Kao što sama oznaka – SUV - kod oba modela govori, riječ je o višenamjenskim, 'terenskim' verzijama prethodno predstavljenih limuzinskih modela EQS i EQE predstavljenim 2021.
Ovaj smo tjedan bili na hrvatskoj premijeri dva modela Mercedes-EQ serije potpuno električnih vozila: EQS SUV i EQE SUV. Kao što sama oznaka SUV kod oba modela govori, riječ je o višenamjenskim, 'terenskim' verzijama prethodno predstavljenih limuzinskih modela EQS (svjetska premijera u travnju 2021.) i EQE (svjetska premijera u rujnu 2021.).
Ipak, prije samog predstavljanja dvije verzije s oznakom SUV, treba reći kako je posve izvjesno da će Mercedes postupno izbaciti motore s unutarnjim izgaranjem na većini tržišta od 2030. Stoga oznaka u nazivu modela Mercedes-EQ gubi svoj smisao. No nema razloga za brigu, ukida se samo oznaka Mercedes-EQ od iduće godine, a ostaje naziv modela Mercedes-Benz EQS ili EQE, na primjer.
Električna marka EQ je relativno nova, a sam naziv je kratica za 'Electric Intelligence' i koristi se od 2019. za tipske oznake potpuno električnih Mercedesovih modela - od kompaktnog EQA do vrhunske limuzine EQS. Mercedes-Benz već ima sedam čisto električnih linija modela u prodaji: EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV, EQC, EQA i EQB.
EQS SUV
Kad govorimo o EQS SUV-u treba reći da je ovo treća serija modela s ovom arhitekturom razvijenom za električna vozila. SUV nudi obilje prostora, udobnosti i povezanosti za do sedam putnika u svojoj avangardnoj, luksuznoj unutrašnjosti. Zahvaljujući snažnim električnim motorima, prilagodljivom 4MATIC pogonu na sve kotače i inteligentnom načinu vožnje OFFROAD, EQS SUV je, prema proizvođaču, također sposoban s lakoćom se nositi s laganim terenima.
Vanjske dimenzije
Novi EQS SUV dijeli dug međuosovinski razmak (3210 mm) s EQS limuzinom, ali je preko 20 cm viši. Detaljne dimenzije ovog SUV modela su sljedeće: dužina 5125 mm, širina 1959 mm, visina 1718 mm. Unutarnje dimenzije imaju koristi od ovih izdašnih SUV dimenzija i od prednosti namjenskog dizajna prilagođenog električnoj platformi. Drugi red sjedala serijski se može podesiti električno. U prtljažnik stanu do četiri torbe za golf. Treći red sjedala s dva dodatna pojedinačna sjedala i opsežnim komfornim značajkama za sve putnike dostupan je kao opcija.
EQS limuzina je aktualni svjetski prvak u aerodinamici za serijske automobile, a njegov namjenski dizajn s glatkim podvozjem i obično zatvorenim poklopcem hladnjaka bila je dobra polazna točka za aerodinamičke mjere na EQS SUV-u. Optimizacija detalja protoka tipičnih za SUV dovela je do dosad jedinstvene kombinacije prostranosti i aerodinamičke učinkovitosti.
Svi EQS SUV-ovi imaju električni pogon (eATS) na stražnjoj osovini, a verzije s 4MATIC-om također imaju eATS na prednjoj osovini. U modelima 4MATIC, funkcija Torque Shift osigurava inteligentnu, kontinuirano promjenjivu raspodjelu pogonskog momenta između stražnjih i prednjih elektromotora, a time i korištenje najučinkovitijeg eATS-a u svakom slučaju. Elektromotori na prednjoj i stražnjoj osovini su sinkroni motori s trajnom pobudom (PSM). Prednosti ovog dizajna uključuju veliku gustoću snage, visoku učinkovitost i veliku postojanost snage.ž
Prema onome što nam je Mercedes-Benz najavio, novi EQS SUV dolazi kao verzija EQS+ sa stražnjim pogonom izlazne snage 265 kW i 568 Nm okretnog momenta. Verzije s pogonom na sva četiri kotača su EQS 450 4MATIC (snaga 265 kW, 800 Nm okretni moment) te EQS 580 4MATIC (snaga 400 kW, 858 Nm okretni moment). Maksimalna jačina punjenja istosmjernom strujom je 200 kW.
EQS limuzina bila je prva Mercedes-Benzova serija modela u kojoj se potpuno nove funkcije vozila mogu aktivirati u nekoliko područja putem ažuriranja preko zraka (OTA). S SUV-om EQS ova je ponuda značajno proširena. Na primjer, pomoć pri manevriranju s prikolicom ili MBUX (Mercedes-Benz korisničko iskustvo) navigacija proširene stvarnosti može se aktivirati kasnije.
Ugljično neutralan
Sa SUV-om EQS, Mercedes-Benz čini veliki korak prema mobilnosti s nultom emisijom i približava se ispunjenju Ambicije 2039. Model je proizveden na potpuno neutralan način na CO2. EQS SUV na cestu postavlja prava rješenja za mobilnost bez emisija, inteligentno očuvanje resursa i odgovorno kružno gospodarstvo.
