Spomenik preminulom makedonskom pjevaču Toši Proeskom u Novoj Gradiški u javnosti je izazvao niz kritika. Što o njemu misli struka, upitali smo povjesničare umjetnosti Snješku Knežević i Tihomira Milovca
'A joj, užas, užas', bio je prvi komentar Tihomira Milovca, povjesničara umjetnosti, kad smo mu rekli da ga zovemo za stručno mišljenje o spomeniku pjevaču Toši Proeskom. Podsjetimo, spomenik je rad kipara Slavka Bunića, donirala ga je tvrtka Tehnix, a čim je otkriven, izazvao je žestoku raspravu u javnosti.
'Natječete li se vi tko će napraviti bolju karikaturu? Zar nimalo ne cijenite ovog predivnog čovjeka? Što je ovo? Sprdačina? Malo mi baca na Ricka Astleyja, a malo na Tomu Zdravkovića. Maknite ovo jer svi vam se smiju. Ovo nije Toše, pozdrav iz Makedonije, ovo izgleda kao spomenik koji je financirao HDZ, ni Makedonci ga ne bi prepoznali. Zašto je Elvis dobio spomenik u Hrvatskoj? Zašto Pernar sa sladoledom u ruci ima spomenik?' tek je dio komentara na društvenim mrežama.
Milovac kaže da spomenikom uopće nije iznenađen jer je spomenička plastika u posljednjih trideset godina u Hrvatskoj potpuno devastirana.
'Sve se svelo na grobljanske ploče i figurativne spomenike poput onih posvećenih Franji Tuđmanu. A za sve su zapravo krive neobrazovane političke elite koje dopuštaju takve intervencije u našem javnom prostoru', smatra Milovac. Dodaje da je u slučaju Proeskog riječ o naivističkoj izvedbi, protiv koje nema ništa, ali ovdje se radi, ističe, o čistom diletantizmu.
'Nemam ništa protiv naive, ali ovo je čisti diletantizam i kič. Riječ je o pokušaju da budeš autentičan, a nemaš znanje', istaknuo je Milovac. Napominje da je za sve kriva neobrazovana politika koja dopušta gaženje javnog prostora. Politika ne cijeni javni prostor. Ovo je trebalo ići na javni natječaj i morala se uključiti struka. Ovakve stvari osobito se događaju u manjim sredinama i gradovima', kazao je Milovac.
Na pitanje vidi li sličnost sa skopskim spomenikom Proeskom, čije je postavljanje izazvalo iste reakcije kao u Hrvatskoj, kazao je da mu to djelo nije poznato, ali da je upoznat s kičem koji je pogodio glavni grad Sjeverne Makedonije posljednjih godina.
'Bilo je pitanje samo kad će se to preliti kod nas. Imate i u Beogradu recentni spomenik Stefanu Nemanji, a radio ga je ruski kipar. Sve je to isti kič', mišljenja je Milovac.
Njegova kolegica Snješka Knežević nije se pak upuštala u valorizaciju kipara, ali smatra da je spomenik trebao ići na javni natječaj.
'Spomenik pjevaču Toši Proeskom izraz je kulta narodne i pop-glazbe, što je neosporna činjenica i popularne kulture. No kad se već našao donator, bilo bi dobro da je spomenik povjeren boljem i provjerenom kiparu, a još više da je za njega raspisan javni natječaj', navela je Knežević. Dodaje da razumije razočaranje ljubitelja tog simpatičnog i tragično preminulog mladića, ali se upitala zašto važni glazbenici poput Milka Kelemena ili Zvonka Špišića nemaju spomenike.
'Zašto glazbenici svjetskoga glasa poput Milka Kelemena nemaju spomenik ili zašto Park Stara Trešnjevka nije mogao biti preimenovan po Zvonku Špišiću, legendi Trešnjevke, prvaku hrvatske šansone? Imena hrvatskih velikana s područja znanosti i kulture uglavnom dobivaju periferijski sokaci, što je potpuno nedolično i ponižavajuće. Zar to nije javna tema o kojoj treba progovoriti? Bojim se da se naša javnost bavi kvaziproblemima', zaključila je Knežević.
Proeski je poginuo u prometnoj nesreći pokraj Nove Gradiške 16. listopada 2007. Uz kipara Bunića, na svečanom otkrivanju spomenika bili su gradonačelnik Nove Gradiške Vinko Grgić, veleposlanik Sjeverne Makedonije Milaim Fetai, ali i gradonačelnik Kruševa, Tošina rodnog grada, Tome Hristovski i Đuro Horvat, vlasnik Tehnixa.