DIYALA

U Hrvatskoj sam undergound, a vani surađujem s jakom ekipom

07.11.2011 u 08:00

Bionic
Reading

Mlada hrvatska reperica ovog je ljeta objavila svoj drugi studijski album 'D.I.Y.', a ovih dana promovira singl i spot za pjesmu 'Wander'. Rođena u Varaždinu, odrasla u New Yorku, Diyala sve više svojim karakterističnim stilom privlači pažnju. U intervjuu za tportal.hr, ispričala nam je kako je heavy metal utjecao na njezin stil, kako su tata Palestinac i mama Hrvatica svoju ljubav prema glazbi prenijeli na nju, zašto je drugi album dala na free download, o napornom radu i zabludama u šoubiznisu

Diyala obožava metal bendove poput Toola i Slipknota, ali svejedno joj je najveća ljubav hip hop. Kako to?

Hip hop je moja prva ljubav, a tako je nekako počeo i moj interes prema glazbi. Naravno, počelo je od malih nogu vrištanjem za Michaelom Jacksonom, a s početkom 4. razreda osnovne, koji sam polazila u Brooklynu, zarazila sam se tzv. MTV famom – aktualan je bio komercijalni MC Hammer i slični izvođači jer u to vrijeme na TV-u niste imali prilike vidjeti underground hip hop scenu kako evoluira. Tek 90-ih svijet upoznaje East&West side te počinje ona prava era hip hopa. KLF su došli na scenu kao odgovor eksperimentalnoj elektronici - imali su gitare te neki žešći zvuk uz repanje. Pomislila sam: 'Wow! Ovo je super!' Onda je stigao uvod u onaj, sada meni smiješan, techno U96 - sve se počelo miješati. No planetarna popularnost Guns'N'Roses nikoga nije ostavljala ravnodušnim i zaista su me fascinirale njihove stvari. Tu me privukla gitara i vokalne interpretacije, ali tek sam dolaskom grungea ili rocka iz Seattlea našla onaj zvuk koji mi je bio totalno zanimljiv.

Pearl Jam, Nirvana, Alice In Chains, ma svi su to slušali i vrtjelo se non stop. Dolaskom P.J. Harvey, Björk i ostalih pojavio se interes za novi val izvođača, a meni je sve nekako dobilo smisla i sve je došlo na svoje kad sam čula Korn, Slipknot, Coal Chamber, Marylina Mansona, a poster Jonathana Davisa bio je na zidu pod obavezno ha,ha, ha... 2000. bila sam luda za Tool, a dobro se sjećam i njihove nevjerojatne turneje 'Lateralus', bila sam na koncertu u Beču. Godine 1999, na poziv prijatelja iz srednje škole, dolazim na probu s bendom gdje sam trebala repati. Doslovno sam bačena u vatru! Drugi je vokal grolao, bilo je to žestoko i s new breed smjernicama, pošto smo ionako svi bili veliki fanovi Korna i sličnih bendova. Za mene ti 'masni' zvukovi basa i gitare daju neki totalno drugi podražaj osjetilima i kroz tu glazbu imam prilike razbacati se, jednostavno izbaciti iz sebe sve što 'nedostaje' u hip hopu. Oduvijek sam bila dio eksperimentalnog i oduvijek sam htjela 'svoj zvuk'. Zahvaljujući tim bendovima danas na pozornici imate priliku čuti snažniji ženski vokal i vidjeti scenski nastup koji je sve samo ne reperski.

Puno ste putovali svijetom i upoznavali ste mnoge kulture. Istovremeno, otac vas je upoznao s arapskom glazbom, dok vas je mama uvela u svijet opere. Vi ste se pak našli u hip hopu. Koliko je, po vama, hip hop pogodan za kolaboraciju s drugim glazbenim stilovima kao što je metal, što je vidljivo i na vašim nastupima, ali i s nekim momentima karakterističnim za operu?

