Postoje filmovi koji definiraju eru, blockbusteri koji obaraju rekorde gledanosti i oni koji osvajaju nagrade. No, postoji i ona, često nepravedno zanemarena, kategorija filmova – klasici. To su djela koja su, možda zbog svoje neobičnosti, eksperimentalnog pristupa ili jednostavno lošeg tajminga, ostala u sjeni, ali su s vremenom stekla vjernu publiku i postala inspiracija generacijama filmaša. Donosimo deset skrivenih dragulja koji zaslužuju pažnju
Ovi filmovi, iako možda nisu svima po ukusu, predstavljaju važne trenutke u povijesti kinematografije. Brojni su danas jednostavno dio opće kulture, ali sigurni smo da se tijekom godina dogodilo da neki filmski klasik nikako niste stigli pogledati. Možda je došlo vrijeme da propušteno nadoknadite.
Mračni biseri film noira i trilera
M (1931)
Fritz Lang, jedan od pionira kinematografije, režirao je ovaj njemački klasik o serijskom ubojici djece koji terorizira Berlin. 'M' nije samo napeti triler, već i duboka društvena kritika, a njegov utjecaj vidljiv je u brojnim kasnijim filmovima ovog žanra. Smatra se jednim od prvih primjera psihološkog trilera.
Otok Largo (Key Largo) (1948)
Godine 1949. ovjenčan Oscarom u kategoriji najbolje sporedne ženske uloge (sjajna Claire Trevor iz 'Poštanske kočije' i 'Zbogom ljepotice Edwarda Dmytryka'), u kojemu su bračni i glumački partneri Humphrey Bogart, Lauren Bacall (to je njihov četvrti i posljednji zajednički nastup) i Edward G. Robinson dio su napetog noira Johna Hustona. Radnja prati veterana Drugog svjetskog rata koji posjećuje hotel na Floridi, ali se nađe zarobljen s grupom gangstera tijekom uragana. Film je remek-djelo atmosfere i napetosti, a dijalog je oštar i nezaboravan.
Uzbuna na ulicama (Panic in the Streets) (1950)
Film je dobio Oscara za priču 1951. godine dok je u Veneciji redatelj E. Kazan osvojio Međunarodnu nagradu i nominiran je za Zlatnog lava. Kazan, poznat po svojim društveno angažiranim dramama, ovdje se okušao u žanru trilera. Film prati potragu za ubojicom koji je zaražen smrtonosnom bolešću. Sniman je na lokacijama u New Orleansu, što mu daje poseban šarm i autentičnost.
Neobične komedije i satire
Freaked (1993)
Alex Winter i Tom Stern režirali su ovu bizarnu i grotesknu komediju o bivšoj dječjoj zvijezdi koja se nađe u južnoameričkoj farmi mutanata. Film je doživio komercijalni neuspjeh, ali je s vremenom stekao kultni status zbog svog jedinstvenog humora i vizualnog stila.
Mama serijski ubojica (Serial Mom) (1994)
John Waters, poznat po svojim provokativnim i subverzivnim filmovima, režirao je ovu crnu komediju s Kathleen Turner u glavnoj ulozi. Film je satira na američki predgrađski život, a Turner briljira u ulozi naizgled savršene domaćice koja je ujedno i serijski ubojica.
Kako dobiti nogu (Office Space) (1999)
Mike Judge, kreator serije 'Beavis and Butt-Head', režirao je ovu satiričnu komediju o frustracijama uredskog života. Marljiv, ali podcijenjen, Peter Gibbons i njegovi kolege suprotstave se kompaniji kada nekoliko njih dobije otkaz. Njihove su metode možda ekstremne, ali pokazuju da je uvijek važno biti svjestan svoje vrijednosti. Film je bio komercijalni neuspjeh po izlasku, ali je s vremenom postao kultni klasik, posebno među onima koji su iskusili monotoniju korporativnog svijeta. Scena uništavanja printera postala je legendarna.
Veliki Lebowski (The Big Lebowski) (1998)
Braća Coen poznata su po svojim neobičnim i originalnim filmovima, a The Big Lebowski je možda njihov najpoznatiji kultni klasik. Jeff Bridges je nezaboravan kao 'The Dude', lijeni boem iz Los Angelesa koji se nađe u središtu bizarne otmice. Film je prepun citata koji su ušli u svakodnevni govor. Njegov utjecaj je toliki da je inspirirao i vlastitu religiju, 'Dudeizam'.
Vizualno upečatljive drame
Fantom iz raja (Phantom of the Paradise) (1974)
Brian De Palma, poznat po svojim trilerima, ovdje se okušao u žanru rock opere. Fantom iz raja (Phantom of the Paradise) je mračna i stilizirana priča o kantautoru čiju glazbu krade zli producent. Film je bio nominiran za Oscara za najbolju originalnu glazbu, a njegov vizualni stil i glazba su i danas impresivni.
Na srebrnom globusu (On the Silver Globe) (1988)
Andrzej Żuławski, poljski redatelj poznat po svojim kontroverznim i vizualno upečatljivim filmovima ('Treći dio noći', 'Opsjednutost', 'Moje su noći ljepše od vaših dana'), režirao je ovo znanstveno-fantastično remek-djelo. On the Silver Globe je epska priča o astronautima koji se sruše na nepoznati planet i osnuju novu civilizaciju. Film je bio zabranjen u Poljskoj.
Pad (The Fall) (2006)
Tarsem Singh, poznat po svojim vizualno spektakularnim filmovima, režirao je ovu fantastičnu dramu o kaskaderu koji u bolnici priča priče maloj djevojčici. Film je sniman na brojnim lokacijama diljem svijeta, a njegova vizualna ljepota i emotivna priča čine ga nezaboravnim iskustvom.