'Nije tajna da klubovi danas pri angažiranju sportaša gledaju koji sportaš ima jači osobni brend i koji im je marketinški isplativiji. Sportaši s jačim brendom imaju šanse igrati u boljim klubovima, za veće ugovore', kaže Fran Peterlin, profesionalni odbojkaš koji se u Hrvatskoj prvi odlučio usmjeriti na biznis stranu sporta, pokrenuvši sportsku agenciju Upgrade koja sportašima pomaže u izgradnji osobnog brenda
To između ostalog uključuje vođenje društvenih mreža, povezivanje i odnosi s medijima, kontaktiranje i dogovaranje sponzorstava, dogovaranje gostovanja u emisijama, podcastima, događajima. Uz izgradnju osobnog brenda sportaša, uz svoje partnere i stručnjake u svom području nude i uslugu fizioterapije, nutricionizma i kondicijske pripreme.
No kako je sve krenulo? Franov profesionalni odbojkaški put počeo je 2011. godine kad se prvi put priključio seniorskoj ekipi HAOK Mladost. Iste godine pozvan je u seniorsku reprezentaciju u kojoj je bio član deset godina. Posljednjih sedam godina je igrao u inozemstvu – dvije sezone u Švicarskoj, sezona u Grčkoj i četiri sezone u Sloveniji.
Nakon sedam godina u inozemstvu, kad je završila posljednja sezona, shvatio je da je dosegao svoj sportski, ali i financijski limit te se odlučio vratiti u Hrvatsku, gdje je nastavio igrati u domaćoj ligi u klubu blizu Čakovca. Tad se zakotrljala i njegova poduzetnička ideja o sportskoj agenciji Upgrade i izgradnji osobnog brenda za sportaše.
'Budući da se od zarade od odbojke ne može živjeti do kraja života, svjestan sam da ću nakon sportske karijere morati nešto raditi. Kako sam završio sportski menadžment, a ljubav prema sportu je oduvijek bila jaka, htio sam krenuti s nečim vezanim uz sport. Ideja za ovako specifičnu marketinšku agenciju koja je fokusirana na sportaše mi je pala na pamet kada sam igrao u Grčkog, gdje je pola mojih suigrača imalo agenciju ili čovjeka koji im je brinuo o osobnom brendu.
Shvatio sam da tako nešto nema u Hrvatskoj i odlučio da agencija Upgrade bude prva u Hrvatskoj s takvim setom usluga. Ideja je u mojoj glavi bila posljednjih 4-5 godina, ali tek kada sam počeo razmišljati o povratku u Hrvatsku sam krenuo s razradom ideje. Na početku sam htio krenuti samo s uslugama brendiranja sportaša, ali kako sportaš ima potrebe i za drugim stručnjacima, dogovorio sam partnere za područja nutricionizma, kondicijske pripreme i fizioterapije', govori Fran.
Kaže da je najveći ulog u ovaj projekt bilo vrijeme. Prije nego što je pokrenuo agenciju, pola godine je aktivno planirao, a sada već pola godine provodi sve te zamisli. Pritom ističe da je u početku imao dva cilja.
'Prvi je bio da krenem brendirati sebe kao poslovnog čovjeka. Do sada su me svi smatrali sportašem koji ne zna ništa osim udarati loptu. Za to mi je dosta dobro poslužila poslovna mreža Linkedin preko koje sam se povezao s puno ljudi i dobio raznih poslovnih ponuda. Drugi cilj je bio da predstavim osobno brendiranje sportaša u Hrvatskoj. Budući da je to u Hrvatskoj 'stran' pojam, puno vremena sam trošio na objašnjavanje i podučavanje što sve osobno brendiranje sportaša nosi, koji su benefiti od toga, što sve obuhvaća', priča nam Fran.
'Sportaški s jačim osobnim brendom imaju šanse igrati u boljim krugovima'
No zašto je danas za sportaše toliko važan osobni brend?
'Budući da osobno brendiranje sportaša podrazumijeva puno elemenata, a teško je pripremiti sadržaj unaprijed, rad nekada podrazumijeva vikende, kasne noćne sate jer se utakmice igraju vikendom navečer. Vrlo je dinamičan posao i zato je toliko zanimljiv. Osobni brend je danas važan jer te izdvaja iz mase, daje ti neku dodatnu vrijednost. Nije tajna da klubovi pri angažiranju sportaša gledaju koji sportaš ima jači osobni brend, koji im je marketinški više isplativ.
Sportaši s jačim osobnim brendom imaju šanse igrati u boljim klubovima, za veće ugovore. To ne znači da sportaš s lošim sportskim performansama i jakom osobnim brendom može igrati u najjačim klubovima, ali kad klub bira između dva igrača sličnih sportskih performansi, izabrat će onog koji im je marketinški više isplativ. Ista situacija se događa i u profesionalnim borilačkim sportovima gdje lakše dobivaš jače mečeve ako si marketinški isplativiji', pojašnjava nam Fran.
Branding akademija i Sportski Meetup
Trenutno među klijentima ima tri sportska imena – najbolji hrvatski rally vozač Viliam Prodan te odbojkaški reprezentativci Petar Đirlić i Marko Sedlaček s kojima rade i individualno, uz još nekoliko sportaša s kojima rade određene dijelove osobnog brendiranja.
Fran je pokrenuo i Branding akademiju koja se odvija online, a čiji je cilj upoznavanje sportaša sa svim elementima osobnog brendiranja kroz 12 predavanja. U četvrtak 10. studenog je održana druga edukacija. 'Posebno mi je drago da su potencijal Akademije prepoznali sportaši iz samog vrha hrvatskog sporta kao što su svjetska judo prvakinja Barbara Matić i hrvatski rukometni reprezentativac Vlado Matanović', ističe Fran.
Kako svakodnevno putem LinkedIna komunicira s velikim brojem ljudi koji se bave sportom, odlučio je pokrenuti i Sportski Meetup te povezati sportsko-poslovnu zajednicu. Prvo takvo okupljanje održano je 12. listopada i prisustvovalo je 25 ljudi iz sporta, IT sektora, ljudskih resursa i marketinga. 'Plan je da se ovakva okupljanja održavaju svakog mjeseca i s obzirom na reakcije, vjeruje da će već sljedeći put biti preko 30 ljudi. Cilj je nastaviti promovirati osobno brendiranje sportaša u Hrvatskoj, ciklički održavati Branding akademiju za sportašice i sportaše te razvijati ostale sportske projekte i ideje', zaključuje Peterlin.