'RITAM BALKANA'

Glazbeno blago zemalja regije na Al Jazeeri Balkans

23.01.2014 u 16:50

Bionic
Reading

Dokumentarna serija 'Ritam Balkana' kroz deset polusatnih nastavaka istražuje glazbeno blago zemalja regije - od tradicionalnih formi do suvremenih žanrova i stilova. Nebojša Grabež otkriva koliko su isprepleteni lokalni tradicionalni glazbeni izrazi i u kojoj su mjeri na njih utjecali susjedi, zapadne i istočne kulture. 'Ritam Balkana' je pravi presjek ovdašnje glazbene scene, predstavlja afirmirane autore i mlade stvaraoce te razotkriva koliko su politička i društvena događanja kreirala njihove stavove i karijere

'Neki će se pitati otkud glazbeni serijal na Al Jazeeri. Na prvi pogled - s pravom. Međutim, prepoznatljiv istraživački impuls ove medijske kuće i potraga za autentičnim i zanimljivim pričama navode na suprotan zaključak. Uostalom, emisije Al Jazeerine mreže 'Next Music Station' i 'Playlist' odavno su otvorile taj put. A glazba govori mnogo, tko je zna slušati! 'Ritam Balkana' nas je odveo na put od Ljubljane do Bitolja, od Subotice do Splita. Sretali smo i upoznavali ljude koji oblikuju ovaj glazbeni prostor - Vlatko Stefanovski, Gibonni, Zoran Predin, Rambo Amadeus, Kornelije Kovač, Zoran Simjanović, Silvester Levaj, Gabor Lenđel, Dino Šaran, klapa Cambi, grupe Dubioza kolektiv, TBF, Zoster, Dječaci, Hazari, Manouche, Gyass, Tavitjan Brothers, Foltin, Naked, Divanhana i drugi. Njihov izbor nije bio slučajan, ali to nikako ne znači da oslikava neku rang-listu i vrednuje pojedince i grupe po kvaliteti ili afinitetu. Jednostavno, tako se događalo. Balkan ima fantastičnu glazbenu ponudu i ovih deset emisija je tek uvod u njeno temeljnije sagledavanje. Zaobilazeći uobičajene klišeje, trudili smo se da ne odvajamo tradiciju od modernog, jer vjerujemo da upravo njihovo prožimanje stvara tu jedinstvenost i bogatstvo balkanskog zvuka. Htjeli smo čuti njegove reprezente', objašnjava autor projekta Nebojša Grabež

'Kako vide sebe i druge? Što ih inspirira? Kakve tragove ostavljaju trenutna i nedavna društveno-politička događanja? Što čine da bi svijet oko njih bio ljepši i kvalitetniji? Govorili su i više od toga, čak i o stvarima koje rijetko ili nikako ne spominju ili, možda, nemaju prostor i priliku', nadodaje Grabež.

Teaser dokumentarne serije 'Ritam Balkana'

O EMISIJAMA

Nova tradicija

Kako se formirala glazbena tradicija Srbije i u kojoj su mjeri istočne i zapadne kulture mijenjale njen oblik? Malo je poznato da u svijetu moderne glazbe egzistira termin balkanski jazz. Kako je nastao? O glazbenoj tradiciji Srbije, njenoj suvremenoj interpretaciji i novim trendovima iz kuta grupa Hazari i Naked

Kako je izgledao glazbeni Beograd šezdesetih? Prvi plesnjaci, gitarijade, koncerti. Je li rock and roll mirno uplovio u jugoslavenski socijalizam i koliko je to smetalo Josipu Brozu? O tome govori poznati skladatelj filmske glazbe Zoran Simjanović, klavijaturist kultnih grupa Siluete i Elipse. Grupe Hazari i Naked su, specijalno za 'Ritam Balkana', napravile aranžman za pjesmu Elipsa – 'Gola Maja'.

Teaser prve epizode serijala 'Ritam Balkana'

Od sevdaha do bunta

Što je bit sevdaha i zašto pojedinim tradicionalistima smetaju njegove moderne interpretacije? Kakav je odnos mladih prema tradiciji i kako sevdah zvuči u aranžmanima grupe Divanhana? Zbog čega popularnoj grupi Dubioza kolektiv nije dovoljno da bude angažiran bend, već naglašeno politički? Kako su od kantonalnog postali internacionalni bend? Koliko daleko dopiru njihovi stavovi i tko je novi Valter? O ljudima koji ne prihvaćaju granice glazbe.

