STRUČNA KRITIKA

HDZ i SDP odabrali plitke i jeftine slogane

16.08.2016 u 15:26

Bionic
Reading

Službeni početak izborne kampanje obilježila je, između ostalog, javna obznana HDZ-ovog slogana 'Vjerodostojno', uz koji će vodstvo stranke pod ravnanjem Andreja Plenkovića nastojati motivirati birače da i nakon kraha prethodne vlasti HDZ-u povjere svoj glas. Iz SDP-a su svoj slogan 'Siguran smjer' plasirali još početkom srpnja, poručujući da će dominantna tema kampanje biti povratak sigurnosti i stabilnosti u Hrvatsku. Tportalovi sugovornici, politolog Anđelko Milardović i komunikacijski strateg Danijel Koletić, nisu impresionirani takvim marketinškim rješenjima

'Vjerodostojno' ispada kao da se HDZ nekome ispričava, to nije slogan vizije, to je slogan opravdanja i ne ukazuje na promjene koje se događaju. HDZ-u bi bio bliži slogan 'Promjene' jer u tu riječ može stati cijeli proces koji se odvija u toj stranci, a to bi bilo i u duhu komunikacijskih poruka s kojima je HDZ cijelo vrijeme okružen: promijenilo se vodstvo, promijenit će se politika u državi, zakoni...', smatra Danijel Koletić, direktor agencije Apriori World.

Prema njegovu mišljenju, HDZ je pogriješio jer izborom slogana 'Vjerodostojno' ne prati ritam svoje politike. 'Nakon svih političkih izazova, sudskih procesa, koruptivnih afera i sumnji, u vremenu kada nacija vjeruje samo sebi, a ne političarima, kada je najsigurnija narodna poslovica 'uzdaj se u se i u svoje kljuse' - 'Vjerodostojno' zvuči jeftino', procjenjuje Koletić, dodajući da je i SDP-ov slogan, doduše, 'plitak i jeftin odabir'.


Osim toga, ni 'Vjerodostojno' što je inače jedna od ključnih poruka koju je Andrej Plenković koristio i na unutarstranačkim izborima za predsjednika HDZ-a ni 'Siguran smjer' nisu osobito snažni slogani, kakvi su potrebni za promjenu percepcije birača. Iako, ocjenjuje Koletić, SDP-ovo rješenje u sebi sadrži naznaku vizije

Plenković 'nevin', Milanović 'rutiner'

'Siguran smjer' označava nastavak nečeg započetog, riječ 'smjer' govori o nekoj viziji, a riječ 'siguran' daje nekakvu snagu u kojoj se vidi da znamo kamo idemo ili želimo ići. Taj slogan primjereniji je političkoj opciji koju predstavlja. Nažalost, on je kontradiktoran u odnosu na riječ 'narodna' iz imena Narodne koalicije, zato što ta riječ traži slogane poput 'Zajedno', 'Naša domovina' i sl. 'Siguran smjer' je moderan slogan koji više naginje gospodarstvu, iako je primjenjiv i na drugim područjima', dijagnosticira Koletić.

Komentirajući potencijalnu učinkovitost slogana, Koletić napominje da se glasovi ipak dobivaju na terenu, pri čemu birači žele vidjeti vođe, a Plenković je u prednosti jer je 'još nevin'. 

'Njegovo ime nije okaljano, politički je bezgrešan i to je njegova najveća prednost. Međutim, on još uvijek treba puno raditi u odnosu na Zorana Milanovića u gospodarskom smislu jer iza Milanovića ipak stoje praksa i rutina što je njegov komunikacijski adut', procijenio je Koletić.
440523,440515 ,440521 ,440437 'Santa Maria della Salute, nas ima samo tute'

Anđelko Milardović, s Instituta za europske i globalizacijske studije u Splitu, podsjeća da je u teoriji političkog marketinga slogan temeljni pojam kampanje, a oni koji ga provlače kroz kampanju trebali bi biti upravo - vjerodostojni.

'S obzirom na kurikulum HDZ-a, pitanje je koliko je taj slogan kompatibilan s etičkim, političkim i institucionalnim dizajnom HDZ-a. U ovih 25 godina, doista se može postaviti pitanje vjerodostojnosti, kako od strane HDZ-a tako i SDP-a, jer da je vjerodostojnosti slučajno bilo, ovo društvo ne bi faktički bilo na vrlo niskoj dezintegracijskoj točki. Ovo je društvo i država interesnih grupa, a političke stranke se manje-više upravo tako i ponašaju, s onim 'Santa Maria della Salute, nas ima samo tute', dok ostalih 95 posto čine građani izvan igre', kaže Milardović.

Amaterski HDZ-ov slogan 

Ne želi li HDZ upravo izborom slogana 'Vjerodostojno' ostaviti dojam da raskida s tom praksom?

Taj slogan birao je neki amater. Ovdje bi denotacija bila 'vjerodostojnost', a konotacija je da upotrebom tog pojma skreće se pozornost na ono što oni nisu bili. O kakvoj vjerodostojnosti oni govore, kakvu vjerodostojnost zagovaraju? Prošlo je 25 godina, to je praktički jedan mladi život. Sad su se sjetili biti vjerodostojni, na temelju čega?', rekao je Milardović koji predaje Politički marketing na specijalističkom postdiplomskom studiju na Ekonomskom fakultetu u Osijeku.


Narodna koalicija sa socijaldemokratima i liberalima nudi 'siguran smjer'?!

Ni po njegovu sudu slogan 'Vjerodostojno' nema motivacijsku, pokretačku snagu. A 'Siguran smjer'?

'Tko jamči 'Siguran smjer'? Koja grupa u politici može u visoko konfliktnom, rascijepljenom društvu realizirati 'siguran smjer'? Oni koji se predstavljaju kao lijevi centar, a sada i Narodna koalicija sa socijaldemokratima, seljacima i liberalima? Već i sama struktura te koalicije na svjetonazorsko-političkoj razini izaziva oprez u upotrebi pojma 'siguran smjer', ocjenjuje politolog.

Možda žele naglasiti da će Narodna koalicija nastaviti s gospodarskim rastom koji je započeo u vrijeme SDP-ova mandata?

'Vidjeli smo kako su odradili mandat. Što se vama i meni poboljšalo? Ništa', konstatira metodički uvriježeno skeptičan Milardović, dodajući da SDP-ov slogan ipak 'može proći' utoliko što nema intencije da se nešto kamuflira nečim, kako je to slučaj s HDZ-ovim sloganom 'Vjerodostojno'.