Uz Hrvatsku, protekloga je tjedna nekoliko zemalja predstavilo svoje adute za ovogodišnji Eurosong. Srbija se tako ove godine odlučila za plitki pop 'Moje 3', mladog trija sastavljenog od finalistica popularnog talent showa, dok je Makedonija, zbog bijesne reakcije javnosti na duet Vlatka Lozanovskog i Esme Redžepove, pjesmu dala na doradu. Što još ove godine stiže u Malmö s Balkana, pročitajte u nastavku
Većina zemalja koje se natječu na ovogodišnjem Eurosongu već je predstavila svoje adute za natjecanje u Malmöu, a po fan forumima najaktualnije su, kao i obično, regionalne usporedbe. Kako Bosna i Hercegovina ove godine zbog financijskih poteškoća i internih afera unutar javnog servisa ne sudjeluje, a Crna Gora svoju pjesmu 'Igranka' u izvedbi regionalno popularnih repera Who See predstavlja 14. ožujka, pogledajmo što su nam pripremile ostale balkanske zemlje.
Radio televizija Srbije svoj je izbor 'Beosong' organizirala u dvije večeri – u subotu je izvedeno 15 pjesama, dok je sinoć publika birala između pet finalista. Obzirom na dosta tanku konkurenciju, kako kompozitorski tako i izvođački, kao prvi favorit od početka je slovio mlađahni trio 'Moje 3', koji čine Mirna Radulović Nevena Božović i Sara Jovanović, djevojke koje su nedavno ušle u finale popularnog talent showa 'Prvi glas Srbije'.
One su na koncu i pobijedile s pjesmom 'Ljubav je svuda', koju je uglazbio i aranžirao Saša Milošević Mare (inače član žirija navedenog talent showa), dok je prepoznatljivo banalan tekst napisala Marina Tucaković, autorica tekstova Cece, Severine i slične balkanske estradne bratije. Iako se radi o poletnom europop komadu kakvih svake godine na Eurosongu ima na tone, očito je da će djevojke morati dosta raditi na ujednačavanju izvedbi, a i veliko je pitanje hoće li pjesma biti prepjevana na engleski. Bilo kako bilo, Srbija je (ipak) probala nešto drukčije od ziheraških balkanskih balada, a hoće li im to donijeti rezultat bolji od nesretnog hrvatskog pokušaja s Darijom Kinzer, tek ćemo vidjeti.
U nedjelju je finale svog izbora organizirala i bugarska televizija. Bugari su unaprijed odabrali izvođača – u pitanju su Elitsa & Stoyan, koji su ovu zemlju već predstavljali pjesmom 'Voda' 2007. Publika je trebala odlučiti između tri pjesme, a populizam je još jednom došao do izražaja, pa je izabran prilično monotoni etno-techno napjev po imenu 'Kismet', kojemu, po svemu sudeći, niti regionalna podrška neće biti dovoljna da se progura u finale (Bugari su u drugom polufinalu, pa se možda mogu nadati glasovima Albanije, Grčke i Makedonije).
Makedonski izbor posebna je priča. Proteklog četvrtka, u sklopu skromne studijske emisije, predstavljen je duet jednog od najpopularnijeg pop pjevača u toj zemlji, Vlatka Lozanovskog-Lozana, i međunarodno priznate dive romske glazbe Esme Redžepove. Već sama ideja Esme u duetu s pop pjevačem na Eurosongu nije slutila na dobro, a Makedonci su se potrudili da sve ispadne još gore. Naime, anakrona i bezvezna etno pop poskočica 'Imperija' predstavljena je spotom koji je razljutio javnost u susjednim zemljama, ali i u Makedoniji, još jednom megalomanskom promocijom neobarokno-kvaziantičkih arhitektonskih zahvata na ulicama Skoplja. Nakon jednodnevnog cirkusa na internetu, Makedonska radio televizija odlučila je povući spot s Youtubea i iz upotrebe općenito (ostao je dostupan samo na servisu Vimeo), te se ispričala javnosti i poslala pjesmu na doradu.
Zbog makedonskog gafa su, kao i obično, ponajviše bjesnili Grci, koji na Eurosong ove godine šalju nešto sasvim drukčije. U Malmö putuje rock bend Koza Mostra, pojačan kultnim pjevačem Agathonasom Iakovidisom, a izvodit će pjesmu 'Alcohol is Free'. Pjesma idealno ilustrira trenutno anarhoidno stanje grčkog društva – Iakovidis je, inače, jedan od rodonačelnika žanra rebetiko, mediteranskog uličnog folka koji bi se u nas najlakše preveo jezikom Tome Bebića, a koji pjeva o alkoholu, prostituciji, nasilju i ostalim urbanim temama. U kombinaciji s alternativnim rockom mlađima to možda zvuči kao Gogol Bordello, ali pjesma svakako nosi zanimljiv ironijski sloj, možda i presnažan za natjecanje poput Eurosonga.
Bez skandala nije prošao niti albanski izbor. Između 17 kandidata, žiri se odlučio za Adrijana Lulgjuraja (pjevača rođenog u crnogorskom Ulcinju) i Bledara Sejka (gitarista s reputacijom ponajboljeg albanskog kompozitora), te još jednu pjesmu s pretencioznim naslovom 'Identitet'. Skandal je uslijedio kad su srpski fanovi Eurosonga primijetili da melodijska linija neobično podsjeća na Bajagin 'Plavi safir', ali naravno da je sve ostalo na internetskim provokacijama.
A gdje je tu 'Mižerja'? Dojma smo da ove godine Hrvatska nije bez šansi za finale. Bez obzira što je pjesma upakirana u svilenu italo-pop produkciju, čime je iz nje iscijeđen veliki dio klapske autentičnosti, Klapa s mora će ove godine čak i, kako kaže Nikša Bratoš, 'zapadnom uhu' biti dovoljno drukčija od uglavnom ziheraški nastrojene konkurencije, a usput pokupiti ponešto bodova iz regije i mediteranskog bloka.