Tko god, pa makar i površno, prati proizvodnju Woodyja Allena posljednjih nekoliko godina uočio je da mu filmovi opasno počinju nalikovati narativno složenijim kampanjama turističkih zajednica Španjolske, Francuske, Italije (i ufamo se da će njegov celuloidni kruzer uskoro pristati i uz našu obalu)
Također, poput svake poštene turističke reklame, svi filmovi s tog odjela Woodyjevog postrojenja dovitljive su, lagane i prpošne komedije - izgrađene na (američkim) fantazijama o mjestu - mitskom Starom kontinentu i njegovim potentnim kronotopima (poput Pariza 1920-ih) - suvremene romantične bajke ukopane u poviješću natopljen pejzaž, idealno projekcijsko platno za gledateljske eskapističke sanjarije, poput, uostalom, i fantazija samih protagonista.
Ali, baš kao u onoj epizodi Alana Forda u kojoj naš junak osmisli vjerojatno jedinu iskrenu reklamnu kampanju u povijesti, u kojoj proizvodi pokazuju svoje pravo lice i raspadaju se već na malo grublji dodir, tako i Woody u svojem posljednjem filmu 'Jasmine French' (Blue Jasmine) upreže sve svoje stvaralačke alate da bi rastavio jednu od najvećih zapadnjačkih fantazija, američki (kapitalistički) san, i snimio ultimativnu antireklamu - ne samo za kapitalizam, nego i ljudsku vrstu kao takvu.
Prolupala propala bogatašica Jasmine (izvrsna Cate Blanchett) utočište traži kod svoje polusiromašne polusestre Ginger (Sally Hawkins) u San Franciscu, a porijeklo junakinjina mentalnog sloma iščitavamo slažući krhotine priče koje se nižu asocijativnom logikom njezina napukla uma.
Premda oblikovani prilično stereotipno u kontekstu vlastitih klasa (arogantna i superiorna zgodna bogatašica, plavuša vs. neugledna i nezadovoljna radnica u samoposluživanju, s neotesanim partnerom i dvoje razularene djece, crnka), likovi se ostvaruju upravo u dinamici međusobnih odnosa - i nemogućnosti da se, upravo zbog klasne razlike, ostvari njihova komunikacija.
Jedna prezire drugu, druga žudi za materijalnim kao mjerilom 'dobrog života'… Zanimljivo je i to da ih ne povezuje biologija - usvojila ih je ista obitelj, ali su darvinističkom logikom završile na različitim krajevima klasnog spektra. Postavljen na takvim temeljima - ludilo junakinje, gordijski čvor socijalnog darvinizma u koji su upleteni svi protagonisti - ovaj je sustav osuđen na kaos, nered, i tragediju dosad neviđenu u 50 godina Allenove filmaške karijere.
Jer u svim dosadašnjim filmovima, pa i u onih nekoliko turobnih drama na tragu Bergmana, Allen nikad nije svoje likove lišavao humanosti, u točno tolikoj dozi da se s njima možeš, ili poželiš identificirati.
U 'Jasmine French', međutim, usprkos toplim razgledničkim kadrovima San Francisca, bogataških imanja na sjeveroistoku SAD-a, i općenitoj vizualnoj raskoši eksterijera, interijeri likova potpuno su sprženi žudnjom za boljim životom - toliko da na kraju od njega ostaju samo ruševine (u tom je smislu indikativno da Jasmine cijelo vrijeme u novome životu pokušava postati dizajnerica interijera, što joj ne uspijeva).
I premda se Allenovi filmovi, drame koliko i komedije, nerijetko vrte oko ljubavnih fiksacija i odnosa, ovdje je ljubav samo sredstvo, dizalo za uspon na klasnoj ljestvici; likovi se upuštaju u preljube da bi dokazali ili podigli vlastitu vrijednost na tržištu, cinično devalvirajući esencijalni građevni materijal proizvoda ljudskog (humanističkog) duha.
Paradoksalno, usprkos neviđenom cinizmu i mizantropiji upisanima u scenarij 'Jasmine French', film nije nimalo teško gledati. Sve ono na što ste navikli kod Allena (pa i kad nije u vrhunskoj formi) dobit ćete i ovdje - uvjerljive dijaloge, tečnu priču, vrsne glumačke izvedbe.
I možda je upravo to najveća zamka ovoga filma, pa i njegova ultimativna tragedija - to što se tako lako gleda; što ga pijemo kao da je kokakola, a ne najjači purgativ.