Mori soko svira

U čemu leži tajna tradicionalne makedonske pjesme i načina na koji je njen vodeći predstavnik čini privlačnom i prihvatljivom širom svijeta? Što su to neparni ritmovi i kako ih svirati? Zbog čega zbunjuju zapadne glazbenike? Bili smo na workshopu Vlatka Stefanovskog, lidera kultne grupe Leb i sol i prepoznatljive gitarske podrške brojnim autorima u zemljama bivše države. Nastupi s velikanima gitarističke scene – Jan Akkerman, Tommy Emmanuel, Stochelo Rosenberg. Vlatko Stefanovski – od tradicije do Londonske filharmonije.

S okusom soli

Zašto Dalmatinci nemaju problema s melodijom? Otkrivamo tajne a capella pjevanja, tradicionalnog udvaranja djevojkama, ali i razloge nezadovoljstva pojedinaca kada čuju klape u suvremenoj glazbi i na pop-festivalima. U čemu leži tajna uspjeha klape Cambi? Otkrivamo i detalje iz glazbenog života još uspješnijeg Splićanina. Zašto Zlatan Stipišić Gibboni inzistira na tome da ostane čovjek 20. stoljeća? Koliko se veže za glazbenike s kojima surađuje i koliko vrijednosti je, po njemu, zaboravljeno u proteklom stoljeću?

Sonetni mostovi

Kako se simbol slovenske poezije, France Prešern i njegova Julija, prenose na nove generacije poetskih stvaralaca? Kako je Zoran Predin postao graditelj mostova i zašto tvrdi da su košarka i novi val rijetki elementi bivše zajedničke države koji nisu kompromitirani? Koliko su mu važni nastupi u zemljama bivše Jugoslavije? Što misli o Europskoj uniji? Koja je veza između Lačnog Franca i Gipsy Swinga i kako je Ljubljana postala centar ovog glazbenog pravca?

Kronika uma

Koliko su gusle važne za Crnu Goru i kako su ušle u rock and roll? Kako su zlatni lanci zamijenili toke, a skupi automobili konje? Zašto će krumpir postati nobl? Kako jedan strastveni jedriličar presijeca put luksuznim jahtama? Crnogorska glazba, tradicija, suvremeni tokovi i običaji iz kuta jednog neobičnog kroničara. Rambo Amadeus i 'Ritam Balkana' na moru i obali, Rijeci Crnojevića, Lovćenu, Herceg Novom.

Rock čardaš

Kako je Subotica, grad tradicionalnog mađarskog čardaša, postala izvor talenata u drugim glazbenim žanrovima? Koliko je Omladinski festival značio mladim glazbenicima bivše Jugoslavije? Kakav su trag u glazbi Balkana ostavili Indexi, Korni grupa, Teška industrija, Kornelije Kovač i Gabor Lenđel i zašto je Sarajevo bitno za karijeru dvojice Subotičana? Kako je njihov sugrađanin Sylvester Levay došao do jedinog ovdašnjeg Grammyja i kako je postao planetarno važan skladatelj?

Moj rođen kraj

'Ritam Balkana' na putu od Bitolja do Skoplja. Što se događa na alternativnoj sceni Makedonije i u kojoj mjeri je bogata glazbena tradicija ove zemlje odredila njen izričaj? Otkud španjolski, francuski, portugalski i rumunjski jezik u pjesmama makedonske grupe Foltin? Kako znanje i iskustvo s Berkleyja, koje donose sinovi Garabeta Tavitjana, bubnjara kultne grupe Leb i sol, funkcioniraju u Makedoniji? Između tradicije i jazza, elektroakustike i funka, alternativnog rocka i ambijentala. Između klupske svirke i Carnegie Halla.

Splitski đir

Sunce, more, miris borova... iz drugog kuta. Koji su problemi mladih u Splitu? Tko o njima govori javno? Otkud toliko narkotika, alkohola, frustracija? Kako se zabavljaju mladi u gradskim kvartovima? Čuje li itko poruke mladih repera i u kojoj mjeri one oslikavaju stvarne probleme mladih? Zašto članovi hip-hop benda TBF smatraju da takva vrsta angažmana gubi smisao? Jedni dječaci su sada malo stariji, a drugi su Dječaci

Čuvari zvuka

Zašto je važno sačuvati duh novog vala i zašto Dino Šaran ne podnosi kulturni populizam? Zašto je turbofolk preuzeo dominaciju? Kako izliječiti šund? Zašto se Mario Knezović vratio u Mostar i zbog čega smatra da je tom gradu potrebna briga? Koji je jedini herpes koji ima blagotvorno djelovanje? Zoster i Letu štuke u 'Ritmu Balkana'.