riječ stručnjaka

Već viđen blef: Povlačenje Facebooka iz EU-a nije realna opcija, ali tvrtke se ne bi trebale previše oslanjati na društvene mreže

13.02.2022 u 11:52

Bionic
Reading

Meta Platforms pokazuje zube kako bi izborila što bolju pregovaračku poziciju. Rješenje krize bit će kompromis, smatraju domaći stručnjaci od kojih smo zatražili komentar

Meta Platforms, tvrtka u čijem su vlasništvu Facebook, Instagram i WhatsApp, podigla je posljednjih dana prašinu najavom mogućeg povlačenja s tržišta Europske unije ako ne bude u mogućnosti nastaviti prenositi korisničke podatke u Sjedinjene Države.

Požurili su, doduše, naglasiti da nemaju želju povući se iz Europe, niti to planiraju. Ali kako je spomenuta najava navedena u službenom izvješću američkoj regulatornoj agenciji Securities and Exchange Commission, ipak ima određenu težinu.

Jesu li realne prijetnje o gašenju Facebooka i Instagrama na području EU-a? Kakve bi to posljedice moglo imati po tvrtke koje se oslanjaju na te platforme u poslovanju? Kakav rasplet možemo očekivati?

Evo što su nam o tome rekli domaći stručnjaci za digitalni marketing.

Već viđen blef

Specijalistica za digitalni marketing Kornelija Vukasović smatra da uopće nije realno očekivati povlačenje Facebooka i Instagrama s tržišta EU-a.

Podsjeća da su time već prijetili u drugoj polovici 2020. godine, i to zbog istog razloga.

'Pa evo, još su tu i još ih koristimo, iako naši podaci na tim platformama uopće nisu zaštićeni onako kako nalažu europski propisi', rekla je za tportal Vukasović.

Anela Kuburaš, direktorica za digitalnu strategiju i kreativu u tvrtki Bruketa&Žinić&Grey, podsjeća da Facebook u Europi ima 427 milijuna aktivnih korisnika mjesečno i ogroman broj zaposlenih.

'Kad bi u ovom trenutku odbacili Europu, vrijednost bi im se strmoglavila više nego nakon što su nedavno objavili kvartalno izvješće i izgubili 200 milijardi dolara tržišne vrijednosti. To nije realna opcija', uvjerena je Kuburaš.

Meta trenutno ima dovoljno drugih problema, ali bi tim potezom otvorila prostor ambicioznim projektima poput TikToka, koji u Facebooku ionako nisu na vrijeme prepoznali kao ozbiljnu prijetnju.

'TikTok bi u slučaju povlačenja zasigurno preuzeo velik broj korisnika Facebooka i Instagrama, pa i postigao monopolski odnos u sferi takvih platformi', ocijenila je Kuburaš.

Ilija Brajković, partner u agenciji za digitalni i internetski marketing Kontra, vidi povlačenje Mete iz Europe kao moguć, ali ne i realan scenarij.

'Ovo je velika igra i pokazivanje zuba. Prijeti se velikim potezima, ali takvi potezi su poput bacanja atomske bombe.

Facebook se neće tek tako odreći tržišta na kojem uprihođuje milijarde, ali sigurno ni Uniji nije u interesu da izgubi takvu platformu.

Naravno, uvijek je moguće da se i jedni i drugi počnu inatiti i krenu do kraja sa svojom retorikom', rekao je Brajković.

Kad bi do radikalnog razvoja događaja i došlo, korisnici bi se prebacili na druge platforme, a njih bi slijedili oglašivači.

Za Metu bi, dodao je, to bilo ravno katastrofi.

Kompromis kao najizgledniji rasplet

Vukasović vidi dva moguća načina razrješenja ovog spora. Ili će Meta naći način da se podaci korisnika zadrže isključivo u EU, bez mogućnosti izvoza u SAD, ili će biti pronađen pravni način da se podaci i dalje izvoze, ali ostanu zaštićeni.

'Regulatorna tijela trebat će pronaći način da se riješi ova situacija jer ona ne utječe samo na Metu, već i na mnoge druge tehnološke platforme, a time i na njihove korisnike koje čini i većina građana EU-a', ocijenila je Vukasović.

Brajković smatra da sukobljene strane imaju spremne različite scenarije. Recimo, jedan od scenarija može biti da Facebook popusti i sve podatke građana EU-a drži isključivo na serverima unutar EU-a. Prema drugom bi u Uniji ipak shvatili da ne mogu ići đonom pa bi pristali na kompromis.

Kuburaš smatra Metine prijetnje blefom. Vjeruje da će rješenje biti pronađeno u zlatnoj sredini: regulirani propisi, ali bez ograničenja osnovnih ljudskih sloboda.

'Uređeno društvo uvijek je jedino rješenje, u stvarnom ili u digitalnom svijetu', istaknula je.

Potop za tvrtke, ali i za Metu

Tvrtkama koje su odlučile ulagati većinu svog marketinškog budžeta u Facebook i Instagram eventualno povlačenje Mete moglo bi naštetiti i ugroziti njihovo poslovanje.

No Vukasović je uvjerena da bi se i tvrtke i pojedinci vrlo brzo snašli i pronašli adekvatnu zamjenu.

'Već sada postoje utjecajne platforme koje nisu u vlasništvu Mete – TikTok, YouTube, LinkedIn. Iako vjerojatno ni one nisu u potpunosti usklađene sa zahtjevima EU-a o zaštiti podataka', smatra ona. Upozorava također da je vezivanje poslovanja u velikoj mjeri uz platforme društvenih mreža i oslanjanje na njihove algoritme uvijek loša poslovna odluka. 'To bi trebala biti samo dodatna mjesta za promociju i komunikaciju s kupcima i korisnicima', naglasila je.

S tom se procjenom slaže i Kuburaš. 'Ulaganje u društvene mreže davalo im je osjećaj kratkoročnog i odmah vidljivog uspjeha, a kasnije su najveći dio budžeta i dalje ulijevali u taj segment, nadajući se stalnom rastu za isti odvojeni budžet.

Međutim ulaganje u samo jedan segment marketinga dugoročno je riskantno i skupo jer sve može nestati u jednom danu (recimo, kad neka društvena mreža padne)', upozorila je Kuburaš.

Brajković pak smatra kako zamjenu za Facebook i Instagram nije baš tako lako pronaći. 'Twitter to nije, a sigurno nije ni TikTok, zbog totalno drukčijeg sadržaja i načina komunikacije', istaknuo je suosnivač agencije Kontra.