Pošast rimejkova, rebootova i 3D citiranja prošlosti nije zahvatila samo Hollywood – prošle se godine prelila i u Aziju, a prije svega u Kinu, čija će nam kinematografija ove godine dostaviti puno novih, a opet starih iznenađenja
Povijesni spektakli oduvijek su bili potporni stupovi dobrog dijela azijske kinematografije, a sve do velike eksplozije azijofilije s početka novog milenija činili su i njezin najveći izvoz. Stoga ne treba čuditi što je upravo Kina, ne samo novi ekonomski, već i filmski gigant, neke od najuspješnijih naslova 2011. uzdigla upravo na posvetama prošlosti – spektakularni 'Shaolin' bio je veliki, melodramatski hommage wushu tradiciji, izložba kung fua na žicama i budističke filozofije s Andyjem Lauom i Jackie Chanom u glavnoj i sporednoj ulozi. 'Wu xia' je, kao što mu sam naslov kaže, u novom, modernom ruhu odao počast naslijeđu wu xie, 'viteškim' kineskim filmovima s pravednim borcima u nepravednom svijetu, sjajno miješajući Donnie Yena i tradiciju borilačkih spektakala s komornim detektivskim triler-noireom, ali i otvorenom posvetom wuxia-klasiku 'The One-Armed Swordsman' iz 1967.
Rezultat?
'Shaolin' je postao najpopularnijim naslovom regije, završivši na prvom mjestu najgledanijih uradaka u Kini, Hong Kongu, Tajlandu i Singapuru, dok je u Maleziji srušio sve rekorde zarade tamošnjih kinoblagajni. 'Wu xia' je u prvom tjednu prikazivanja prikupio više od 100 milijuna juana i završio ravno na prvom mjestu kineskog box officea. Nakon takvih računica, nitko nije lud stati.
Celuloidna retromanija 2011., ispunjena posvetama, remakeovima, rebootovima, re-imagineima, novim franšizama izgrađenima na starim hitovima i 3D 'remiksiranjima' klasika, veliki kulturni val guranja budućnosti na osloncu nostalgičnog stajanja u mjestu i ponovnom probavljanju prošlosti, stigla je i do Azije, a spomenuta dva primjera samo su mali 'tejster, najava' onoga što nas iz filmske industrije Dalekog istoka planira dočekati tijekom 2012. i 2013.
S jedne strane, dobit ćemo novu dozu povijesnih spektakala, visokobudžetnih posveta borilačkoj filmskoj riznici iza koje će stati posve neočekivana imena europskog festivalskog arthousea – Wong Kar Wai, primjerice, tako završava 'The Grandmasters', sagu o Bruce Leejevu učitelju Yip Manu (ovo je već četvrti film o njemu snimljen u zadnje četiri godine!), a ako je suditi po teaseru, bit će to Wongov 'najmainstream' film do sada. Hou Hsiao-hsien, zvijezda tajvanskog novog vala, već se neko vrijeme navodi kao redatelj borilačkog filma 'The Assassin', a čak bi i jedan Jia Zhangke ove godine trebao snimiti nešto posve netipično za svoju filmografiju, visokobudžetni povijesni film 'In the Qing Dynasty' u produkciji Johnnie Toa. Za to vrijeme, Jet Li, vrativši se kući iz Hollywooda, glumit će u klasično holivudskoj, ali sada kineskoj megalomanskoj trilogiji, očitoj eksploataciji trenda koji začeli filmovi o Yip Manu, biografskoj fajterskoj drami 'Tai chi o', priči o životu Yanga Luchana, tai chi majstora iz 19. stoljeća.
S druge, čekaju nas izravne prerade i suvremene verzije filmova koje smo gledali u posljednjih pedesetak godina igrane produkcije mandarinskog i kantoneškog govornog područja. Glavni protagonist je, dakle, opet Kina i njezina nova filmska mašinerija koja prijeti posve progutati ostatak azijske konkurencije.
