DIZAJN U NASTAJANJU

Roboti dolaze: Čeka li nas i zvučna džungla na cestama?

05.04.2023 u 07:44

Bionic
Reading

Električna (i) autonomna vozila trebaju cijelu seriju zvukova, kako u kabini, tako i izvan nje, a svaki proizvođač trenutno osmišljava i proizvodi svoje verzije tih zvukova

Već godinama Alphabetov Waymo i Cruise General Motorsa šalju svoja računalima opremljena vozila na ulice San Francisca i drugih američkih gradova.

Zoox, tvrtka u vlasništvu Amazona, nedavno je testirala svoja vozila na javnim cestama. Prije ili kasnije, roboti bi mogli preuzeti vožnju taksija.

Možda već za koju godinu, ovisno o tome s koliko će se pravnih prepreka spomenute i druge tvrtke susresti na putu do autonomnih taksija.

Korištenje taksija bez vozača moglo bi zvučati primamljivo, naročito onima koji ne vole baš brbljati o koječemu s vozačem dok se voze od točke A do točke B.

Unesete lijepo adresu ili naziv lokacije do koje želite stići i pustite robota da se pobrine za to kako ćete tamo doći, dok vi sanjarite, drijemate ili skrolate po TikToku na stražnjem sjedalu.

Roboti trebaju vašu pozornost

Ali to neće biti tako jednostavno. Robot, naime, treba barem dio vaše pozornosti. Za to se može, primjerice, koristiti zvuk.

Robotski taksiji moraju posegnuti za nizom zvukova da bi navodili putnika tijekom vožnje i usput ga odvratili od gluposti koje bi mu mogle pasti na pamet.

Većinom su to za automobile standardni zvuci, poput alarma kad ostavite vrata otvorena te upozorenja kad se trebate vezati ili kad se promijeni putanja.

Izazov je pretvoriti ih u način komunikacije jasan poput one ljudske. U Zooxu su osmislili cijelu seriju zvukova za svoja vozila, poput sporog ambijentalnog žamora koji bi trebao umiriti putnike.

Za njih je zadužen Jeremy Yang, klasično školovan glazbenik koji je ranije radio za niz korporacija. Tako je, primjerice, osmislio zvuk obavijesti za Skype for Business i zvuk za obavijest o spoju za Tinder.

Rad za Zoox je drukčiji po tome što zvukovi za robotski taksi moraju prenijeti niz poruka koje mogu biti sve hitnije i hitnije.

Teško ih je ignorirati

U Zooxu rade na stvaranju iskustva za gluhe ili nagluhe vozače, a ono se ne oslanja na zvučne signale. Također razvijaju zvukove za situacije kada nešto krene krivo, poput nesreće, ali ih još nisu implementirali.

Ako se dogodi nešto poput toga, vozač može dodirnuti zaslon osjetljiv na dodir na naslonu sjedala da bi kontaktirao s osobljem za podršku putem glasovnog poziva ili SMS-a.

Neki su zvukovi dizajnirani tako da privuku vašu pozornost. Tako postoje zvukovi za otvaranje i zatvaranje vrata, a cvrkutavo upozorenje za sigurnosni pojas postaje sve upornije.

Osmišljeni su kao zapovjedni ne bi li privukli uho na dovoljno iritantan način da ih je teško ignorirati.

Zvukovi su potrebni i izvan kabine vozila. Motori električnih vozila su tihi, čak i jako tihi pri malim brzinama.

Kako bi spriječili nesreće do kojih bi moglo doći zato što ljudi nisu svjesni približavanja vozila, proizvođači električnih vozila dužni su u njih ugraditi umjetne zvukove da bi nadomjestili bučan motor s unutarnjim izgaranjem.

U SAD-u se tvrtke za proizvodnju električnih automobila pridržavaju standarda koje je postavila Nacionalna uprava za sigurnost u prometu.

Moraju tako ispuštati zvukove pri brzini manjoj od 48 kilometara na sat te ih održavati unutar određenog raspona decibela.

Kako umiriti korisnike?

Automobilske tvrtke osmislile su svakakve kreativne zvučne scene. Rivianov prepoznatljivi ton evocira prirodne zvukove kao što su ptičji pozivi i nježno žuborenje potoka, a BMW se za njihovo kreiranje udružio s čuvenim skladateljem Hansom Zimmerom.

Zooxov robotski taksi koristi ponešto zastrašujući zvuk da bi brzo upozorio pješake koji pokušavaju doći na drugu stranu ceste mimo pješačkog prijelaza i ostale koji bi mogli stati na put automobilu bez vozača.

Yangov dizajn inspiriran je bukom koju proizvode tramvaji u San Franciscu. Kad se tramvaj kotrlja tračnicama, konektori iznad duž električnih vodova mogu zveckati, odašiljući oštar zvuk koji probija šum cestovnog prometa.

Budućnost u kojoj električna vozila dominiraju krajolikom i svaka marka vozila trubi svojom zvučnom podlogom mogla bi stvoriti neujednačenu kakofoniju. Barem neki dizajneri stoga nastoje stvoriti zvukove koji ne pogoršavaju tu buku.

Proizvođači robotskih taksija imaju i drugi motiv kada je riječ o dizajnu zvuka: žele da se njihova vozila svide korisnicima. Ljudi su oprezni prema robotima, posebno prema onima koji su opremljeni tako da nas prevoze velikim brzinama.

Prijateljske, umirujuće melodije i ustrajni - ali ne prezahtjevni - zvučni signali trebali bi biti praktični, ali i uliti povjerenje, piše Wired.