POČEO VUKOVAR FILM FESTIVAL

Potresan životni put religiozne tinejdžerice

26.08.2014 u 13:28

Bionic
Reading

U ponedjeljak navečer započeo je 8. Vukovar film festival projekcijama filmova 'Križni put' njemačkog redatelja Dietricha Brüggemanna i 'Levijatan' Andreja Zvjaginceva te kratkom uvodnom ceremonijom

Kako je naglasio direktor VFF-a Igor Rakonić, festival je ove godine produljen s pet na šest dana te proširen na još dva grada u regiji, Županju i Vinkovce, a na programu je 81 film te tri natjecateljska programa - dugometražni i kratki igrani te dokumentarni. Cjelokupan prihod od ulaznica donirat će se studiju Kreativnih ideja iz Gunje, čije su prostorije potpuno uništene u poplavi. U ime Hrvatskog Telekoma govorio je Dario Borovac naglasivši da kompanija podržava festival od prvih dana prepoznavši njegovo značenje za grad i cijelu regiju. 'U MAXtv videoteci bit će dostupni najbolji filmovi s VFF-a, a brojne nagrade mogu se osvojiti u sklopu našeg projekta Filmofeel', istaknuo je Borovac. Festival je otvorio zamjenik ministrice kulture Berislav Šipuš.

Na programu su bili kratki film redateljice Jasne Nanut 'Zajedno' i dugometražni igrani film 'Križni put' Dietricha Brüggemanna. Njemački film osvojio je ove godine na Berlinaleu Srebrnog medvjeda za najbolji scenarij. Strukturiran je kao niz od četrnaest 'tabloa', postaja Križnog puta koje u Brüggemannovu filmu ne prolazi Isus, nego tinejdžerica Marija, duboko religiozna 14-godišnjakinja koja želi žrtvovati svoj život za teško bolesnog malog brata. Marijina iskrenost i čistoća te strogost okruženja u kojemu živi reflektiraju se i na formalnoj razini filma čistim, jednostavnim, asketskim, dugim i statičnim kadrovima od kojih svaki zauzima cijelu jednu sekvencu, a svojevrsna su filmska 'imitacija' crkvenih prikaza Križnog puta. Život u obitelji posvećenih vjernika ni za crkvi posvećenu djevojčicu nije nimalo lak. Članovi su ultrakonzervativne Družbe Svetog Petra, fikcionalizirane verzije Bratstva Svetog Pija X, u kojemu se inzistira na 'pravom katoličanstvu', mise se održavaju na latinskome, jazz, pop i rock nisu glazba, nego zvukovi Sotone, a skandalozna je i 'moderna' navada škole da na tjelesnom odgoju zajedno vježbaju dječaci i djevojčice... Pod pritiskom očekivanja svećenika uoči prve pričesti, rigidnog odgoja prezahtjevne i prestroge, religijom zaluđene majke te vlastite želje da bude uzorna katolkinja čiji je život posvećen Isusu, Marijin život polako postaje pravi pakao - majka je hladna i nezainteresirana, posvećena svojim idejama i ispunjavanju forme više nego potrebama djece, otac joj se ne usudi usprotiviti, djeca u školi je odbacuju zbog svjetonazora koji je u nepomirljivom sukobu sa suvremenošću...

Iako je sam redatelj 'Križni put', koji je u Berlinu dobio i nagradu Ekumenskog žirija, uoči projekcije nazvao katoličkim filmom koji je snimio pod utjecajem vlastitog religioznog odgoja, teško se oteti dojmu da je istovremeno riječ i o poprilično žestokoj kritici religije i katoličanstva. Dok svoju vjeru u Boga redatelj izražava u trenutku kad Bog 'prihvati' Marijinu žrtvu, što se manifestira kroz prve riječi njenog bolesnog mlađeg brata, koji je do tada bio nijem, istovremeno je život Marije i njene obitelji, zarobljenih u krutoj, fanatičnoj religioznosti, oslikao kao okrutan i zastrašujući. Negativci u ovoj priči o djevojci koja je svoj život žrtvovala zbog drugih nisu Poncije Pilat i Rimljani, nego zadrta katolička obitelj i crkva.

Na paralelnoj projekciji prikazan je i sjajan novi film Andreja Zvjaginceva, 'Levijatan', o kojemu smo već pisali nakon projekcije na Sarajevo film festivalu