U kanjonu rijeke Cetine u Omišu, iznad kojega se miniraju stijene i obavljaju pripreme za gradnju mosta i drugog tunela u sklopu nove obilaznice, u ponedjeljak je na snagu stupio novi prometni režim. Cesta između Omiša i Zakučca potpuno je zatvorena, a građani se s jedne na drugu stranu rijeke prebacuju dvjema malim brodicama. Alternativa za odlazak na posao ili u školu im je, umjesto dosadašnjeg jednog kilometra, 40 kilometara dugo putovanje preko Splita
Brodice imaju kapacitet od petnaestak putnika, preko Cetine plove nešto kraće oko deset minuta, no unatoč tome - a i snažnoj buri koja je puhala - u ponedjeljak se nisu stvarale velike gužve. Nešto veće opterećenje je između šest i osam sati ujutro, a očekuje se da će jednako biti pri kraju radnog vremena.
'U konstantnom sam kontaktu s brodarima i čini se da zasad nema većih problema. Pratit ćemo situaciji. Ovo nam je nažalost jedina opcija i morat ćemo se strpjeti', kazao je za tportal gradonačelnik Omiša Ivo Tomasović. Stanovnici zaleđa proteklih tjedana bunili su se zbog činjenice da su se zapravo našli na otoku, gotovo potpuno odsječeni, a vlasnici niza tvrtki najavili su otkaze dijelu radnika. Objašnjeno im je da alternative nema i da postavljanje pontona preko rijeke tehnički nije izvedivo.
Privremeni prometni režim na ušću Cetine trebao bi potrajati do početka srpnja, do kada bi se trebao obaviti velikih dio pripremnih radova na strmim liticama iznad postojeće ceste, kao i sanacija nestabilnih stijena. Nova zatvaranja prometa između Zakučca i Omiša vjerojatna su krajem ove i početkom iduće godine, kada na red dođe izgradnja samog mosta preko kanjona.
Obilaznica Omiša je vrijedna oko 200 milijuna kuna, a radi se o iznimno složenom pothvatu: davno izgrađeni tunel koji nije vodio nigdje, doslovno u provaliju, spojit će se na novi most duljine 215 metara, a on će se nadovezati na novi tunel duljine 600 metara i na koncu cestu koja vodi prema zaleđu i Splitu. Radi se zapravo o najistočnijem dijelu brze ceste Split - Omiš, jednog od najopterećenijih prometnih pravaca u državi, s čijom se izgradnjom kasni barem jedno desetljeće.
Završetkom radova oko Omiša, predviđenim za rujan 2022. godine, iz ovog grada barem će se izmjestiti veći dio tranzitnog prometa iz smjera Makarske prema Splitu i obratno.
Intenzivno, ali bez zastoja
'Jutros smo imali buru i tramontanu, jake zapuhe u klancu, ali nismo imali nikakvih problema ili prekida. Brodovi su grijani, plove bez prekida i čekanja nema', kaže za tportal brodoprijevoznik Ivica Vlahušić. Oko osam sati ujutro, kaže, bilo je nešto intenzivnije, ali ne i zastoja ili čekanja.
'Treba nam sedam minuta do Zakučca, tri minute za ukrcaj i iskrcaj i pet minuta za natrag. Na pola puta brodovi se mimoilaze', objašnjava ovaj iskusni brodar.
Hrvatske ceste su za ovu relaciju unajmile i znatno veći brod 'Kairos' kapaciteta sedamdesetak putnika i tijekom vikenda namjeravale su ga staviti u promet, ali nisu ga uspjele uvesti u klanac jer je zakazao mehanizam podizanja starog omiškog mosta. Navodno je pukla sajla. Kako za tportal potvrđuje glasnogovornica HC-a Tamara Pajić vrlo brzo slijedi novi pokušaj uvođenja broda u Cetinu.
Kairos stiže dizalicom
Moguće je da se od podizanja mosta potpuno odustane i da se iz mora u rijeku on prebaci golemom 200-tonskom dizalicom.
'Sve je načelno dogovoreno, čekaju se još neke formalnosti', kaže za tportal iskusni vlasnik i kapetan 'Kairosa' Joskan Baučić. Stanje na terenu je snimljeno, a dizalica stiže iz Splita - ukoliko ne večeras, onda u noći s utorka na srijedu.