Kod mene je doma sve treštalo – ja bih uvijek slušala neku bijesnu glazbu, tata je znao kuhati i pjevati arapske pjesme, a mama je pratila sve opere i filharmonijske orkestre koje je našla na TV-u. Ako bih ja rekla da je opera dosadna, ona bi me uvijek presjekla: 'Slušaj, samo slušaj…' Znala sam tako gledati te pjevače, opažala sam govor njihovih tijela, fascinirao me izraz njihovih lica, drastična promjena emocija, no najviše disciplina vokalne interpretacije. Iz nekog usađenog poštovanja prema glazbi koje sam dobila zahvaljujući roditeljima danas iznimno poštujem izvornu glazbu, glazbu koja je utrla putove današnjim izvođačima i stvorila bezbroj novih profila... Hip hop se na veliko okrenuo kolaboracijama različitim glazbenim stilovima, sveprisutan je, naizgled jednostavan ali pruža tu dozu raznovrsnosti i miješanje stilova, pa, dobro doziran aranžmanom i produkcijom, zaista može biti definiran kao temelj i osnova za sve ostalo.


Iza vas su godine predanog rada, puno nastupa i album 'Rapstarct' koji ste stavili na free download. Iako se to danas sve češće radi, vaši razlozi poklanjanja albuma bili su druge prirode. Imaju li hrvatske diskografske kuće kakvu ulogu u vašoj odluci?

'Sama' sam i ne ovisim ni o kome po pitanju izdavača. Godinama mi je to bio najveći stres i razlog nemiru i ponekad lošem zdravstvenom stanju, imala sam dojam da sve što čovjek može zamisliti pada na moja leđa. Ponekad sam poželjela samo nekoliko bezbrižnih trenutaka prije i za vrijeme koncerta ili da mogu potpuno uživati u radu na albumu. Čekanje na tonske probe, svađe s toncima ili ljudima koji te uopće ne doživljavaju jer 'iza tebe nitko ne stoji', sve me to užasno iscrpljivalo. Međutim, izgradila sam ime i bez podrške izdavača. Zapravo, zadnjih 12 godina egzistiram bez izdavača, no unazad par godina intenzivnije surađujem sa svojim menadžerom Alešom Horvatekom koji, i kao menadžer i kao blizak prijatelj, uskače u svim važnim trenucima i surađujemo kod svih važnih odluka. Svoj sam mir našla u spoznaji da imam nešto iza sebe, nešto što sam napravila mukotrpnim radom i s čvrstom voljom da učinim nešto za sebe, ali i sa željom da dam neki primjer generaciji koja dolazi. Željela bih im poručiti da ne treba odustati i da uvijek postoji način kako se možete izraziti i biti sve sveprisutni.

Zašto se, po vašem mišljenju, domaći diskografi ne potrude oko izvođača poput vas, koji nesumnjivo imaju dovoljno kvalitete da postanu hrvatski izvozni proizvod?

Što se tiče naših izdavača, zaista ne želim komentirati previše i raditi im reklamu, ali moram reći da, kao i većina stvari kod nas, mnogo toga leži u našem načinu rada i neučinkovitosti! Mnogo je bendova koji stvaraju glazbu na stranom jeziku, tj. ne funkcioniraju na materinskom, ali ih izdavači podržavaju i šalju na turneje i financiraju. Potrebno je mnogo, ali zaista mnogo vjere u izvođača i dobra financijska podloga.


Sve je više hrvatskih izvođača koji su shvatili da Hrvatska nije dovoljno veliko tržište te su, pjevajući na engleskom, izašli na bojno polje globalne glazbene scene. I vi ste svojevremeno bili na pragu globalnog uspjeha jer ste trebali snimati zajedno s izvođačima kao što su Wu Tang Clan, Alicia Keys, DMX… Gdje je zapelo? Zašto nije nikada došlo do suradnje koja bi vas, bez sumnje, bacila u ralje globalnog šoubiznisa? Ti su izvođači bili vaš izbor ili su producenti pomislili da bi to bila dobra suradnja?

Ajme, opet situacija gdje ne želim raditi reklamu određenim ljudima! Ma, vjerujem da ću jednog dana smoći snage i ispričati sve bez rukavica… U pitanju je bio ugovor koji je bio samo ugovor - nikad nije došlo do nijednog nastupa, intervjua, ičega! Nakon devet mjeseci čekanja, unutar svoja četiri zida i sama sa svojim nezadovoljstvom nad situacijom (dok se Raw vrtio svugdje a ljudi su me zvali na gostovanja, a ja sam poštivala ugovor i nisam se makla s mjesta), konačno sam zatražila raskid ugovora. Sve je to zvučalo super – ajmo te dovest u NY, no pokazalo se da tu ima i nekih drugih interesa koje zbilja ne želim komentirati. Sve u svemu, priča gorkog okusa i nadasve lekcija meni za sva vremena.

