Europarlamentarci su u srijedu nova pravila kojima se snaže prava putnika u željezničkom prometu te, među ostalim, jamči povrat novca u slučaju kašnjenja vlaka većeg od 60 minuta ili preusmjeravanje bez dodatnih troškova, dok su veća prava dobile i osobe sa smanjenom pokretljivošću
Nadoknada troškova kada vlakovi kasne, integrirane karte, nadoknade u pojedinačnim slučajevima, pristupačnost osobama sa smanjenom pokretljivošću, osiguran prostor za prijevoz bicikala, omogućeno tridesetodnevno razdoblje za kompenzaciju, regulirani su usvojenom Uredbom o pravima putnika u željezničkom prijevozu
"Uspjeli smo osigurati jednaka minimalna prava za putnike diljem Europe u pogledu preusmjeravanja, prostora za bicikle, jedinstvenih karata i prava putnika sa smanjenom pokretljivošću", kazao je na plenarnoj sjednici izvjestitelj Bogusław Liberadzki (S&D).
„Mi želimo da željeznički promet postane privlačniji, da se poveća obujam tog prometa, a trebali bismo povećati i pristupačnost ljudima”, rekao je i dodao da „korištenje vlakova, ne bi trebalo predstavljati luksuz već zadovoljstvo”.
Nakon što je Europski parlament odobrio dogovor s državama članicama o revidiranoj Uredbi o pravima putnika u željezničkom prijevozu, uredba će stupiti na snagu dvadeset dana nakon objave u Službenom listu Europske unije i početi primjenjivati za dvije godine, izuzev odredbe o osiguranom prostoru (namjenska mjesta i stalci) za bicikle, koja stupa na snagu za četiri godine.
U slučaju da vlak kasni duže od 60 minuta, putnik će moći birati između pune refundacije, nastavka putovanja ili preusmjeravanja bez dodatnih troškova, ali pod usporedivim uvjetima. Putnike se, ako odaberu preusmjeravanje, ne smije premjestiti u niži putnički razred.
Putnik može, navodi se u uredbi, organizirati putovanje drugim prijevoznim sredstvom i dobiti povrat novca, ako 100 minuta nakon kašnjena ne bude obaviješten o dostupnim drugim linijama.
Prijevoznici, u slučajevima više sile, poput vremenskih neprilike, velikih prirodnih katastrofa, javnozdravstvenih kriza i terorističkih napada, ne trebaju isplatiti naknadu za kašnjenje. Među slučajeve više sile nije ubrojen i štrajk radnika željezničkog prijevoznika.
„S ovim ćemo bolje zaštiti putnike željezničkog prometa, a isto tako ćemo uzeti u obzir potrebu da željeznički sektor ostane konkurentan“, objasnila je na plenarnoj sjednici povjerenica za unutarnje poslove Ylva Johansson
„Poboljšat ćemo i imidž sektora, te privući više putnika, što je važno za postizanje ciljeva iz Zelenog plana“, dodala je.
Sven Schulze (EPP), koji je govorio u ime najvećeg kluba zastupnika u Europskom parlamentu, izrazio je zabrinutost zbog velikih obveza koje preuzimaju poduzeća.
„Za ostvarenje klimatskih ciljeva, željeznička će poduzeća morati podnijeti velik teret zbog čega ih ne treba dodatno opteretiti“, poručio je, pohvalivši pritom jasno definiranje prava putnika.
Johan Danielsson iz redova socijalista izrazio je zadovoljstvo postignutim uredbom, kazavši da će ona omogućiti poboljšane uvjete za razmjenu informacije, što je važno za sustav jedinstvene karte na razini EU-a.
Uredba također jamči osobama sa smanjenom pokretljivošću da mogu obavijestiti prijevoznika o putovanju samo 24 sata prije polaska, dok trenutno vrijedi pravilo o obavještavaju najmanje 48 sati prije početka putovanja.
Zajamčeno je putovanje osoba s psom pomagačem, dok pratnja putnicima sa smanjenom pokretljivošću, ako to zahtijeva prijevoznik, mora putovati besplatno.
Revidirana pravila u načelu će se primjenjivati na sva međunarodna i domaća putovanja željeznicom i sve međunarodne i domaće usluge željezničkog prijevoza u cijeloj Uniji, s time da države članice mogu na ograničeno vrijeme izuzeti domaće usluge željezničkog prijevoza.