Vakula kaže da u petak stiže snijeg, a ako ne padne već u petak, sigurno ga možemo skoro očekivati. To, naravno, ne znači prestanak vožnje biciklom
Iako je u biciklističkim gradovima poput Amsterdama vožnja zimi normalna stvar, pa i kad kroz vas i sve slojeve odjeće prolazi hladni vjetar s Atlanskog oceana, u nas, većina će biciklista omiljeno prijevozno sredstvo zimi spremiti u podrum, garažu. Ne znajući pritom kako je to kad onaj pravi originalni dječji osmijeh izmami lagano klizanje zadnje gume kroz snijeg dok jurite preko zagrebačkog Mosta slobode! I to je prvi savjet za zimsku vožnju: ne jurite i ne žurite. Ispod snijega se često kriju zaleđene površine, koje vas na mostu poput spomenutog mogu baciti na uvijek punu cestu ili u Savu.
Zimi, naročito ako je na stazi snijeg, pa i ako je po njoj posuta sol, vozite opreznije, uvijek s obje ruke čvrsto na guvernalu. Ovo ne treba posebno spominjati, ali ipak: obavezno nosite kacigu. U zimskim uvjetima, kada je mogućnost pada malo veća, treba se i više paziti.
Osobno, ne vršim neke posebne pripreme bicikla za zimu – bicikliram cijele godine, pa je nekako naviknut na sve vremenske uvjete. Doduše, nedavno je bio na kompletnom servisu, pa to i preporučujem – jedan temeljiti servis u kojem će vam sve pregledati i zamijeniti, podmazati što je potrebno. Imate li brdski bicikl poput mene, vožnja zimi trebala bi prolaziti bez problema.
Pony, zimski bicikl
Gradski bicikli morat će se držati utabanih i očišćenih gradskih staza, a kako mi je rekao Ozren Žunec, član Sindikata biciklista, za zimsku vožnju idealan je – Pony.
'Za snijeg i led koristim Rog-Pony, kotači od 20 cola. Ima nisko težište, a i sic je nisko, pa, u slučaju da počne padanje, samo spustiš nogu ili obje i već si siguran... Razmjerno široka i slabije napumpana guma (ispustim je na dva bara) bolje drži na ledu. Stražnja kočnica je torpedo, dakle radi jednako u svim uvjetima, neovisno o vlazi i zaleđenosti. Svjetla moraju biti baterijska jer dinamo proklizava kad je na gumi snijeg. Vozi se jako dobro po friško napadalom snijegu i do 15 cm debljine, kao i po snijegu i sivom ledu koji su ugazili automobili, a loše i teško po snijegu koji su cipelama ugazili pješaci (pješačke staze). Problem je što je Pony sav (uključivo i obruče) od čelika, pa sol uzrokuje jaku koroziju i hrđanje. To se može ublažiti ako se bicikl (osobito felge) prije vožnje, dok je još suh, pošprica WD-40. Naravno, u tom slučaju prednja kočnica uopće ne radi, ali to nije ni bitno jer imate torpedo. Napominjem da sam dugo razmišljao čemu bi Pony uopće mogao služiti, s obzirom na to da je spor i neudoban, dok nisam otkrio da je odličan za zimske uvjete i sad ga koristim samo za to. Vozio sam njime jednom i kroz totalno sleđeni grad na minus 17 i bilo je sve u redu. Jasno, nemaju svi mogućnost držati dodatni bicikl samo za nekoliko snježnih i ledenih zimskih dana.'
Po zimi biciklira i Marko Vuković, također član Sindikata:
'Otkako živim bliže gradu, sezona za bajk je 365/24, na 700x35 gumama. Jedini ozbiljni problem u (sporoj+kratke razdaljine) vožnji je masivni led koji nastaje nakon kombinacije kiša/snijeg, a koji sam doživio svega par puta u životu u Zagrebu. Više glavobolje zadaje sol koja doslovno jede bajk i hladnoća od koje puca plastika, no ne smije ti biti previše žao bicikla.'
Buga, još jedna članica Sindikata, uputila me na video u kojem možete saznati sve o tome kako biciklirati zimi, ali, što je najvažnije, i kako se dobro i toplo obući.
Winter Biking Primer from Streetfilms on Vimeo.
Najveća financijska stavka u zimskoj vožnji i jest odjeća – cijene zimskih jakni kreću od 500 kuna, dok rukavice s dugim prstima možete naći za 200. Idete li na posao biciklom, vjerojatno nećete nositi biciklističke hlače, ali možete kupiti biciklističke hlače za kišu, snijeg i slične vremenske neprilike, koje možete naći za otprilike 400 kuna. Također, pripazite da imate dobar nepromočivi ruksak ili torbu, naročito ako sa sobom nosite prijenosno računalo. Što se zdravlja tiče, za mene, nema ljepše stvari nego kad vas hladni zrak ujutro razbudi i pobije sve viruse prehlade, gripe i slične zimske probleme.
Osim svega navedenog, još je jedan, barem meni, dobar razlog za bicikliranje zimi – manje je prometa na biciklističkim stazama :) Naravno, u Amsterdamu to nije slučaj:
Ne dajte se zavesti pričama da bicikl treba pospremiti do proljeća, s prvim snijegom, budite hrabri i provozajte se gradom. Imate li iskustva ili savjet vezan uz zimsku vožnju, slobodno podijelite!