Vinylmania, prva specijalizirana trgovina za prodaju i otkup gramofonskih ploča, stripova i filmskih plakata, otvara se danas u Osijeku na adresi Gornjodravska obala 90c
Vlasnik Goran Barić kaže da se ideja rodila prvenstveno iz dugogodišnjeg kolekcionarstva, a prije dvije godine društvo zaljubljeno u zvuk vinila osnovalo je udrugu Volim gramofonske ploče, koja pak dva puta godišnje organizira sajam na kojem se one kupuju i prodaju.
Osim rabljenih vinila, u ponudi će se naći nova izdanja Croatia Recordsa i Dallasa.
'Interes za vinilima kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj, pa na koncu i u Osijeku, sve je veći. To potvrđuju i brojevi iz svijeta, u kojem je prodaja vinila odavno prešla CD-ove', napominje Barić.
'U trgovini će se za početak naći oko tri tisuće LP-ja i petstotinjak singlova, ali to će se s vremenom širiti. Zastupljeni su svi žanrovi glazbe', napominje Barić.
Smatra da je jedna od stvari koja je kumovala povratku vinila želja ljudi da se maknu od današnjeg načina života.
'Tu je i bitna stavka da se vinil pokazao kao najodrživiji medij. Svatko od nas tko je na tavanu neko vrijeme držao ploče - da ih danas izvadi i prebriše te ako nisu imale fizičkih oštećenja, one će svirati bez poteškoća. S kazetama svi znamo kakve su komplikacije dok CD-ovi s vremenom gube tonski zapis', ukazao je Barić.
Istaknuo je da već neko vrijeme na sajmovima primjećuje da je sve više mladih ljudi koji ulaze u svijet vinila, a to nikad nije bio jeftin hobi.
'Mladi ljudi trebaju znati da skupljanje ploča nije utrka na sto metara. Svako kolekcionarstvo je maraton i tako ga treba shvatiti. Treba istraživati i eksperimentirati. Ne treba se zaletavati, već polako skupljati ono što vas zanima', dodaje naš sugovornik.
Govoreći o cijenama ploča, bilo da su u pitanju nove, bilo rabljene, koje su eksplodirale u posljednje dvije-tri godine, Barić kaže da na to utječe niz faktora, od izdanja do stanja omota i ploče.
'Sve je stvar ponude i potražnje', zaključio je Barić.
Prema podacima Udruge američke diskografske industrije (RIAA), prodaja gramofonskih ploča u SAD-u nadmašila je u 2022. godini prodaju CD-a prvi put od 1987. godine.
Lani je u Sjedinjenim Državama prodano više od 41 milijun ploča ukupne vrijednosti 1,2 milijarde dolara. CD-a je prodano 33 milijuna, u vrijednosti od 483 milijuna dolara.
Prodaja ploča lani je porasla 16. godinu zaredom, a njihov udio u prihodu u skupini fizičkih nositelja zvuka iznosio je 71 posto.
Slična situacija je i u Velikoj Britaniji, u kojoj je - prema podacima Britanske fonografske industrije (BPI) - prodaja ploča 2022. bila najveća u posljednjih trideset godina.