Srbijansko ministarstvo obrane otkrilo je prošlog tjedna da je Vojska Srbije počela koristiti taktičke bespilotne letjelice srednjeg dometa tipa Pegaz domaće proizvodnje i da je naručena serijska proizvodnja tog drona, čiju su avioniku i optoelektronske sustave osmislili Kinezi. Donosimo više o letjelici koja je sada značajno unaprijeđena u odnosu na početni koncept
Pomoćnik srbijanskog ministra obrane za materijalne resurse Nenad Miloradović kazao je u prošlotjednom razgovoru za beogradsku Politiku da se borbeni dron Pegaz nalazi u naoružanju ratnog zrakoplovstva Srbije i da je upravo započela njegova serijska proizvodnja. Miloradović je ocijenio da je riječ o složenom sustavu kojeg proizvodi velik broj kooperanata te da će se finalizacija projekta realizirati u tvrtki Utva iz Pančeva.
U tamošnjem ministarstvu obrane ističu da je Pegaz ostvario sva očekivanja i da su povećani svi parametri bespilotne letjelice, počevši od visine leta i doleta do ustrajnosti u zraku i nosivosti korisnog tereta. Miloradović je istaknuo da Pegaz, kao i CH92A kineske proizvodnje, koji Vojska Srbije također koristi, može gađati mete laserski vođenim raketama, ali i da je povezivanje bespilotnih letjelica u brzo reagirajući zapovjedno-informacijski sustav dalekometnog topništva, kako to pokazuje aktualni rat u Ukrajini, jedan od ključnih čimbenika u suvremenim borbenim djelovanjima.
Pegaz je taktička bespilotna letjelica srednjeg dometa za napade danje i noću, izviđanje i nadzorne misije te označavanje ciljeva. Razvio ju je beogradski Vojnotehnički institut, a proizvodi ga pančevačka Utva, podružnica državne obrambene tvrtke Yugoimport SDPR. Tehnologija izrade uvezena je iz Kine, s time da su Srbi rekonstruirali prototip, a Kinezi projektirali elektroničku opremu i avioniku. Obje su pak strane radile na računalnim simulacijama leta i laboratorijskom istraživanju ugradbenih komponenti kako bi Utvini inženjeri stekli potrebna iskustva koja su im nedostajala u projektiranju i izradi drona.
Rakete za uništavanje lakog oklopa
Zajednički modificirana i opremljena letjelica najprije je testirana u Kini, potom i u Srbiji, te su na vojnom poligonu ispitane njezine mogućnosti bojnog gađanja laserski vođenim raketama tipa FT-8D. Riječ je o malim protuoklopnim projektilima zrak-zemlja kineske proizvodnje s dometom od 4,5 kilometara i namjenski projektiranima za ispaljivanje s dronova.
Pegaz je također dizajniran za djelovanje protiv lako oklopljenih ili neoklopljenih vozila i žive sile laserskim ili infracrvenim, odnosno televizijski vođenim raketama, a njegovo vođenje je potpuno autonomno. Ima i zapovjedni način vođenja, i to izravno ili preko autopilota s unaprijed zadanom brzinom, visinom i smjerom leta, kao i način rada za siguran povratak.
Autonomija leta drona iznosi između osam i 12 sati, a može slati podatke s visine od 6000 metara. Pokretan dvocilindričnim boxer motorom od 43 konjske snage, Pegaz postiže najveću brzinu od 210 kilometara na sat, a maksimalna težina iznosi mu 240 kilograma, uključujući 50 kilograma tešku opremu za izviđanje i nadzor. Brzina krstarenja je 150 kilometra na sat, a opseg leta oko 50 kilometara, s time da operativna visina iznosi oko 3000 metara. Dron je dužine 5,4 metra s rasponom krila od 6,3 metra, a može automatski poletjeti s improviziranih pista putem opcije katapult, dok za slijetanje na pripremljenu pistu u hitnim slučajevima koristi padobran.
Prema dostupnim podacima, Vojska Srbije u svojem naoružanju ima deset tipova besposadnih platformi nabavljenih prema individualnim zahtjevima rodova i službi. Ministarstvo obrane Srbije objavilo je da je nedavno izrađen Nacrt strategije robotizacije Vojske Srbije te bi trebao osigurati integralno opremanje postrojbi svih rodova vojske besposadnim sustavima, kao i platformama za obranu od protivničkih dronova. Taj dokument predviđa razvoj, proizvodnju i nabavu velikih količina postojećih, ali i novih tipova manjih bespilotnih sustava, kao i onih većih, borbeno sposobnijih dronova.