Centar za građanske inicijative Poreč prijavio je pravobraniteljici za ravnopravnost spolova reklamu tvrtke Electrolux pod nazivom 'Svaka ljepotica zaslužuje svoju zvijer' zbog 'poticanja i promocije tradicionalnih patrijarhalnih stereotipa koji se vežu uz žene'. Pravobraniteljica je zaključila da se reklamna kampanja uistinu oslanja na spolni stereotip koji se temelji na tradicionalnoj podjeli rodnih uloga prema kojoj je usisavanje, kao dio kućanskih poslova, posao žene. 'Budući da rodno neutralan proizvod - usisavač - povezujete isključivo s jednim spolom, ženama, te da samo jedan spol, ženski, ističete kao onaj koji zaslužuje vaš proizvod temeljem fizičkog izgleda, u reklamnoj kampanji koristite spolne stereotipe i seksizam', poručila je pravobraniteljica Višnja Ljubičić Electroluxu
Pravobraniteljica je pisano obavijestila Electrolux da se oglašavanje u kojemu se 'naveliko koriste upravo rodni stereotipi i seksizam pa se žensko tijelo, odnosno ženski izgled, iskorištavaju kako bi se reklamiralo doslovno sve' smatra jednom od velikih prepreka za postizanje pune ravnopravnosti spolova.
'U Izvješću Odbora za prava žena i ravnopravnost spolova Europskog parlamenta navodi se da su rodni stereotipi u oglašavanju jedan od nekoliko čimbenika koji imaju velikog utjecaja na napore koje društvo čini u smjeru rodne ravnopravnosti. Taj utjecaj je veći stoga što mnogi/e nisu svjesni/e načina na koji na nas utječu sveprisutne slike koje nas okružuju', podsjetila je Višnja Ljubičić, naglašavajući da se putem reklamnih kampanja ne reklamiraju samo proizvodi, kao što je to usisavač u slučaju kampanje Electroluxa, već i određene vrijednosti, koncepti, ideje vezane uz to tko je vrijedan i zbog čega, tko i zbog čega zaslužuje reklamirani proizvod i sl.
'Stoga, ne ulazeći u ocjenjivanje estetske strane ove reklamne kampanje, jer to nije u nadležnosti pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, skrećemo vam pozornost da ovakvom reklamnom kampanjom podržavate spolne stereotipe o ženama kao kućanicama i o ženama kao osobama koje se vrednuju temeljem fizičkog izgleda, a čime perpetuirate tradicionalnu i patrijarhalnu podjelu rodnih uloga koja nije sukladna načelima ravnopravnosti spolova', poručila je pravobraniteljica Electroluxu.
Sukladno tome, preporučila je kompaniji da prilikom kreiranja i odobravanja reklama vodi računa o zakonskim odredbama te o načelu ravnopravnosti spolova kao ustavne vrednote, imajući na umu da su seksizam i spolni stereotipi jedna od velikih prepreka u postizanju pune ravnopravnosti spolova.
Electrolux ima 30 dana da obavijesti pravobraniteljicu o poduzetim mjerama i radnjama, sukladno njezinoj preporuci.
Pismo pravobraniteljice Electroluxu možete pročitati ovdje.