SLAVNI DINOSAUR

Kakva priča! Grupa djece otkrila rijedak fosil mladog 'Teen Rexa'

04.06.2024 u 15:35

Rijedak fosil mladog Tyrannosaurusa rexa iskopan nedavno u pustoši Sjeverne Dakote otkriće je vrijedno pažnje jer može ponuditi bolji znanstveni uvid u životnu povijest ovoga slavnog dinosaura, te zbog priče o grupi djece koja ga je pronašla

Informaciju o otkriću fosila nazvanog 'Teen Rex' u utorak je objavio denverski Muzej prirodoslovnih znanosti, gdje će biti proučavan i izložen.

U srpnju 2022. braća Liam i Jessin Fisher, koji su tada imali 7 i 10 godina, te njihov rođak Kaiden Madsen, koji je tada bio devetogodišnjak, planinarili su i tražili fosile sa Samom Fisherom, ocem Liama ​​i Jessina oko 16 km od grada Marmartha u jugozapadnom dijelu Sjeverne Dakote. Liam i njegov otac ondje su zamijetili da iz zemlje viri golema kost. Zaključili su da je riječ o kosti dinosaura.

Sam Fisher je o otkriću obavijestio paleontologa Tylera Lysona, rodom iz Marmartha i svojega kolegu iz srednjoškolskih dana koji je postao kustos Odjela za paleontologiju kralježnjaka u Denverskom prirodoslovnom muzeju.

Nakon što je Lyson dobio dozvole za iskapanje u srpnju 2023. svi su se vratili na nalazište. 'Već prvoga dana iskopavanja dvojica odraslih otkrila su donju čeljust iz koje je virilo nekoliko velikih T. rexovih zuba', ispripovijedao je kasnije Lyson.

Tiranosaurus, koji je lutao zapadnim dijelom Sjeverne Amerike bio je jedan od najvećih dinosaura mesoždera. Čini se da je ovaj tiranosaur bio star oko 13 do15 godina i još mu je trebala trećina da dosegne veličinu odraslog dinosaura. Bio je dugačak oko 7,6 metara i težak 1600 kg. Za T. rexa se može reći da je u potpunosti odrastao kad navrši između 18 i 21 godinu.

Možda najveći poznati tiranosaur, primjerak po imenu Sue koji je izložen u čikaškome muzeju Field, dugačak je 12,3 metra.

Hell Creek: Posljednji Zemljin ekosustav dinosaura

Fosil je pronađen u području Hell Creeka gdje je "očuvan posljednji Zemljin ekosustav dinosaura" neposredno prije masovnog izumiranja, rekao je Lyson. Fosili su pronađeni na mekome pješčenjaku jer je tijelo životinje očito za života završilo na pješčanom sprudu u drevnome riječnom sustavu. Cjelovitost kostura je nejasna jer su brojne kosti ostale ugrađene u tri tone težak kamen, koji sada proučavaju u muzeju.

Čini se da osim dijela noge ima i puno ostataka lubanje, dijelova bedrene kosti i nešto kralježaka, kazao je Lyson.

Mladi primjerak T.rexa omogućuje da se otkrije na koji se način razvijala ova vrsta tiranosaura i kakve su se tjelesne promjena događale tijekom odrastanja, pojasnio je Lyson, dodavši da je danas za proučavanje dostupno tek nekoliko takvih fosila.

Iskapanje fosila snimala je ekipa snimatelja dokumentarnih emisija, a film "T. REX" u Americi će biti objavljen 21. lipnja.