Hrvatsko društvo skladatelja sa svojom stručnom službom ZAMP pozdravlja donošenje novog Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima. Riječ je o novom okviru kojim se reguliraju autorska prava te uređuje položaj glazbenih autora, pogotovo na digitalnom tržištu kreativnih sadržaja
Izglasavanjem ovog zakona konačno je u hrvatsko zakonodavstvo implementirana i nova EU Direktiva o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu. Podsjetimo, cilj Direktive bilo je uređivanje digitalnog tržišta i osiguravanje uravnotežene tržišne utakmice. Istovremeno, njome se građanima omogućava da na Internetu uživaju u još bogatijoj ponudi kreativnih djela, ali i da sami u svojim sadržajima koja postavljaju na Internet ta djela slobodno koriste, stoji u priopćenju.
Što novi Zakon o autorskom i srodnim pravima konkretno znači za hrvatske glazbene autore, članove HDS ZAMP-a, ali i za samo poslovanje službe ZAMP?
Velika je novost pravo prerade koje se odnosi na sadržaje koje učitavaju i na Internet postavljaju korisnici servisa poput YouTubea, Tik-Toka, Facebooka i sl. Ovo pravo obuhvaća prilagođavanje, glazbenu obradu te uvrštavanje glazbenih djela u druge vrste autorskih djela koja kreiraju krajnji korisnici. Za taj sadržaj (tzv. user-generated-content ili UGC) sada odgovara sama platforma, a ne krajnji korisnik što je dosad bio slučaj. Platforme su dužne provesti identifikaciju korištenih glazbenih djela te u svojim izvješćima organizacijama za kolektivno ostvarivanje prava točno i pravodobno prijaviti sva njihova korištenja. To će pojednostavniti i ubrzati protok glazbe ali i honorara koji autorima pripadaju kad se njihova glazba koristi na takvim servisima.
Također, novim zakonom jasnije se definiraju sinkronizacijska prava odnosno prava korištenja na televizijskim i radijskim postajama. Pri tome neke stvari ostaju iste: pravo prerade koje se odnosi na uvrštavanje glazbenog djela u filmove, serije, najave ili odjave emisija ('špice') ili jingleove u programu TV i radio postaja (dakle, nova audio-vizualna djela s unaprijed napisanim detaljnim scenarijem) ostvaruje se i dalje individualno. Drugim riječima, ugovorom između autora i onog tko njegovo djelo želi koristiti.
No, za sve druge slučajeve uvrštavanja glazbenog djela u nova audiovizualna djela TV i radio postaja, prava se po novom zakonu ostvaruju putem organizacija za kolektivno ostvarivanje prava.
Dakle, HDS će od sad za glazbene autore ostvarivati pravo prerade koje se odnosi na uvrštavanje njihovih djela u glazbene, zabavne, mozaične i slične emisije, radio i TV priloge u kojima glazba prati govor kao podloga i slično. Radi se o svim emisijama koje se ne izvode prema unaprijed napisanom detaljnom scenariju. To pravo sad pokriva i sva korištenja glazbenog djela na načine za koje je ono prema svojoj biti i namijenjeno, a to su koncertne ili studijske izvedbe, ili izvedbe glazbe uz ples, uključujući prilagodbe i glazbene obrade. Ova novost, koju su u Zakon predložile nacionalne TV postaje, uvelike će pojednostavniti, ubrzati i olakšati rad urednika, realizatora i producenata u medijskim kućama.
Među novitetima izdvajamo i novi izvor prihoda za glazbene autore, a to su programi dostupni isključivo u kabelskoj ponudi operatera. Oni će od sada plaćati licencu za komercijalno korištenje glazbe u svom programu.
Glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec, zadovoljan je izglasavanjem zakona koji će službi ZAMP dati više posla, ali bi autorima i nositeljima prava trebao osigurati pošteniju online utakmicu: 'Zahvaljujem Ministarstvu kulture i Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo koji su radili na donošenju ovog zakona, kao i svim zastupnicima Sabora RH koji su prepoznali važnost i značaj ovog propisa za kreativnu i kulturnu zajednicu. Promjene su bile nužne, a novim se zakonom, između ostalog, hvata korak s digitalnim tržištem kako bi se osigurala budućnost autora da žive od svog rada i na Internetu'.
Novi ZAPSP izglasan je u Hrvatskom saboru prošlog petka, sa 76 glasova 'za', 43 'protiv' dok je jedan zastupnik bio suzdržan.