Nova serija HBO Maxa prikazuje život i poslovni put legendarne američke kuharice Julije Child, prve slavne TV chefice, žene koja je spojila američku i francusku kulturu hrane
Biografske mini serije pokazale su se kao pun pogodak posljednjih sezona pa ne čudi to da je golem interes izazvala i ‘Julia’, a trenutno se prikazuje na HBO Maxu. U osam nastavaka prikazuje život legendarne američke kuharice Julije Child, prve slavne TV chefice, žene koja je spojila američku i francusku kulturu hrane. Juliju Child glumi sjajna Sarah Lancashire, a njezina supruga Paula - David Hyde Pierce.
Fokus serije je na načinu na koji je Child utjecala na daljnji televizijski prikaz kuhanja, ali i živote brojnih Amerikanaca koji su zahvaljujući upravo njoj dobili uvid u sasvim novi svijet francuske kuhinje. U seriji se obrađuju i teme poput feminizma te razvoja televizije, a velikim dijelom fokusira se i na uzbudljiv brak Paula i Julije.
Kao i uvijek, redateljima i režiserima najteži zadatak bio je vjerno prikazati život slavne kuharice, a da svojim dodacima ne navedu gledatelje na krivi trag ili izmijene ono što se događalo u prošlosti. Jesu li u tome i uspjeli?
Je li slavna feministica Betty Friedan zbilja bila velika protivnica Julije Child?
U pretposljednjoj epizodi serije prikazuje se znakovit trenutak u kojem kuharica upoznaje tada veliku borkinju za ženska prava Betty Friedan. Trenutak na večeri u New Yorku ostaje zapamćen po velikoj kritici koju je kuharici uputila Friedan. ‘Mislite da otvarate vrata ženama, proširujete njihove horizonte. Možda sanjaju o Francuskoj, ali su zaglavljene ispred vruće peći. Kako te žene, koje ste zaključali u kuhinji, uopće mogu naći vremena za bilo što drugo, kamoli za karijeru?’ kaže joj.
Ono što pratimo u seriji nije se zapravo tako odigralo. Friedan možda nije bila obožavateljica kulinarskog showa na televiziji, ali slučajan susret u hotelskoj plesnoj dvorani 1963. bio je samo to. Child se zapravo nikada nije etiketirala kao feministica niti je htjela takvu titulu. Bez obzira na sve, producenti serije željeli su dati uvid u tadašnje teško stanje na tržištu rada za žensku populaciju. Dodajući crticu o njihovom navodnom razgovoru, to su i naglasili.
Je li Julia zbilja imala producenticu Afroamerikanku?
Lik Alice Naman, koju glumi Brittany Bradford, mlada je crna producentica, a igra važnu ulogu u sadržaju kulinarske emisije. Upravo Naman u Child vidi potencijal koji njezini muški kolege na bostonskoj javnoj televizijskoj postaji WGBH nisu vidjeli. Ona između ostalog u njoj vidi drugu majku od koje istovremeno uči kuhati. Kao mladoj Afroamerikanki, u to doba njezin položaj u poslovnom svijetu bio je mnogo teži. Na postaji joj je potkopan autoritet, a za njezin rad zasluge preuzimaju njezini bijeli muški šefovi.
Redateljski tim serije, Keyser i Goldfarb, kaže da je njihovo istraživanje pokazalo da je u WGBH-u bilo mladih crnih zaposlenika početkom 60-ih. A rasizam s kojim se Naman suočila bio je dio svijeta koji su pokušali prikazati.
‘Za naše potrebe u 2022., govoreći o promjenama na radnom mjestu i u društvu, smatrali smo da je utjelovljenje tih ideja u tom liku bilo korisno’, rekao je Keyser.
Je li Julia Child zbilja toliko psovala, kako pokazuje serija?
U nekoliko scena Child, inače vrlo čedno odjevena, a mnogima sinonim prave kućanice, iznenadi svojim nepristojnim frazama. Psovanje u eteru neke je zgrozilo, druge nasmijalo, ali ovoj osebujnoj kuharici svakako je dalo na publicitetu i jedinstvenosti.
Oni koji dugo godina proučavaju život slavne kuharice tvrde da je i privatno znala biti dosta gruba. Kada bi kuhala za obitelj, a pritom bi nešto pošlo krivo, ne bi se libila vikati i opsovati.
‘Voljela je ogovaranje, prljave razgovore i iskren smijeh od kojeg te zaboli trbuh’, otkrila je Judith Jones, cijenjena američka autorica koja dobro poznaje život Child.
Je li prva koja je donijela kulinarstvo na televiziju?
Iako mnogi misle da je začetnica ovakvog televizijskog formata, Child nije bila prva koja je govorila o kuhanju pred kamerama. James Beard zapravo je prvi započeo tako nešto svojom emisijom ‘Volim kuhati’. Međutim Beard se nije proslavio, a njegov pothvat iz 1946. nije doveo do nastavka suradnje.
Ipak, Child je začetnica tipa emisije koji ubrzano prikazuje način pripreme zahtjevnih jela, za koja treba i po nekoliko sati. Kako je termin emisije ograničen na tek 28 minuta, mlada asistentica produkcije Naman došla je na ideju koja je danas neizostavan trik svih takvih emisija. Naime upravo je ona predložila da se dio hrane pripremi unaprijed te postavi u druge lonce kako bi gledatelji dobili uvid u to kako obrok treba izgledati u svakom trenutku.