Još se 2009. počelo pričati o tome da Jackie Chan snima treći nastavak 'Božjeg oklopa', a krajem 2011. pojavio se i prvi foršpan za 'Chinese Zodiac', službeni treći dio priče o kineskom Indiani Jonesu. Prvi 'Božji oklop', prisjetimo se, snimljen je 1985. godine, velikim dijelom u Zagrebu i okolici, a Chan je na setu zadobio najtežu ozlijedu svoje karijere, tešku frakturu lubanje. Danas 58-godišnjak, Chan je malo više pripazio na zdravlje pa završio treći nastavak popularne akcijske avanture bez ozbiljnijih posljedica po zdravlje. Rezultat će biti premijerno prikazan 12. prosinca u Kini, nakon čega slijedi i izvoz u ostatak svijeta.
Andrew Lau, najpoznatiji kao redatelj 'Paklenih poslova', krimi-franšize koju je Scorsese preradio u 'Pokojne' pa osvojio Oscara, ove će godine zavšiti remake klasika 'Leteća giljotina' nazvan jednostavno 'The Guillotines', još jedan naslov iznikao iz revivala wuxie. Originalni 'The Flying Guillotine' snimljen je 1975. godine, a Lau donosi priču o legendarnom oružju, utopljenu u svijet kraljevskih zavjera.
I Tsui Hark, još jedna superzvijezda kinematografije Hong Konga, vraća se blockbusterima s IMAX 3D remakeom velikog klasika 'Dragon Gate Inn' – 'Flying Swords Of The Dragon Gate' uz novu tehnologiju i staru priču donosi Jet Lija u glavnoj ulozi, kao i 3D majstorstvo Chucka Comiskyja, šefa tima zaduženog za vizualne efekte na Cameronovom 'Avataru'. U 3D-u ćemo gledati i Donnie Yena, koji ne samo da ima glavnu ulogu, već i režira novi 'Iceman Cometh', remake borilačkog filma s temom putovanja kroz vrijeme, izvorno snimljenog 1989. Yen je vojnik dinastije cara Minga, koji završi ispod snježne lavine na 300 godina, a zatim se 'probudi'...
Novi 'Iceman Cometh' producira China 3D Group, kompanija koja stoji iza prvog azijskog erotskog 3D filma i najuspješnijeg naslova hongkonške kinematografije 2011., razvikanog '3d Sex And Zen: Extreme Ecstasy'.
Ne zaboravimo i na post-tarantinovske kolažne/hommage fetiše iz SAD-a – u 'The Man With The Iron Fists' gledat ćemo američkog repera i hip hop producenta RZA-u (Wu-Tang Clan), koji uz pomoć Tarantina Elija Rotha snima vlastitu posvetu starim kung fu filmovima 'na terenu', dakle u Kini, s glumačkom listom koju čine Russell Crowe, Lucy Liu, Pam Grier i kineski glumci kao što su Daniel Wu i Cung Le. Sličan projekt najavio je i Keanu Reeves, koji će svoj redateljski prvijenac odraditi u Kini – 'Man Of Tai Chi' najavljuje se kao njegov projekt iz snova, a koji se napokon pokrenuo s mrtve točke, potpisivanjem partnerstva između Village Roadshowa i Universala te kompanija China Film Group i Wanda Media.
Osim što će režirati ovu 'posvetu starim kung fu filmovima', Reeves će imati i glavnu ulogu u 'Man Of Tai Chi', zajedno s Tigerom Chenom, koji ga je učio borilačkim tehnikama za potrebe 'Matrixa'. Snimanje počinje u veljači ove godine, na mandarinskom i engleskom jeziku.
No u međuvremenu, Reevesa ćemo gledati u američko-japanskoj koprodukciji '47 Ronin', gdje Keanu odlazi u Japan oživjeti nacionalnu legendu o samurajima koji osvećuju smrt svog gospodara. Društvo će mu praviti ikone kao što su Hiroyuki Sanada, Tadanobu Asano i Rinko Kikuchi, a zapadnjačka premijera zakazana je za 21. studenog. Snima se u 3D-u, naravno.