Privatni zrakoplovi 200 slavnih osoba, izvršnih direktora, oligarha i milijardera proveli su ukupno 11 godina u zraku od početka 2022. Guardianova analiza pratila je j gotovo 300 mlažnjaka u vlasništvu slavnih i poznatih, a otkriva da su ispustili procijenjenih 415.518 tona CO2
Privatni zrakoplovi 200 slavnih osoba, izvršnih direktora, oligarha i milijardera proveli su ukupno 11 godina u zraku od početka 2022. Ugljični otisak svih tih letova – što čini nevjerojatnih 44.739 putovanja – ekvivalent je ukupnim emisijama gotovo 40 tisuća Britanaca.
Guardian je koristio javne podatke kako bi pratio letove privatnih zrakoplova u vlasništvu slavnih i poslovnih ljudi, uključujući Elona Muska, Rolling Stonese, obitelj Murdoch i Kylie Jenner tijekom 21 mjeseca. Prikazane brojke prate gotovo 300 mlažnjaka u vlasništvu slavnih i poznatih, a otkrivaju da su ispustili procijenjenih 415 518 tona CO2.
Analiza podataka je pokazala:
- Među avionima koji najviše zagađuju okoliš obuhvaćeni popisom bio je zrakoplov Boeing 767 u vlasništvu Rolling Stonesa. Taj avion je emitirao procijenjenih 5046 tona CO2, što je jednako kao da netko ode na 1763 povratna leta od Londona do New Yorka u ekonomskoj klasi.
- Zrakoplovi u vlasništvu Lawrencea Strolla, milijardera i vlasnika momčadi Formule 1 Aston Martin, zabilježili su ukupno 1512 letova od početka 2022. Njegovi privatni zrakoplovi, uključujući dva helikoptera, također su napravili najviše putovanja u trajanju 15 minuta ili manje.
- Trideset i devet zrakoplova povezanih s 30 ruskih oligarha – uključujući Romana Abramoviča, Leonida Mikelsona i nedavno preminulog vođu grupe Wagner Jevgenija Prigožina – bili su odgovorni za 30.701 tonu CO2 (ekvivalent ukupnom prosječnom ugljičnom otisku od oko tisuću Rusa).
Guardianovo istraživanje i zaključci slijedili su trag naglog porasta korištenja privatnih zrakoplova od pandemije Covida-19. Prošle je godine aktivnost privatnih zrakoplova u Europi bila na najvišoj razini od dotadašnjeg vrhunca u 2007. godine, a predviđanja pokazuju da će prodaja privatnih zrakoplova ove godine vjerojatno dosegnuti najveću razinu ikada.
Pregled podataka pokazuje i da vlasnik aviona nije bio na svakom analiziranom letu. Otprilike 40 posto privatnih letova ne prevozi putnike jer se zrakoplovi premještaju kako bi pokupili ljude. Mnoge mlažnjake možda su koristili i prijatelji, obitelj ili poslovni suradnici ili su ih posuđivali drugim pojedincima.
A čini se da su neke slavne osobe, poput Taylor Swift, koja je također bila uključena u analizu, dramatično promijenile svoje ponašanje nakon što su prozvane zbog pretjeranog korištenja privatnih zrakoplova. Mlažnjak Taylor Swift primijećen je u zraku u prosjeku 19 puta mjesečno u razdoblju između siječnja i kolovoza 2022. Otkako je dobila negativan publicitet zbog toga, prosječna učestalost letova njezinog zrakoplova pala je na nešto više od dva mjesečno.
'Prije nego što je turneja započela u ožujku 2023., Taylor je kupila više nego dvostruko više ugljičnih kredita potrebnih za nadoknadu svih putovanja na turneji,' rekao je njezin glasnogovornik. A Guardian dodaje kako nitko od ostalih poznatih i poslovnih ljudi koji se spominju u analizi nije želio komentirati.
Analizirane brojke temeljile su se na podacima o letovima iz baze podataka OpenSky koju su vodili volonteri, a korišteni su javno dostupni kalkulatori emisija Conklin & de Deckera i Eurocontrola za procjenu potrošnje goriva i emisija.
Približno 27 793 leta u skupu podataka za 2022. godinu koji su odgovorni za procijenjenih 257 673 tona CO2, predstavljaju samo 0,5 posto od procijenjenih 5,3 milijuna privatnih letova te godine.
Dobiveni podaci su dio Guardianovih periodičnih izdanja koje se bavi nejednakošću ugljika koji pokazuje zapanjujuće razlike, ne samo između bogatijih i siromašnijih nacija, već i između bogatih i siromašnih unutar pojedinih zemalja.
Emisije potrošnje milijardera penju se na tisuće tona godišnje, a promet, uključujući privatne zrakoplove i jahte, ima daleko najveći doprinos, pokazuje novo Oxfamovo izvješću o nejednakosti ugljika.
Transport također pokreće prevelike emisije ugljika društvene srednje klase. Podaci Međunarodne agencije za energiju o emisijama CO2 po osobi u 2021. u desetak velikih zemalja pokazuju da 10 posto najbogatijih ljudi u mnogim zemljama uzrokuje do 40 puta više emisija ugljika koje zagrijavaju klimu nego li 10 posto najsiromašnijih ljudi.
Transport, posebice korištenje automobila, glavni je čimbenik ovih vrtoglavo visokih emisija: 20-40 puta više nego u slučaju 10 posto najsiromašnijih zemalja obuhvaćenih analizom.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'