TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

'Preostali' - HBO-ov depresivni ljetni hit

03.07.2014 u 15:11

Bionic
Reading

Tuga, čemer, depresija i osjećaj napuštenosti ključni su sastojci nove serije kojom nam je HBO odlučio uljepšati ljetne večeri. Damon Lindelof, jedan od dva glavna scenarista serije 'Lost', i Tom Perrotta, po čijem je romanu adaptiran scenarij za seriju - odlučili su nam prikazati kako bi se ljudi u američkom gradiću mogli nositi s posljedicama iznenadnog i neobjašnjivog nestanka dva posto svjetskoga stanovništva, među kojima su i njihovi najbliži

'Preostali' počinju drito u glavu: rasplakana beba u autosjedalici iznenada nestaje dok joj majka nešto prtlja s ključevima, dječak na parkiralištu plače jer je upravo neobjašnjivo izgubio oca, dva se automobila sudaraju jer u jednome odjednom više nema vozača... Nitko ne zna što se točno dogodilo, a čini se da nam scenaristi i nemaju tako skoro namjeru objasniti. U nastavku, koji se odvija na obljetnicu iznenadnog nestanka, šef policije gradića Mapletona Kevin Garvey (prilično uvjerljiv Justin Theroux) u lokalnoj krčmi na televizoru gleda prilog o nemilom događaju u kojemu se konstatira da je nestalo oko šest milijuna Amerikanaca te još hrpetina ljudi diljem svijeta, uključujući slavne ličnosti poput Jennifer Lopez, Condoleezze Rice, pape Benedikta XVI i Garyja Buseyja. U jednom od rijetkih humorističnih trenutaka u epizodi, pipničar kaže: 'Jasno mi je za Papu, ali jebeni Gary Busey???'

Iako je nemoguće čak i pročitati kratak sadržaj, a kamoli pogledati prvu epizodu 'Preostalih' a da vam na pamet ne padne kršćanski mit o uznesenju, u kojemu Bog pred samu apokalipsu sa svijeta i još sa života uzima one najvjernije izravno k sebi, već od samoga početka serije jasno je da ovdje neće biti riječ o vjerski obojenoj priči. To neće biti još jedan kičerski triler ala 'Left Behind', a naznake da tomu nije tako nižu se kroz cijelu prvu epizodu, pri čemu je možda najmanje važno to da likovi u njoj klasično HBO-ovski psuju k'o kočijaši. Vjerska tumačenja i vjerske reakcije na nestanak dva posto stanovništva svakako igraju važnu ulogu u seriji, ali više u smislu prikaza reakcija preostalih - neki se odaju fanatičnim vjerskim i kultističkim objašnjenjima, a drugi, zapravo većina, potpuno gube bilo kakvu vjeru, ne samo u Boga, nego i u sam život.

U tome je sadržan i najzanimljiviji moment ove serije - u priči o izgubljenosti preostalih, u njihovu stalnom pitanju 'što se to, dođavola, dogodilo', zašto mojih najbližih više nema, a ja sam još ovdje, kamo su otišli, hoće li se taj nestanak ponoviti, što trebam učiniti da budem ili ne budem u sljedećem 'kontingentu', tko je bolje prošao - mi ili oni i, naposljetku: kako živjeti i zašto te za što živjeti nakon takvog neobjašnjivog apokaliptičkog događaja.

Glavni scenaristi Damon Lindelof ('Lost') i Tom Perrotta (autor romana prema kojemu je adaptiran scenarij za seriju) mudro nam - barem zasad - ne nude nikakvo objašnjenje, nego priču razvijaju, kako i sam naslov sugerira, iz perspektive onih koji su ostali. Razvijaju je pritom s mnogo tuge, depresije, konfuzije, globalno stanje 'napuštenog' čovječanstva oslikavajući kroz stanovnike američkog gradića u kojemu je nekoliko tipičnih predstavnika žrtava 'isparavanja' najbližih. Prikazuje nam se žena kojoj su nestali oboje djece i muž, prikazuje nam se zastrašujuće tužan spomenik herojima nestanka, a prikazuje nam se i obitelj šefa policije, Kevina Garveyja, u kojoj nijedan član nije nestao, ali su potpuno uništeni događajem. Supruga Laurie (Amy Brenneman iz 'Sutkinje Amy') napustila je muža i djecu da bi se pridružila čudnovatom kultu onih koji se smatraju krivima što su preostali, pa tumaraju gradom odjeveni u bijelo, neprekidno puše cigarete i ne govore. Sin Tommy prekida studij na fakultetu i odlazi u komunu zastrašujućeg 'proroka' Waynea koji živi na ranču okružen naoružanim pripadnicima paramilitarne kamarile i azijatskim tinejdžerkama, a iako su otac i kći Garvey ostali zajedno, jasno je da im nije najbolje - on pije, teško kontrolira ispade bijesa i neprekidno strahuje da će poludjeti kao i njegov otac, a ona se pretvara u metastaziranu varijantu nadrkane adolescentice...

Nemoguće je govoriti o 'Preostalima' i jednom od autora serije, Damonu Lindelofu, i pritom se ne sjetiti serije 'Lost', zbog čijega je završetka dotični navukao bijes obožavatelja diljem svijeta pa mu mnogi gledatelji ni sada ne vjeruju. Doista, moguće je da će i ovaj projekt na kraju unerediti nekim polupečenim i nadasve blentavim objašnjenjem svih događaja, iako je objašnjenje upravo ono što bi seriji najviše naudilo. No zasad se čini da je na pravome putu i da bi serija mogla postati pravi ljetni hit. Naravno, pod preduvjetom da i inače ljeta volite provoditi u čemernom razmatranju besmisla života, budućnosti ljudske vrste i egzistencijalnog osjećaja napuštenosti u svemiru.