420 MILIJUNA EURA

Što se sve može učiniti novcem za 12 aviona koje planiramo kupiti? Možda ovih pet stvari

27.03.2018 u 14:33

Bionic
Reading

Premda potvrde još nema, sve je više izvjesno da će se Hrvatska upustiti u nabavu rabljenih izraelskih borbenih aviona F-16 Barak. Tako bi četiri desetljeća stare MiG-ove 21 trebalo zamijeniti 12 polovnih, 25 godina starih F-16. Drugim riječima, piloti bi gotovo bili mlađi od samih aviona. I dok se čeka odluka koja bi trebala biti donesena poslijepodne, donosimo što se, među ostalim, može napraviti s 420 milijuna eura (3,1 milijardu kuna), koliko koštaju izraelski polovnjaci

Sveučilišna bolnica

Da bismo približili to o kolikoj je svoti riječ, recimo da bi se njome mogla sanirati skoro polovica duga (7,5 milijardi kuna) u zdravstvu. Nema tko nije došao u Zagreb, a da se nije zapitao kakva rugoba to 'krasi' njegov južni ulaz. Riječ je o nikad završenoj Sveučilišnoj bolnici, projektu na koji je iz samodoprinosa građana ulupano 160 milijuna eura. Dok Grad na natječaju traži tvrtku koja će ispitati stanje konstrukcije te građevine, posljednje procjene su govorile da bi za završetak bolnice trebalo utrošiti još 250 milijuna eura. Ostalo bi dakle nešto i za opremu.

Obilaznica Omiš- Split

Jednom od najfrekventnijih cesta u Hrvatskoj, onom Split – Omiš, dnevno prođe između 50 i 60 tisuća vozila. U ljetnim mjesecima u Omišu suvozač može na zapadnoj strani grada izaći na kavu i biti siguran da će u roku od 20 minuta vozača uhvatiti pješice negdje oko mosta na Cetini. Građani Omiša, ali i svih ostalih mjesta na putu za Split, vape za obilaznicom. Cijena prve dionice Omiš – Dugi Rat prije dvije godine procijenjena je na 283 milijuna eura.

Jadrolinijina flota 

Prosječna starost Jadrolinije flote je 25 godina. Zemlji kojoj turizam čini 18 posto udjela u BDP-u, što je najviše u Europi, otoci su perspektiva koja nije ni blizu iskorištena. No za njih trebaju bolji i brži brodovi. Prije nekoliko dana Jadrolinija je odlučila obnoviti flotu s dva polovna i dva nova nizozemska katamarana za 37,6 milijuna eura. Njihova prosječna cijena je 9,4 milijuna eura. Drugim riječima, za 12 polovnih F-16 može se kupiti 44 katamarana.

Jadroliniji ih vjerojatno toliko ne treba, trenutno ih ima devet, najstariji Dora i Olea plove od 1989., odnosno 1981. godine, ali bi se mogla obnoviti cijela flota i ostalo bi za još koji novi trajekt.

Željeznica - novi vlakovi

Željeznica je u svakoj državi prijevoznička kičma. U Hrvatskoj je potpuno zapostavljena, a brzina kojom vlakovi voze na pojedinim dionicama gotovo da je manja od one s početka industrijske revolucije. Vlakovi u kojima se prozori ne daju otvoriti, u kojima nema klimatizacije ili u kojima se ne može ugasiti grijanje već su odavno opjevani. Premda je obnova počela skromno i većim dijelom financirana je iz fondova EU-a, navedimo da će se za primjerice 24 kilometra pruge na relaciji Zaprešić – Zabok potrošiti 82 milijuna eura, u sklopu čega će se pruga elektrificirati, obnoviti nekoliko kolodvora, promijeniti signalizacija…

Prije četiri godine HŽ PP potpisao je s Končarom ugovor vrijedan 1,63 milijarde kuna (oko 217 milijuna eura) za nabavku 44 vlaka, od kojih su 32 elektromotorna vlaka – 16 za gradsko-prigradski promet i 16 za regionalni promet te 12 dizelsko-električnih vlakova. Zbog manjka novca isporučeno ih je tek pola.

  • +5
Vlakovi HŽ-a Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec/PIXSELL

Demografska obnova

U jesen 2015. HDZ je obećavao jednokratnu pomoć od tisuću eura za svako novorođenče, no obećanje nisu ispunili. Pomoć danas iznosi 2328,20 kuna, a prošle godine u Hrvatskoj je rođeno 36.647 djece, najmanje u posljednjih sto godina. Na jednokratnu pomoć države, odnosno HZZO-a, isplaćeno je u 2017. nešto više od 85 milijuna kuna, odnosno oko 11,3 milijuna eura.