Hrvati gotovo dva puta češće putuju radi razonode nego poslovno. Više od polovice njih putuje unutar države, a tek 21 posto unutar Eurozone. Potrošnja na inozemnim putovanjima je u odnosu na prošli listopad 'skočila' s prosječnih 4.955 na 5.999 kuna. Europski gradovi su hrvatskim putnicima omiljena zimska destinacija, pokazalo je istraživanje Mastercarda u suradnji s GfK-Centrom za istraživanje tržišta
Prosječni sudionik istraživanja MasterIndex kompanije Mastercard je radi odmora putovao 4,2 puta u prošlih 12 mjeseci, dok je na poslovnom putovanju bio dva puta. Općenito, radi razonode je u inozemstvo u proteklih godinu dana putovalo 54 posto ispitanika, najviše onih s višim stupnjem obrazovanja te većim primanjima. Čak 65 posto putovanja radi razonode odnosi se na ona unutar Hrvatske, na Eurozonu otpada 21 posto, dok se preostalih 14 posto odnosi na destinacije poput Moskve i New Yorka. Kod poslovnih putovanja situacija je slična – 63 posto takvih putovanja se odnosi na Hrvatsku, a 24 posto na Eurozonu. Ispitanici najčešće posjećuju destinacije u blizini – Ljubljanu, Beč, Sarajevo, Budimpeštu, Beograd, München, Rim i London, dok putovanja izvan Europe nisu česta.
'Skočila' potrošnja na putovanjima
Kad je riječ o potrošnji na inozemnim putovanjima radi razonode, prosječan trošak se povećao u odnosu na prošli listopad te 'skočio' s 4.955 kuna na 5.999 kuna. Nešto više troše ispitanici iz dobne skupine 40-49 godina, muškarci, više razine obrazovanja i oni iz Istre, Primorja, Gorskog kotara i Slavonije. Tako ih je osam posto na putovanje potrošilo između 5.001 i 10.000 kuna, a više od 10.000 kuna potrošilo je tek četiri posto ispitanika.
Ispitanici podjednako koriste kartice i gotovinu za shopping i plaćanje smještaja u inozemstvu, karticama se češće plaćaju zrakoplovne karte, dok se za ostale troškove u većem broju slučajeva koristi gotovina.
Udio onih koji prije putovanja kupuju stranu valutu u Hrvatskoj sličan je onome u listopadu 2016., a iznosi 45 posto za one koji to čine u bankama te 27 posto u mjenjačnicama. Istovremeno, udio onih koji prije putovanja ne kupuju stranu valutu nego koriste karticu na putovanjima iznosi 13 posto. To najčešće čine ispitanici većih primanja, oni iz Like, Korduna, Banovine, Istre i Primorja. Kartice na putovanje nosi 90 posto ispitanika. Velika većina njih (91%) prepoznaje prednosti široke prihvaćenosti Mastercard kartica, dok među prednostima ističu i povoljan tečaj pri plaćanju u inozemstvu, odsustvo naknada pri plaćanju te dobru zaštitu od zlouporabe.
Općenito, u inozemstvu oko trećine ispitanika koji su putovali plaća karticama, i to najčešće oni iz dobne skupine 40-49 godina, s iznadprosječnim primanjima. Njima plaćaju većinom do 60 posto kupnji. Istovremeno, osam posto njih gotovo sve kupnje u inozemstvu plaća karticom.
Kao motivatore za češće korištenje kartica u inozemstvu ispitanici navode niže naknade, osiguranje od bilo kakvog rizika ili prijevara te transparentan uvid u potrošnju. S druge strane, glavni razlozi nekorištenja kartica su navika plaćanja gotovinom ili zabrinutost da se ne potroši više nego što se planiralo.
Gotovo polovica ovogodišnjih ispitanika ove zime putuje u inozemstvo
U inozemstvu nadolazeće zimske praznike planira provesti 46 posto ispitanika, za razliku od 39 posto prošloga listopada. Među njima je najviše onih koji planiraju adventska putovanja (52%), zatim novogodišnja (31%) te odlazak na skijanje (16%). Ispitanicima između 18 i 29 godina najzanimljivija su adventska i novogodišnja putovanja, dok su putovanja u druge europske zemlje, nevezana za advent ili doček Nove godine, najprivlačnija ispitanicima između 50 i 55 godina.
Zanimljivo je i da 78 posto putovanja na skijanje traje pet i više dana, dok 84 posto adventskih putovanja traje do 4 dana. Novogodišnja putovanja u europske gradove također većinom ne premašuju 4 dana, dok ona izvan Europe u najvećem dijelu traju duže od 5 dana.
Rezultati su pokazali i da se potrošači sve više okreću internetu za pronalaženje i rezervaciju smještaja. Tako 57 posto ispitanika koji planiraju putovanje će rezervaciju smještaja obaviti online preko stranica za rezervacije ili stranica turističkih agencija. Dodatnih 25 posto njih rezervirat će smještaj izravno na stranici objekta u kojem planira odsjesti. Kad je riječ o plaćanju, ispitanici podjednako često koriste gotovinu i debitne kartice. Tako se gotovina koristi u 36 posto slučajeva, internetsko bankarstvo u 19 posto, debitna kartica 35 posto, a kreditna kartica za 27 posto putovanja.
'Rezultati istraživanja MasterIndex potvrđuju da su putnici u Hrvatskoj digitalno sve osvješteniji i da je internet postao ključno mjesto za informiranje o destinacijama te rezervaciju i plaćanje puta ili smještaja. Jasno je da današnji turisti žele brza, jednostavna i sigurna plaćanja – naime, jedna od naših studija je pokazala da 57 posto Hrvata ističe mobitel kao uređaj s kojim bi najradije plaćali', naglasila je Sanja Žigić, direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj.
'Neminovno je da se ekosustav plaćanja mijenja iz gotovinskog preko plastičnog u digitalni pa je širenje prihvata elektronskih plaćanja i uvođenje praktičnih mogućnosti poput beskontaktnog ili mobilnog plaćanja nužno za rast i u turističkom sektoru – kako u svijetu, tako i kod nas', dodala je ona.
Inače, Hrvatsku je do kraja ovoga kolovoza posjetilo 13,9 milijuna turista, od čega 12,6 milijuna stranih, što je ukupno 13,8 posto više nego u istom razdoblju lani. Najviše je bilo Nijemaca (16,5%), Slovenaca (8,8%), Austrijanaca (8,4%) i Talijana (7,7%), s najvećim brojem noćenja ostvarenih u privatnom smještaju (50%), nakon čega slijede kampovi i kampirališta s 23 posto, dok su hoteli privukli 20 posto ukupnih noćenja.
Kartice su omiljeno sredstvo plaćanja u Hrvatskoj
Najnovije istraživanje MasterIndex kompanije Mastercard pokazalo je da su kartice s omiljeno sredstvo plaćanja (95% korisnika kartica ih koristi na prodajnim mjestima), da je kupnja online dalje navika većine korisnika kartica (84% nas kupuje na internetu), da sve više postajemo svjesni prednosti beskontaktnog plaćanja (68% korisnika koristilo je ovu praktičnu vrstu plaćanja) te da raste popularnost mobilnog plaćanja (kupnju putem mobilnog telefona uz plaćanje karticom koristi 21% korisnika kartica).