box officeu, no ipak je zadržao dio starog modela, upotpunjujući ga novim – drugim riječima, premijera je simultano odrađena besplatno na BitTorrentu u dvije verzije (standardna i 720p HD, s mjerenjem odnosa 'seedera' i 'downloadera' kao mjerilom komercijalnog uspjeha), ali se isti dan uradak pojavio i na DVD-u, kao i na australskim TV kanalima Foxtel i Austar.

'The Tunnel'

No cijelo to vrijeme Facebook je bio ovdje. I to s kakvom prisutnošću – ova društvena mreža ne samo da je mnogim korisnicima danas sinonim za internet, već se pretvorila u najveću mainstream platformu za komunikaciju svake vrste. Nije trebalo čekati previše dugo da se ova komunikacija 'nadopuni' i 'druženjem' oko projekcija.

Već neko vrijeme, Facebook je domaćin prijenosa koncerata i borilačkih spektakala, kao i ekskluzivnih svjetskih premijera i streamova svega od pjesama do holivudskih foršpana, no pokretanjem FlickLouncha, Facebook se sada bori i za poziciju nove dominantne sile distribucije igranog filmskog sadržaja. A priču će i ovog puta započeti novi primjer najpopularnijeg žanra današnjice – horor 'The Perfect House', omnibus priča o ukletoj kući, koje će korisnici Facebooka moći pogledati od 1. listopada pa tijekom sljedećih tjedan dana streaminga po cijeni od pet dolara za gledanje.

'The Perfect House'

Facebookov servis FlickLaunch stvoren je kako bi promovirao upravo nezavisne, niskobudžetne i autorske filmove koji ne mogu zaživjeti u 'Transformersima', 'Harryjima Potterima' i 3D naočalama ispunjenim multipleksima pa svim indie autorima osigurava jednostavnu distribuciju. Sami mogu postavljati i streamati svoje uratke, relativno jednostavno, a za razliku od YouTubea, to i naplatiti, pa u vlastiti džep stavljaju čak 70 posto ukupnog prihoda. Osim toga, mijenja se i način gledanja – za razliku od kina ili televizije, korisnici preko Facebooka mogu gledati film u dimenzijama u kojima žele, zaustavljati i pauzirati 'projekciju' kada i kako žele itd., dakle prakticirati sve one sitne radosti na koje je odavno navikla generacija diviksa i kućnog kina.

'Mnogi nezavisni filmovi trenutno ne mogu dobiti distribuciju kod velikog distributera i rijetko imaju značajan budžet za marketing kojim bi mogli doći do veće publike', kaže Craig Tanner, osnivač FlickLauncha, a njegov kolega Erik Moore pojašnjava u kojoj mjeri autor, iskorištavajući tehnologiju, osobno obavlja poslove koje su do sada obavljali cijeli pogoni holivudske mašinerije: 'Da bi film bio uspješan u konkurentskom okružju, svaki glumac, redatelj i producent mora koristiti svoje prijatelje s Facebooka i Twittera kako bi usmjeravali promet na svoj film', dodavši da je trik cijele priče upravo taj što dvije naizgled odvojene grane filmske industrije – projekcija i marketing – sada žive na istom mjestu, na Facebooku.

Iako je FlickLaunch namijenjen isključivo promociji nezavisnih i manjih filmova, to ne znači da Facebook nije debelo ugazio u filmski biznis, pa paralelno s ovim servisom proširio poslovanje s velikim studijima – primjerice Warner Bros. - u svijet društvene mreže dovodi i svoje blockbustere s velikog platna, pa oni kojima se ne da odlijepiti od monitora ili nekog drugog prigodnog gadgeta, mogu si vrtjeti i hitove kakvi su 'Vitez Tame', 'Harry Potter' i 'Početak'.

A ako ste sumnjali, FlickLounch već je spreman i za 'appove', za mobilne mikroprojekcije od iPada preko iPhonea do Androida. Ukratko, malo se tko sjeća besmrtnih riječi Davida Lyncha