S kime biste s globalne scene najradije surađivali?

Uh, previše je ljudi tu koji su jedinstveni i posebni na svoj način i prema kojima osjećam iznimno poštovanje, ali kad već pitate – Manson, Corey Taylor…

Ne repate na hrvatskom jer vam se, kako ste jednom prilikom izjavili, engleski jezik uvukao pod kožu tijekom vašeg boravka u New Yorku. Mislite li da biste imali veći prolaz u Hrvatskoj da se predstavite pjesmom na hrvatskom jeziku?

Mislim da bih radila sve samo ne pjevala na hrvatskom. Loša sam i ne želite to čuti, svi koji su čuli, imali su teških psihičkih problema, hahaha...

Priželjkujete li uopće karijeru u Hrvatskoj ili kontinuirano promatrate globalnu scenu i sebe na njoj?

Svoju undergound karijeru u HR ostvarila sam, a vani surađujem s jakom ekipom i pjesme se vrte na radio stanicama i po partijima, zaista nevjerojatno.
Nikad neću zaboraviti trenutak kada me kontaktirao BunzER0 (Belgija) da me obavijesti da je najjači dubstep D.J. i producent Distance (UK) pustio stvar CravingZ pod novitete u svojoj radijskoj emisiji ionako teško izgovara moje ime jer nije znao kako… To je za mene bio vrh, a da ne spominjem kakav je osjećaj kad ti neki poznati svjetski izvođač na nekom festivalu priđe i udijeli kompliment! Raspametim se od sreće i ponosa! S RE (Jarring Effects ,Švicarska) radim na trećem albumu i kad sam saznala da će na tom istom albumu gostovati B Dolan (Strane Famous Records USA), skoro mi je srce stalo! To je ekipa najjačeg MC-ja današnjice Safea Francisa! Za mene su to trenuci u kojima sam svjesna da sam isključivo svojim talentom i upornim radom došla do zasluženog priznanja!

Može se pretpostaviti da, osim svjetske rap scene, pratite i hrvatsku, kao i regionalnu hip hop scenu. Koga biste izdvojili u Hrvatskoj, a koga u regiji, tko vam imponira svojim stilom i svojim pristupom hip hopu?

Ne vole me baš naši reperi, ha, ha, ha! Easy collabo ostvarila sam s MC Popayem (HR) i Sejtanom (BIH). Vjerujem da je tu više stvar u nekom mojem pristupu jer se ne nalazim u HR rapu. Osim toga, previše je to mačo isfuravanja za mene, a artistička forma, čini mi se, njima je dosta nebitna, mnogo tekstova je na isti kalup... Prema Edi Maajki gajim posebno poštovanje kao prema kolegi i prijatelju, a sad sam prije tjedan dana u KSET-u čula jednog MC-ja koji me totalno oduševio načinom interpretiranja i svojim live bendom! To je Scriptor feat. Theron Touret Duo.


Puno pažnje posvećujete svom imidžu i odjeći koju nosite. Štoviše, imate i svoje omiljene dizajnere među kojima se nalazi i Zigman. Znači li to i da redovno posjećujete njegove modne revije?

Da, mnogo je dizajnera koji su se profilirali kod nas u zadnjih par godina. Ali ne, ne posjećujem revije, nažalost.

Koliko je imidž zvijezde danas važan za uspješnu karijeru?


Jako je važan! Važno je da ste to vi, da osjećate ono što radite i da ste na pozornici svoji. Vizualni dojam je važan; na kraju krajeva - i slušate i gledate, je l' tako? Kad se dobro spoje ta dva elementa, ne bi trebalo biti minusa.

U kojoj se fazi Diyala trenutno nalazi?

U fazi: hej, ljudi, uskoro je vani spot za 'Wander' i presretna sam zbog suradnje s Kaskader produkcijom i nevjerojatnim Philatzom, jedva čekam treći spot! DIY album je vani od ovog ljeta, a free download je na www.diyala-music.com And – yes, life is beautiful!


Kada i gdje domaća publika može očekivati Diyalin nastup?

Sve informacije možete pratiti na mojoj službenoj Facebook stranici.
Sljedeći nastup je na Brucošijadi FER-a 5. studenog s odličnim Diyala Upgraded bendom. Sav info vezan uz nastupe može se naći na mojem Facebook profilu: http://www.facebook.com/DiyalaRAPSTRACT i na službenoj web stranici www.diyala-music.com