U2, HARRISON, PEARL JAM...

Rockumentarci su novi 'must have'

02.12.2011 u 09:59

Bionic
Reading

Dugo, dugo ništa, a sad odjednom i istovremeno čak tri jaka 'cjelovečernja' rockumentarca, i to sve redom renomiranih autora!

Ne govorimo ovdje, naravno, o svoj sili onih kratkih (ili duljih, svejedno) rutinskih glazbenih dokumentaraca 'fly on the wall' ili 'backstage' tipa, koji se obično pojavljuju na live ili best of DVD-ovima pojedinih izvođača, već o 'cjelovečernjim', kinofilmovima koji nisu nužno namijenjeni samo fanovima. Najbolji je možda primjer za to legendarni, poluozbiljni/polukomični 'Some Kind Of Monster' Berlingera & Sinofskog o Metallici, ili bolje o njihovoj imploziji i skoro pa raspadu uoči snimanja osmog albuma 'St. Anger' iz 2003, te skupnim i pojedinačnim beskonačnim terapijskim sesijama sa skupocjenim, samozvanim 'performance enhancement coachem' Philom Towleom. '... Monster' je film koji definitivno može zainteresirati i publiku koja se grozi Metallice, kao što ne treba biti fan ni countryja ni Dixie Chicksa da bi se cijenilo njihov sjajni 'Shut Up And Sing' (2006), puno više eksplicitnu optužnicu fašistoidne Busheve Amerike nego redovni bendovski koncertni dokumentarac. Ni 'Amerika protiv Johna Lennona' (2006) nije nužno samo o Lennonu, već i (puno više) o Nixonovoj Americi i antiratnom pokretu ranih 70-ih.


Jedan od najboljih rock doksa svih vremena je 'This Is Spinal Tap' (1984) Roba Reinera, urnebesna parodija o (tada) nepostojećem bendu i začetnik podžanra rock mockumentaryja, ali to je već neka sasvim druga priča. Nedavno je kod nas na DVD-u objavljen i preklanjski 'When You're Strange' uglednog režisera i snimatelja Toma DiCilla, s nikad prije objavljenim snimkama Jima Morrisona i The Doorsa. Dakle, 'rockumentarne' robe za zainteresirane ima, ali ne baš na bacanje, a sad nam predstoje tri 'kapitalca' – rock dokumentarci Camerona Crowea, Davisa Guggenheima i Martina Scorsesea, i to o (redom) Pearl Jamu, U2 i Georgeu Harrisonu, a vrijeme će pokazati hoće li koji od njih pronaći svoju publiku izvan fanovske baze izvođača o kojima govore.

Krajem rujna u domaćim je kinima prikazan 'Pearl Jam 20' snimljen povodom 20-godišnjice benda. Autor filma je renomirani Cameron Crowe ('Jerry Maguire', 'Nebo boje vanilije, 'Samci'), čovjek s jakim rock backgroundom – i sam je još kao klinac bio suradnik Rolling Stonea, što je kasnije tako nezaboravno prikazao u svom rock klasiku 'Korak do slave'. Crowe je lani snimio i nešto manje zapažen dokumentarac 'The Union' o snimanju sjajnog istoimenog 'kolaboracionističkog' albuma Eltona Johna i Leona Russella, a do kraja godine će se nakon šestogodišnje pauze (od relativnog flopa 'Elizabethtown') pojaviti njegov povratnički igrani film – 'We Bought A Zoo'. '20-icu' je Crowe snimao godinu dana kombinirajući nove snimke s preko 12.000 sati arhivskog materijala, pa je ona za fanove must, a za ostale potencijalno zanimljiv glazbeno-povijesni dokument o bendu, ali i vremenu u kojem je djelovao.

Davis Guggenheim proslavio se režijom Oscarom nagrađenog ekološkog dokumentarca Ala Gorea 'Neugodna istina', a preklani je snimio i zapažen dokumentarac o povijesti električne gitare 'It Might Get Loud', fokusirajući se pritom na tri gitarističke legende iz tri različite ere – Jimmyja Pagea, The Edgea i Jacka Whitea. Guggenheimov najnoviji film je 'From The Sky Down', a radi se o U2, i to u prijelomnom trenutku njihove karijere – snimanju remek-djela 'Achtung Baby' koje se događalo u Berlinu u slavnim vremenima pada Zida, ali i izuzetno turbulentnom periodu za U2. Film je nastao kao dio obilježavanja 20-godišnjice antologijskog albuma na kojem su U2-ovci uz pomoć Briana Enoa radikalno promijenili svoj zvuk i pronašli formulu koja će ih služiti čitavo naredno desetljeće. Za potrebe filma momci su ponovo posjetili Berlin, a nakon premijere na filmskom festivalu u Torontu te emitiranja na BBC-ju i američkom Showtimeu, 'From The Sky Down' pojavit će se u paketu reizdanja albuma (i to u varijantama 'Super De-Luxe' i ''Über De-luxe'), a nešto kasnije i kao samostalan DVD.

Najveći među ovdje spomenutima, Martin Scorsese, posvetio se i najvećoj temi, životu i karijeri tihog Beatlea – njegov film zove se 'George Harrison: Living In The Material World'. Scorsese je rockumentary veteran, ili bolje pionir, jer je još 1978. snimio 'The Last Waltz' o oproštajnom koncertu The Banda, a 2005. 'No Direction Home', kapitalni troipolsatni dokumentarac o ranim godinama Boba Dylana. Godine 2008. je svom rock opusu pridodao i 'Shine A Light', koncertni film o nastupu Rolling Stonesa u njujorškom Beacon Theatreu. Na filmu o Harrisonu Scorsese je radio godinama i paralelno snimio dva igrana filma, lanjski 'Otok Shutter' i nadolazeći 'Hugo', koji kreće u distribuciju krajem studenog. Projekt Harrison nastao je u suradnji s njegovom udovicom Olivijom, a konačni, ponovo troipolsatni rezultat početkom listopada prikazan je na američkom HBO-u i ubrzo potom objavljen na DVD-u.