Između svog ljetošnjeg zagrebačkog koncerta i predstojećeg ljubljanskog popravnog za sve koji su ga propustili, Leonard Cohen izdao je šesti live album u karijeri, a nakon lanjskog 'Live In London' već drugi s aktualne turneje...
Stari običaj preživjelih rock mamuta da nakon svake turneje izbace 'živi' album neumorno su godinama raubali primjerice Rolling Stonesi, a Pearl Jam je čak svojedobno objavio tzv. 'službeni bootleg' sa svih koncerata jedne turneje, no ne pamti se slučaj da netko, ili barem netko ozbiljan poput Leonarda Cohena, objavljuje dva različita live albuma s iste turneje u razmaku od jedva godinu i pol
Mora, dakle, da je sirotog starog Lena, koji 21. rujna navršava 76godina, dobro protresla čitava ona notorna afera s knjigovotkinjom i povremenom ljubavnicom Kelley Lynch, bez čije pronevjere sve love koju je Cohen spremio za crne dane ne bi ni bilo ni ove turneje. I ne samo da ga je financijski uzdrmala, nego ga je vjerojatno i ubacila u dodatne troškove (suđenje…) i dugove, pa ga novi financijski menadžment koji je preuzeo 'brigu o njemu' valjda tjera na totalnu mužnju svojih fanova. Turneja koja s kraćim prekidima traje već skoro dvije i pol godine s preko 200 održanih koncerata i koja je napravila već par krugova oko planeta ide jako dobro, dvorane su popunjene i solidno se zarađuje – lani je, primjerice, završio u plusu skoro 10 milijuna dolara, što ga je svrstalo u top 40 najvećih turneja 2009, a to nije mala stvar za jednog ipak kultnog umjetnika, prilično odmaknutog od mainstreama.
Cohenova dosadašnja live diskografija uglavnom je služila da fanovi iz prve ruke, bez studijske šminke, osjete kako njegov glas s godinama ide sve više u dubinu i daljinu. Glas čovjeka koji je 'odživio' svoje punim plućima, u svojim desetljećima 'posvećene bohemije' bio svugdje, vidio i doživio svašta, čak toliko da je polovicom '90-ih otišao živjeti u budistički hram i u tišini svetišta ostao dobrih pet godina, a s planine ga je spustila tek gorespomenuta osobna financijska kataklizma. Zbog svega toga ne treba biti previše strog prema razlozima za 'Songs From The Road'.
Jer, primjerice, sjajni 'Cohen Live' iz 1994. donio je brojna efektna nova čitanja starih klasika ('Joan Of Arc' sa svojom naknadnom pameću ženskih back vokala možda je čak i nadmašila original iz 1971.) i to je glavni glazbeni razlog zašto 'Pjesmama s druma' treba malo progledati kroz prste, iako se čak u trećini materijala preklapaju s lanjskim 'Live In London'.
Razlika od londonskog izdanja je i ta što su ovdje skupljene snimke s raznih strana (od Tel Aviva, Helsinkija i Glasgowa pa do Kalifornije i Cohenove rodne Kanade…), a tamo se radilo o samo jednom koncertu. Preostale dvije trećine, odnosno osam pjesama, ne donose neka posebna iznenađenja, ali sadrže antologijsku 'Famous Blue Raincoat', što bi samo po sebi činilo superiornim bilo koji album.
Treba li uopće reći da je Cohenov band nakon dvije i kusur godine turneje besprijekoran, izvedbe uigrane i samouvjerene, a on sam nevjerojatan, ponekad i do granice transcedentalnog, ali oni koji su ljetos bili u Areni to dobro znaju. Na turneji je Cohen rijetko, bez najave i dodatnih objašnjenja znao odsvirati i poneku novu pjesmu, ali ništa se od toga nije našlo na ova dva službena izdanja (za to valjda služi Youtube). Te bi se stvari trebale naći na novom studijskom albumu koji je sramežljivo najavio za početak sljedeće godine, i to će vjerojatno biti prave 'Songs From The Road', a tome se itekako treba veseliti…
OCJENA: 7,5 /10
Izdavač: SONY / MENART