Odluka Direkcije izbora za Miss Amerike da ukine predstavljanje natjecateljica u kupaćim kostimima izazvala je brojne reakcije u toj zemlji. Direkcija izbora Miss Hrvatske za Miss svijeta još je ranije odlučila da djevojke na scenu neće izlaziti u njima i zadovoljni su rezultatima
Maja Vračarić, direktorica Direkcije izbora Miss Hrvatske za Miss svijeta, kaže da na izboru za Miss Hrvatske natjecateljice ne izlaze u kupaćim kostimima već unazad tri godine, a krovna organizacija Miss svijeta još je prije sedam godina odustala od kupaćih kostima.
'Prije četiri godine na sastanku vlasnika licenca u Londonu se raspravljalo o dobrim i lošim stranama kupaćih kostima, a direktorica organizacije Julia Morly tada je kazala da se kupaći kostimi nose na modnim revijama i plažama. Odluka da se odbace na bini nije bila uvjet, nego više preporuka da se maknu i na ostalim izborima u svakoj državi, što smo i učinili. Neke države se toga nisu držale, poput Italije ili Amerike', kazala nam je Vračarić. Dodaje da ako su djevojke u kupaćim kostimima izvan bine, onda preko njih nose kaftane.
Sjedinjene Američke Države tek sada idu u tom smjeru.
Gretchen Carlson, pobjednica izbora iz 1989. godine i trenutna predsjednica organizacije Miss Amerika, nedavno je objavila da na izborima u SAD-u više neće biti natjecateljica u kupaćim kostimima, niti će se one procjenjivati na račun fizičkog izgleda.
'Više nismo izbor. Sada smo natjecanje. Više nećemo suditi našim natjecateljicama na osnovi fizičkog izgleda', rekla je ona i otkrila da će kandidatkinje za misicu odsada sudjelovati u 'interaktivnim sesijama sa sucima uživo'. Također, od djevojaka će se tražiti da demonstriraju svoje strasti, inteligenciju i uopćeno razumijevanje uloge Miss Amerike. Osim toga, neće biti obavezna večernja haljina, već će djevojke moći odabrati outfit po vlastitom izboru.
Odluka je donesena u jeku afere seksualnog zlostavljanja u Hollywoodu, nakon otkrića slučaja Harveyja Weinsteina te osnivanja pokreta #MeToo koji je zahvatio mnoge zemlje i zahvaljujući društvenim mrežama potaknuo milijune žena da progovore o zlostavljanjima u školi, na sveučilištu, ulici, radnom mjestu, u što se uklapa i Gretchen Karlson, koja je dobila 20 milijuna dolara odštete od direktora Fox Newsa Rogera Ailesa 2016. godine, nakon što ga je optužila za seksualno uznemiravanje. Ailes, koji je u međuvremenu preminuo, iako je negirao njezine tvrdnje, ipak joj je isplatio vrtoglavu sumu.
Vračarić kaže da na našim prostorima ima jako puno izbora ljepote posljednjih godina, a Miss Hrvatske za Miss svijeta je najstariji pa su smatrali da prvi trebaju napraviti zaokret da se odmaknu od ostalih, ali i kako bi nastavili njegovanje vrijednosti što se tiče samih djevojaka - njihove elokvencije, obrazovanja i drugih vještina - stoga su uveli pet kategorija u kojima se one educiraju kako dati intervju, kako se ponašati na sceni i objavljivati postove na društvenim mrežama.
'Više se bavimo općenitom podukom o vještinama koje bi mogle koristiti za promociju samih sebe, ovisno o tome kojim će se poslom sutra baviti', objasnila nam je Vračarić. S druge strane, na izboru za Miss Universe još se uvijek njeguje tradicija izlaska na scenu u kupaćim kostimima.
Ivana Delač, direktorica odnosa s javnošću Direkcije Miss Universe Hrvatske, kaže da je svjetski izbor za Miss Universe najprestižniji i najglamurozniji izbor ljepote na svijetu, što zbog atraktivnosti programa, što zbog fanova diljem svijeta koji pridonose njegovoj popularnosti.
'Atraktivnosti u programu kako svjetskog tako i hrvatskog izbora za Miss Universe pridonosi i ocjenjivanje u kupaćim kostimima, koje je na izboru za Miss Universe obavezna kategorija uz ocjenjivanje u večernjim haljinama i intervju kroz više elemenata. Upravo taj izlazak u bikinijima na pozornicu izaziva oduševljenje gledatelja i veliku pozornost medija. Ljepota i zdravlje tijela izuzetno se dobro ocrtavaju u kupaćim kostimima, bili oni jednodijelni, bili bikini', navodi direktorica Delač.
Upravo zbog osobnosti samih natjecateljica na izboru za Miss Universe, kaže, dano im je na izbor kakav će kupaći kostim odabrati, pomno poštujući kulturu i običaje zemalja iz kojih dolaze djevojke. 'Samopouzdanost karaktera očituje se upravo u tom izlasku. Uz popularni slogan izbora i hashtag #confidentlybeautiful, možemo vidjeti zapravo koliki je utjecaj ljepotica na populaciju jer bez obzira kako tko izgleda u bikiniju, važno je kako se osjeća u svojoj koži, bez obzira na proporcije ili boju tena', istaknula je.
Na kraju, pitali smo aktivisticu Bojanu Genov iz Ženske mreže je li odustajanje od kupaćih kostima pozitivan korak što se tiče ženskih prava kada su u pitanju izbori ljepote?
Genov smatra da je ta promjena odraz nekog novog puritanizma i konzervativizma, a ne odluke da se žene ne tretiraju kao objekti jer se i dalje ocjenjuje njihova ljepota.
'Prema tome, smatram da je to plod konzervativnog vala koji zapljuskuje obje obale Atlantika, cijeli zapadni svijet. Na smatram da je odraz nekog pozitivnog odnosa prema ženama da se one ne objektiviziraju jer čim se njihova ljepota ocjenjuje i vrednuje, onda se gleda samo jedan segment nje kao osobe. Smatram da je ta odluka potpuno nebitna i irelevantna u svjetlu novog konzervativizma', zaključuje Genov.