Koja će zaštitarska tvrtka od 1. siječnja iduće godine dobiti 27 milijuna kuna vrijedan trogodišnji posao osiguranja Zračne luke Zagreb još je neizvjesno, međutim gotovo je jasno da nitko od domaćih zaštitarskih tvrtki neće uspjeti ispuniti propisane uvjete. Hoće li tako nakon francuskog koncesionara glavni hrvatski aerodrom dobiti i inozemnog 'čuvara'? Naime, riječ je o specifičnim poslovima – pregledu putnika i prtljage – za što domaći zaštitari nisu osposobljeni, budući da do sada nisu imali prilike konkurirati za ovakve poslove, niti ih raditi
Da su i pokušali od ožujka ove godine, kada je započelo preliminarno nadmetanje za osiguranje Zračne luke Zagreb, educirati i certificirati ljude za, prije svega rendgenski pregled prtljage i putnika, to ne bi uspjeli jer ih jednostavno za to nema tko obučiti, piše Novi list
Među visokostandardiziranim uvjetima što se traže u natječaju za zaštitu Zračne luke Zagreb navedene su i odredbe EU o sigurnosti zračnog prometa, koja započinje već dolaskom putnika na aerodrom. Da se za ovaj posao ne bi mogao javiti nitko od domaćih tvrtki govori i uvjet iz natječaja prema kojem je potrebno priložiti najmanje pet potvrda o 'istim ili sličnim poslovima' obavljanima u posljednje tri godine.
I dok je ponudbenu dokumentaciju potrebno dostaviti na hrvatskom jeziku, pregovori, koji bi trebali uslijediti bit će vođeni na engleskom. Za rad u hrvatskom zaštitarstvu zakon pak propisuje poznavanje hrvatskog jezika. Istovremeno u samom pozivu za natječaj pogrešno su napisani nazivi EU propisa što ih ponuditelji moraju zadovoljavati.
Osim što zaposlenici moraju biti posebno kvalificirani za pregled putnika i prtljage nužno je i da menadžment tvrtki koje ulaze u natječaj bude osposobljen za upravljanje ovim aktivnostima.
Iz Zračne luke Zagreb objasnili su kako su temeljem Zakona o zračnom prometu dužni kroz postupak javne nabave osigurati zamjenu osoblja Ministarstva unutarnjih poslova na poslovima zaštitnog pregleda putnika i ručne prtljage.
'Sukladno Zakonu o privatnoj zaštiti poslove privatne zaštite u Republici Hrvatskoj mogu obavljati pravne osobe i privatnici, članovi država Europske unije, koji za to imaju odobrenje nadležnih vlasti. Obzirom na status RH kao članice EU, obveze objavljivanja nadmetanja čija procjenjena vrijednost prelazi zakonom propisane europske pragove nabave, a time i obveze dopuštanja sudjelovanja gospodarskim subjektima iz zemalja članica EU u nadmetanjima na području RH, Zračna luka Zagreb objavila je nadmetanje i u Registru nadmetanja EU.
Za ove posebne usluge zaštitnih pregleda putnika, osoblja i prtljage u zračnim lukama, dokumentacijom za nadmetanje predviđeni su i osigurani svi preduvjeti za nediskriminirajuće nadmetanje. Također, u skladu s odredbama Zakona o javnoj nabavi, naručitelj mora zainteresiranim gospodarskim subjektima omogućiti podnošenje zajedničke ponude, čija je svrha zajedničko ispunjavanje uvjeta dokaza sposobnosti.
Na hrvatskom tržištu postoji dovoljan broj sposobnih natjecatelja koji raspolažu dovoljnim brojem osoblja koje će biti u mogućnosti izvršiti uslugu iz predmeta nabave', uvjerava Lidija Capković Martinek, glasnogovornica Zračne luke Zagreb.
U domaćim sigurnosnim krugovima smatraju pak da se ovaj posao ipak mogao ostaviti 'u rukama Hrvata' kroz izdvajanje dijela osposobljenog osoblja već zaposlenog na zagrebačkom aerodromu iz sustava Ministarstva unutarnjih poslova i same Zračne luke.