Nova sezona američkog satiričkog talk & news showa 'Daily Show' započela je ovih dana, i to s novim voditeljem - Trevorom Noahom. Mladi Noah dolazi iz Južnoafričke Republike i već je prije bio jedan od dopisnika 'Daily Showa' i, baš kao i John Oliver, jedan je od najduhovitijih doseljenika na američkoj komičarskoj sceni
Kada je Jon Stewart odlučio napustiti svoju dugogodišnju gažu voditelja satiričnog news showa'Daily Show', uzburkala se cijela američka televizijska i komičarska scena. 'Daily Show', naime, nije samo još jedan kasnovečernji serijal na jednom od američkih kabelskih kanala - riječ je o emisiji za koju, iako se s vijestima šali, izvrće ih i ruga im se, nezanemariv dio američkog gledateljstva tvrdi da im je glavni izvor informacija o dnevnopolitičkim događajima. Takvom su je smatrali i ideološki oponenti - konzervativne uzdanice kao što su Bill O'Riley i Geraldo Rivera redovito su u svojim - nimalo humorističnim emisijama pokretali ozbiljne debate s 'Daily Showom', nazivajući usput Jona Stewarta svačim, od izdajnika do trockista. Riječ je dakle o humorističnom talk-showu koji ima ozbiljan medijski i politički utjecaj. Jona Stewarta vjerojatno nikada nitko neće uspjeti u potpunosti zamijeniti, ali kada je objavljeno njegovo povlačenje, počela su brojna nagađanja - pa i nekoliko neuspješnih pregovora - vezanih uz to tko će od ove jeseni sjesti na njegov stolac.
Izbor je na kraju pao na mladog južnoafričkog komičara Trevora Noaha, čija karijera na američkom tlu nije duga, ali je bila i više nego zapažena. U samo nekoliko godina otkako je stigao u Sjedinjene Države, nastupajući prvo po comedy clubovima, a zatim bukirajući i veće objekte, odrađujući stand-up turneje diljem te zemlje, Noah je svojim osebujnim stilom i osebujnom distancom - jer nije Amerikanac - stekao velik ugled i među publikom, a i među samim američkim komičarima, koji su ga redom vrlo rado pozivali kao gosta ili suradnika u svoje emisije. Trevor je tako na kraju počeo i raditi kao jedan od dopisnika u 'Daily Showu', iz tjedna u tjedan uveseljavajući američku televizijsku publiku usporedbama Afrike i Amerike, svoje svježe perspektive na život u Americi i na vlastitu rasnu pripadnosti kako ju je doživio u domovini, a kako u SAD.
Ovoga je tjedna, nakon dugih najava i nemalo rasprava Trevor Noah i odradio svoju prvu emisiju kao voditelj 'Daily Showa'. Dojmovi su zasad dobri - Noah je od Stewarta naslijedio sve ono najbolje, ali je i u show unio vlastiti pečat. Dok se Stewartov humor pretežno bazirao na sarkazmu, Noah je - možda zbog mladosti, a možda i zbog stila - više orijentiran na otkačeno glupiranje i vrlo živahne štoseve u interakciji sa sugovornicima, a u prvoj je epizodi također snažno igrao i na svoju rasnu samodefiniciju, i kao dopisnike i kao gosta (Kevina Harta) ugošćujući uglavnom afroamerikance.
No tko je zapravo Trevor Noah?
31-godišnji Južnoafrikanac možda je novo ime za Amerikance i našu publiku, ali je za njim već duga medijska karijera u rodnoj zemlji. Glumio je u jednoj od popularnijih južnoafričkih sapunica, vodio radioemisije, sportske i estradne serijale, nastupao u južnoafričkoj varijanti emisije Ples sa zvijezdama te već u ranim dvadesetima odlučio napustiti sve druge angažmane osim komičarskog. Velika je komičarska zvijezda u Južnoafričkoj Republici, a njegovo je porijeklo u toj zemlji vezano i uz vrlo zanimljivu osobnu priču.
Noah je, naime, rođen u doba apartheida, a majka mu je bila crnkinja i otac bijelac iz Švicarske. Takve su veze, kao i djeca rođena iz njih u to doba bili nezakoniti, pa je svoje odrastanje u takvim uvjetima Noah često opisivao pod egidom Born a crime(Rođen kao zločin), govoreći da bi mu majka, kada bi zajedno šetali ulicom, pred policijom morala ispustiti ruku ('Osjećao sam se k'o većica marihuane', kaže Noah), dok bi ga otac mogao samo promatrati s druge strane ceste, smijuljiti se i mahati ('...kao neki odurni pedofil', dodaje Noah).
Potvrđujući onu staru i istinitu tezu da je komedija zapravo tragedija od koje je prošlo dovoljno vremena, Noah se u svojim nastupima često bavi vlastitim rasnim identitetom, koji je u Južnoafričkoj Republici njegova djetinjstva bio nedefiniran i nepoželjan. Kao djetetu iz rasno miješanog braka nije mu, naime, priznavano ni da je crnac ni da je bijelac, nego je bio 'mješanac', najnepoželjnija od svih rasa u svirepom rasističkom društvu nekadašnje JAR. Kako je ipak odrastao u crnačkoj sredini i kako je kao dijete volio američke pop-kulturne tekovine, silno je htio biti prepoznat kao crnac, osobito kao američki crnac, što mu se činilo kao najcool stvar u svemiru.
Po dolasku u Ameriku, međutim, shvatio je da je iskustvo američkog crnca - iako također obilježeno rasizmom i diskriminacijom - mnogo drugačije od njegova vlastitog iskustva te da je i opet, kao i cijelog svojeg života, pomalo outsider. Takav je svoj položaj, međutim, briljantno iskoristio u brojnim pričama i šalama u stand-up nastupima, a takvo mu iskustvo i doživljaj svijeta omogućuju i jedinstven pogled na pojave o kojima većina ljudi uopće ne razmišlja.
Uz teme rasnog identiteta i zapadnjačkih predrasuda prema Africi, jedna od omiljenih Noahovih tema jest i vlastiti 'bjelački' dio identiteta, odnosno odnos s ocem, zbog kojega je naučio i govori njemački te, kako sam kaže, 'zvučim pomalo hitlerski'. Zainteresiran za svijet oko sebe, razne etničke i rasne stereotipe, zbivanja u svijetu izvan strogo zapadnjačkih granica te sa smislom za humor koji pomalo osvaja svijet - Trevor Noah najvjerojatnije će se pokazati, ako ne dostojna, a onda zacijelo dovoljno zabavna zamjena za Jona Stewarta. Osobno tipujem na ono prvo.