Nezadovoljni radnici Luke Split blokirali trajektna pristaništa
Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj/PIXSELL
Nezadovoljni radnici Luke Split blokirali trajektna pristaništa
Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj/PIXSELL
MONOPOLISTI, A PROSVJEDUJU
Trosatna blokada splitske trajektne luke prekinuta je nešto iza deset sati ujutro, kada je policija naredila da se automobili i putnici - koji su već bili stvorili prilično veliku gužvu na pristupnim cestama - ukrcaju na trajekte za Brač i Hvar. Tridesetak prosvjednika iz privatne tvrtke Trajektna luka, predvođeni predsjednikom sindikata Duškom Dadićem, javili su nam da je blokada nastavljena. Blokiran je trajekt Hrvat koji u 12.30 treba isploviti za Supetar. Sindikalisti najavljuju dolazak interventne policije s nalogom razbijanja blokade
'Iznenađeni smo reakcijom lučkih vlasti koje su čak koristile carinski gat za domaći trajektni promet. Zato ćemo organizirati ovakve akcije svakog dana do kraja mjeseca, ali kada i kako mi poželimo', zaprijetio je Dadić.
Deblokada luke provedena je nakon obvezujuće upute koja je došla iz Ministarstva prometa, a policija ju je obrazložila i velikom gužvom na cestama.
Prosvjed radnika Trajektne luke organiziran je nakon što im je direktor Toni Medvidović najavio da više nema novca za isplatu plaća, koje su ionako u bijednom rangu od oko tri tisuće kuna. Sindikalisti su potom objavili da su razlog svemu niske tarife koje obračunava Lučka uprava, koje u Splitu iznose tek četiristotinjak kuna po brodu - dok su u ostalim hrvatskim lukama tri do četiri puta veće.
Pred novinare je zajedno s prosvjednicima stao direktor Medvidović koji je optužio Lučku upravu i za 'krađu poslovnih prostora u upravnoj zgradi i nezakonito raspolaganje obližnjim parkingom'. Za pojasniti, tvrtka Trajektna luka osnovana je 1961. i do prije petnaestak godina bavila se gradnjom i uređenjem infrastrukture u splitskoj luci. Godine 1997., privatizirao ju je Branko Buljan, inače vlasnik banke Imex, a od tada do danas njegova je tvrtka imala koncesiju i monopol na većinu usluga u luci. Danas zapošljava 33 radnika i, po tvrdnji direktora, ima godišnji prihod od oko osam milijuna kuna.
'Tražimo zakoniti ugovor o prvenstvenoj koncesiji i normalne tarife u hrvatskom prosvjedu. Ovakvim prihodima više nećemo moći zadržati radnike i isplaćivati plaće, to sam im i rekao. Dizali smo kredite i dužni smo ogroman novac bankama, više ovako ne ide', tvrdi Medvidović.
Potpuno je nejasno ima li Trajektna luka danas uopće koncesiju; pokrenuto je nekoliko pravosudnih sporova, između ostalih i od same tvrtke pa se slučajem bavi Državno odvjetništvo. U samoj tvrtki tvrde da im Lučka uprava - koju trenutačno vodi splitski SDP-ovac Milan Blaževski - želi definitivno oduzeti koncesiju i u posao ubaciti nekog drugog, sebi bliskog. Tvrde da uspjeh njihova prosvjeda ne bi značio povećanje cijene brodskih karata, već bi novac samo bio pravednije raspoređen između njih i Lučke uprave.
Naime, upozoravaju da je Lučka uprava 'jednostrano snizila tarife, protuzakonito spojila tarifu za privez i odvoz brodova s tarifom za ukrcaj i iskrcaj putnika i snizila prihode za više od 75 posto' dok su se prihodi Lučke uprave utrostručili.
Ravnatelj Lučke uprave Milan Blaževski tvrdi da se radi o samim lažima te da su radnici Trajektne luke zloupotrijebljeni od svog poslodavca.
'Osuđujemo agresivan čin blokade luke otvorene za javni promet, i to one od međunarodnog interesa za državu. Neistinitim i lažnim prikazivanjem činjenica pokušava se vršiti pritisak na Lučku upravu, nadležno ministarstvo i pravosuđe, a mi se ispričavamo putnicima za situaciju koju su doživjeli, ne našom krivnjom', kazao nam je Blaževski.
Tvrdi da su brojke koje predstavljaju Trajektna luka i njezini sindikati izvučene iz konteksta i da se miješaju kruške i jabuke.
Podrška splitskim prosvjednicima stigla je iz Rijeke, kao i od Međunarodne udruge privezivača.