GOJEROVO PISMO JOSIPOVIĆU

'Živio sam i živjeti ću među BiH muslimanima'

08.04.2011 u 18:03

Bionic
Reading

U otvorenom pismu koje je hrvatskom predsjedniku Ivi Josipoviću poslao bosansko-hercegovački pisac i redatelj Gradimir Gojer stoji da je ovaj intelektualac primjedbe na račun bosanskohercegovačkih muslimana i on osobno doživio uvredljivo te da je na svaki način neprihvatljivo dovoditi bosanske muslimane u bilo kakav kontekst s terorizmom i teroristima ili plašiti se od muslimanskog susjedstva

Sarajevski pisac i redatelj Gradimir Gojer smatra da je predsjednik Josipović postupio neprimjereno te da ima potrebu, kao građanin, kao stvaralac i kao Bosanac i Hercegovac, progovoriti o takvoj kontekstualizaciji bosanskih muslimana, koje u najmanju ruku je neočekivano.

'Onaj tko ne vidi humanističku širinu, mekoću i ljepotu duše bosanskih muslimana, taj nije niti inteligentan, niti su mu namjere poštene', smatra Gojer, tvrdeći uz to i da u atmosferi bosanskohercegovačke vjerske, religijske, nacionalne i političke šarenice nisu stranci ti koji prave red među ljudima BiH.

'Bosanskohercegovački građani, među kojima su najlogičnije muslimani najbrojnija populacija, su ti koji čine preplet zajedničkog života (ne suživota!), koji su onaj cement koji ovu državu Bosnu i Hercegovinu najsnažnije učvršćuje i afirmira. U najmanju ruku je nepristojno tako govoriti, a još je nepristojnije pokušavati opravdati svoj iskaz navodnim 'krivim navodima'.'

Živio sam i živjeti ću blagodat života na način bosanskohercegovačkim s mekim, toplim, duševnim ljudima muslimanima Bošnjacima. Među njima se osjećam najsigurnije i nikakve me fantazme o terorizmu ne mogu odvojiti od ovoga tla, od ovih ljudi, ovih običaja i ovog življenja koje jeste europsko, i kome ne treba tutora, niti staratelja, niti oktroiranih glava, niti kojekakvih 'supotpisnika' kojekakvih ugovora, s bilo koje strane svijeta.

Nama Bosancima i Hercegovcima, Hrvatima, Bošnjacima, Srbima, Židovima, svima ostalima koji se ćute bosanski i hercegovački nepotrebna je dodatna 'misao' o bilo čemu sa strane', kaže Gojer.

Oštre reakcije stižu i iz Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini. Prema pisanju vodećeg tjednika Slobodna Bosna, ta je institucija 'duboko zatečena i povrijeđena potpuno neočekivanim stavovima predsjednika Republike Hrvatske Ive Josipovića o muslimanima', ali unatoč tome, mada s gorčinom, prima k znanju percepciju muslimana u hrvatskoj državnoj politici (i) u evropskom kontekstu, priopćeno je iz Rijaseta Islamske zajednice u BiH.

Za Islamsku zajednicu izjava predsjednika Republike Hrvatske otvara brojna politička i društvena pitanja i nedoumice te stavlja pod lupu sve deklarativne i slatkorječive iskaze koji dolaze iz Zagreba i regije.

Malo je kazati da je za Islamsku zajednicu i muslimane krajnje uvredljiva i uznemiravajuća percepcija muslimana u državnom vrhu Hrvatske, ali to prihvaća kao legitiman stav koji može izreći najviši državni predstavnik, piše na dalje u navedenom priopćenju gdje stoji i ovo: 'Za jednog od Josipovićevih prethodnika je poznato da je bio opsjednut idejom da je njegova zemlja predziđe kršćanstva. Islamska zajednica i muslimani u Bosni i Hercegovini vjeruju da je bolja neprijatna puna istina izrečena u lice, od praznih riječi koje zamagljuju stvarne namjere i postupke.

Zato muslimanima poruka predsjednika Republike Hrvatske može biti otrežnjujuća, da još jednom sagledaju i definiraju svoj odnos i svoju sigurnost naspram svih onih ideologija i projekata koji su ih vodili do fizičkog uništenja, psihičkog nakaživanja i mentalnog sluđivanja, da se teška učmalost, san i unutarnja netrpeljivost zamjene budnošću i čvrstim zajedništvom ideje i akcije.

Sada nas predsjednik Hrvatske obavještava da smo sumnjivi i krivi i stvaramo probleme Hrvatskoj zato što Bosna i Hercegovina, u kojoj ima puno muslimana, graniči s Hrvatskom. Očito da u Bosni Hercegovini nema muslimana, tada ne bi bio problem susjedstva. Šta ova izjava implicira?

Dakle, Hrvati i Hrvatska kada se nađu u situaciji gdje ima puno muslimana postaju osjetljivi i sigurnost im je ugrožena, čak i kada se muslimani nalaze u susjednoj državi. Također, predsjednik Hrvatske je poučio muslimane u Bosni i Hercegovini da oni nisu samo sumnjivi i prijetnja kao susjedi, nego su globalni krivci. Krivi su za sve ono što se dešava u arapsko-muslimanskim zemljama.

Zato hrvatski predsjednik upozorava da to treba znati Evropa, jer nije dovoljno što to samo Hrvati znaju. Muslimani u Bosni i Hercegovini su krivi za svako dešavanje u bilo kojoj muslimanskoj zemlji na kugli zemaljskoj i za postupak svakog muslimana.

Bosanski muslimani, po ovoj Josipovićevoj interpretaciji, nemaju individualni identitet, nacionalni, kulturni i civilizacijski kod, nemaju ime i prezime, nemaju ništa, to je masa koja se u svakom momentu može radikalizirati, čak i kada se čini da dijele zajedničke vrijednosti i tada su sumnjivi', navodi se u priopćenju službe za odnose s javnošću Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.

Dnevni list Oslobođenje izvještava da su predsjednici Josipović i Izetbegović razgovarali telefonom, priopćeno je iz kabineta Bakira Izetbegovića, člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine. Povod razgovora bila je izjava predsjednika Hrvatske gospodina Ive Josipovića za Reuters.

Predsjednik Josipović je u razgovoru pojasnio predsjedniku Izetbegoviću da je njegova izjava imala potpuno drugi motiv i smisao te da je na upit novinara o radikalizaciji u regiji rekao da do nje 'ne može doći jer svi dijelimo iste, europske vrijednosti'.

Predsjednik Josipović izrazio je žaljenje ako je njegova izjava u dijelu javnosti Bosne i Hercegovine doživljena kao stigmatizacija vjerskih uvjerenja. Takva interpretacija je netočna, ustvrdio je Josipović, pozivajući se na svoj dosadašnji rad u kojem je, kako kaže, dokazao da u potpunosti poštuje uvjerenja svih vjernika u Bosni i Hercegovini.

Oslobođenje ističe da predsjednik Josipović također navodi kako on u svojim međunarodnim kontaktima kontinuirano snažno podupire euroatlantske težnje Bosne i Hercegovine te da pri tome uvijek naglašava svoje stajalište da u BiH ne postoji opasnost radikalizacije.