Zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan (SDP) u pisanom pitanju upozorila je Europsku komisiju na istraživanje o kvaliteti kućanskih aparata koje je proveo Europski potrošački centar
Istraživanje je pokazalo kako su primjerice perilice rublja programirane na samo 2.000 do 2.500 pranja, televizori na rad do 20.000 sati i slično. Kritizira se i uređaje kojima se ugrađuju kvarljivi dijelovi koji su neodvojivi od ostatka uređaja tako da nema načina da se zamjene. Na taj način proizvođači primoravaju potrošače da kupuju nove modele uređaja čim starijem istekne jamstvo.
'Nedavno smo mogli čitati kako je primjerice pala prodaja iPada u prvoj četvrtini ove godine za devet posto. Stručnjaci pad objašnjavaju 'prevelikom' kvalitetom uređaja. Korisnici nemaju potrebu kupovati noviji model budući da i stariji radi odlično. Taj primjer jasno pokazuje zašto neki proizvođači nauštrb potrošača svjesno odlučuju ne biti žrtve vlastitog uspjeha', objasnila je Borzan.
Općenito, broj žalbi potrošača koji se odnosi na elektroničke kućanske aparate u 2013. je naglo porastao u odnosu na 2012. Drugi je najčešći razlog nezadovoljstva potrošača, odmah iza nezadovoljstva uslugama aviokompanija.
Tijekom saslušanja pred Odborom za unutarnje tržište i zaštitu potrošača, povjerenica za unutarnje tržište i poduzetništvo Elzbieta Bienkowska, najavila je rad na duljem roku trajanja uređaja te jasno dala do znanja kako će bilo kakve nepoštene prakse biti dokinute. 'Želim saznati kojim konkretnim mehanizmima namjerava osigurati zaštitu potrošača i ostvarenje najbolje kvalitete za novac. Ne smijemo dopustiti da sve ostane na deklarativnoj razini. Nije moguće, pogotovo ako se uzme u obzir napredak tehnologije, da su proizvodi iz sedamdesetih trajali i do 20 godina, a uređaji koji su sada na tržištu ne izdrže ni pet godina', kazala je Borzan.
Europska udruga potrošača upozorava da jamstva koja se reguliraju Direktivom o prodaji i pravnim jamstvima iz 1999. nisu dovoljna. Potrošače se često dovodi u situaciju gdje njihova pritužba ovisi o dobroj volji trgovca. Troje od deset Hrvata ne zna svoja potrošačka prava u slučaju kad im elektronički ili kućanski uređaji ne rade ispravno. Više od dvije trećine potrošača smatra da nisu odgovarajuće zaštićeni. 'U usporedbi s ostalim građanima EU-a, potrošači u Hrvatskoj se rjeđe žale i podižu tužbe protiv trgovaca te su češće nezadovoljni ishodom procesa žalbe. Na Komisiji je da osigura zaštitu i pravnu sigurnost za sve potrošače u EU-u', naglasila je Borzan.