I Ministar u brodosplitu

U splitskom škveru sve frca od optimizma: Hoće li Debeljak uskočiti kao rezervna opcija za Uljanik ako Kinezi otpadnu?

23.05.2019 u 11:41

Bionic
Reading

U splitskoj luci svečano je isporučen novi polarni kruzer Hondius, izgrađen u Brodosplitu za nizozemskog naručitelja Oceanwide Expeditions, te je istodobno ugovorena izgradnja još jednoga. Ukupna vrijednost dvaju poslova kreće se nešto preko 100 milijuna eura, pa je sve frcalo od optimizma. Takav je bio i ministar gospodarstva Darko Horvat, kojemu je splitsko brodogradilište službeno vratilo državna jamstva u visini od 36 milijuna eura

Novi brod iz splitskog škvera dugačak je 107,6 i širok 17,6 metara, postiže brzinu od 15 čvorova i prima ukupno 196 putnika uz 70 članova posade. Namijenjen je krstarenju polarnim područjima i prvi je takav izgrađen u klasi 'Polar 6, odnosno sposoban je za plovidbu najdubljim pozicijama Sjevernog i Južnog pola. Prilikom izgradnje ugrađeno je preko 70 posto komponenti domaće proizvodnje.

'Kad čujete zadovoljnog naručitelja koji potpisuje narudžbu za novi brod, to nudi vjeru u hrvatsku brodogradnju. Ovo je dobro odrađen posao i model na kojemu inzistiramo kao preduvjetu da bi država stala uz brodogradnju: brod je isporučen na vrijeme, izgrađeno je povjerenje s naručiteljem, a državna jamstva su vraćena i ne više ne predstavljaju prijetnju za proračun. Tako se otvara perspektiva izdavanja jamstava za nove poslove, nema razloga ne pratiti ih', kazao je ministar gospodarstva Darko Horvat, dodavši da je brod trenutno najsofisticiraniji proizvod domaće industrije, no i da udio brodogradnje u hrvatskoj proizvodnji pada ispod jedan posto.

Neizbježno se postavilo pitanje jesu li splitsko brodogradilište i njegov vlasnik Tomislav Debeljak rezervna opcija za Uljanik grupu, za slučaj da pregovori s Kinezima propadnu, no Horvat se o tome nije konkretno izjasnio. Podsjetio je tek da prethodni pregovori nisu uspjeli i da 'u teškim trenucima za radnike i menadžment škverova u Puli i Rijeci' Vlada prije svega traži mehanizme i metodologiju za dovršetak četiri broda, čija je gradnja u Puli i Rijeci započeta.

Sam Debeljak kazao je da će 'opet uskočiti ako osjeti potrebu i želju hrvatskih građana', no priznao je da u ovom trenutku ni blizu ne osjeća tako nešto.

Suhi dok i dvije dizalice

'Iznimno sam ponosan na ovaj proizvod: napravljen je na vrijeme, unutar planiranog budžeta i s dobiti, a dobili smo narudžbu za još jedan takav. Rok isporuke je listopad 2021. godine, no siguran sam da ćemo ga napraviti i prije roka', kazao je Debeljak.

'Hrvatski narod i porezni obveznici možda nje znaju, ali DIV grupi nitko ne pokriva nikakve dugove, niti sisamo državni proračun. Imamo neto dobit od preko 100 milijuna kuna i možemo se razvijati', kazao je vlasnik splitskog škvera i najavio novu investiciju:

'Sklopili smo predugovor o gradnji dviju dizalica od 600 tona, što će nas izbaciti u sami svjetski tehnološki vrh, a započet ćemo i gradnju velikog suhog doka. Nadamo se da će Vlada prepoznati kamo dolazi novac i da ćemo dok završiti sredstvima iz europskih fondova ili na neki drugi način', dodao je Debeljak.

Svečanost isporuke polarnog kruzera Hondius
  • Svečanost isporuke polarnog kruzera Hondius
  • Svečanost isporuke polarnog kruzera Hondius
  • Tomislav Debeljak
  • Vlasnik nizozemske tvrtke Oceanwide Expeditions Wijnand van Geesel, Andro Krstulović Opara i Tomislav Debeljak
  • Vlasnik nizozemske tvrtke Oceanwide Expeditions Wijnand van Geesel, Andro Krstulović Opara i Tomislav Debeljak
    +8
Svečanost isporuke polarnog kruzera Hondius Izvor: Pixsell / Autor: Miranda Cikotic/PIXSELL

Vlasnik tvrtke Oceanwide Expeditions Wijnand van Gessel, koji u floti već ima pet sličnih brodova, nizao je komplimente na račun Brodosplita:

'Ako je dobro Brodosplitu, dobro je i Splitu'

'Kad smo započeli s gradnjom flote, obišli smo mnoga brodogradilišta u Europi i svijetu, a na koncu smo se odlučili za Split. Graditi brod nije jednostavno i ključno je izgraditi povjerenje s vlasnikom brodogradilišta, a iznimno je važno da se brodovi isporučuju na vrijeme. Nažalost, gotovo sva brodogradilišta u Europi, uključujući i najveća, uvijek kasne, a našu tvrtku čekaju putnici kojima smo obećali da će ploviti. Ovo je jedan od prvih brodova kojeg smo dobili na vrijeme, ostao je unutar zacrtanog budžeta, a kvaliteta je sjajna. Znam da Hrvatska ima problema s brodogradnjom, ali ovo brodogradilište je zaista dobro i možete biti ponosni na Brodosplit koji proizvodi ovakve brodove', kazao je Van Gessel.

Ceremoniji primopredaje prisustvovali su i predstavnici Ministarstva turizma, Hrvatske brodogradnje, Hrvatske banke za obnovu i razvoj te niza drugih institucija. Splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara kratko je poručio:

'Ako je dobro Brodosplitu, dobro je i Splitu.'