Dynamic Select načini vožnje
Šasija novog SUV-a EQS ima osovinu s četiri karike sprijeda (four-link axle) i neovisni ovjes s više karika straga (multi-link). Zračni ovjes AIRMATIC s kontinuirano podesivim prigušenjem ADS+ je standardna oprema. Razina vozila može se podići za nekoliko centimetara. Uz DYNAMIC SELECT modove ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, verzije 4MATIC imaju OFFROAD, daljnji način za off-road vožnju. Nadalje, standardno je upravljanje stražnjom osovinom s kutom upravljanja do 4,5 stupnjeva, koje omogućuje bolje manevriranje u gradu i okretnost na terenu. Opcionalno, a također i putem OTA ažuriranja, dostupna je verzija s kutom upravljanja do 10 stupnjeva.
Sigurnost
Načela Integralne sigurnosti, posebice sigurnost od nezgoda, vrijede bez obzira na platformu. Kao i svi drugi Mercedes-Benzovi modeli, EQS SUV stoga ima krutu putničku ćeliju, posebne zone deformacije i moderne sustave za zadržavanje. Europska verzija SUV-a EQS prvi je Mercedes-Benzov model koji može otkriti jesu li stražnja sjedala zaista zauzeta. Ako suvozač straga ne veže sigurnosni pojas, vozač dobiva posebno upozorenje. Još jedna nova značajka u Mercedes-Benzu je ono što je poznato kao podsjetnik na prisutnost putnika. Ovaj sustav može ukazivati na djecu koja su možda bila zanemarena u stražnjem dijelu vozila. U vozilima za Europu, Australiju i Novi Zeland, podsjetnik je standardno uključen.
Plug & Charge
Mercedes me Charge jedna je od najvećih mreža za punjenje u svijetu: trenutno se sastoji od preko 700.000 punjača izmjenične i istosmjerne struje, uključujući oko 300.000 u Europi. Od 2021. Mercedes-Benz je osigurao offset kompenzaciju zelenom električnom energijom kada kupci koriste Mercedes me Charge za punjenje svojih automobila u Europi. Visokokvalitetna jamstva podrijetla osiguravaju da se onoliko zelene energije iz obnovljivih izvora energije unese u mrežu koliko se povuče putem Mercedes me Charge. Nova funkcija Mercedes me Charge Plug & Charge čini punjenje EQS SUV-a na javnim punionicama koje podržavaju Plug & Charge praktičnim.
Predložene stanice za punjenje
Navigacija s električnom inteligencijom planira najbržu i najprikladniju rutu, uključujući zaustavljanja punjenja, na temelju brojnih čimbenika i dinamički reagira na prometne gužve ili promjenu stila vožnje, na primjer. To uključuje vizualizaciju u MBUX infotainment sustavu o tome je li stanje napunjenosti baterije dovoljno za povratak na početnu točku bez punjenja. Pri izračunu rute prednost imaju stanice za punjenje duž rute koje su dodane ručno. Predložene stanice za punjenje mogu se isključiti. Izračunavaju se procijenjeni troškovi punjenja po zaustavljanju punjenja.
Uz ENERGIZING AIR CONTROL Plus, Mercedes-Benz holistički razmišlja o kvaliteti zraka u EQS SUV-u. Sustav se temelji na filtraciji, senzorima, konceptu prikaza i klimatizaciji. HEPA (High-Efficiency Particulate Air) filtar ima vrlo visoku razinu filtracije za hvatanje finih čestica, mikročestica, peludi i drugih tvari koje ulaze s vanjskim zrakom.
MBUX Hyperscreen
S inteligentnim softverom, MBUX se u potpunosti prilagođava svojim korisnicima i pruža im personalizirane prijedloge za brojne funkcije infotainmenta, udobnosti i vozila. Uz ono što je poznato kao nulti sloj, najvažnije aplikacije uvijek se nude na najvišoj razini unutar vidnog polja, ovisno o situaciji i kontekstu.
Vrhunac interijera je MBUX Hyperscreen (posebna oprema). Ova velika, zakrivljena jedinica zaslona proteže se gotovo od A-stupa do A-stupa. Tri zaslona sjede pod zajedničkim pokrovnim staklom i vizualno se spajaju. 12,3-inčni OLED zaslon za suvozača daje im vlastiti zaslon i kontrolno područje. U Europi i u sve većem broju zemalja suvozač na prednjem sjedalu također može gledati dinamične sadržaje dok je vozilo u pokretu. To je zato što se Mercedes-EQ može osloniti na inteligentnu logiku blokiranja temeljenu na kameri: Ako kamera otkrije da vozač gleda u zaslon suvozača, sustav automatski zatamnjuje dinamički sadržaj.
Dolby Atmos zvučni sustav® podiže audio iskustvo u EQS SUV-u na novu razinu. Pojedinačni instrumenti ili glasovi studijskog miksa mogu se postaviti po cijelom području za slušanje. Nova vrsta zvučne animacije tako postaje moguća: to je zato što dok konvencionalni stereo sustavi obično imaju dinamiku lijevo-desno, Dolby AtmosÒ može koristiti cijeli prostor i stvoriti iskustvo od 360 stupnjeva.
Baterija kapaciteta 108,4 kWh
EQS SUV ima litij-ionsku bateriju s do 12 staničnih modula i ćelijama u torbici ili tvrdom kućištu. Zahvaljujući kapacitetu od 108,4 kWh, može se osigurati dovoljno energije za domete do 660 kilometara prema WLTP-u. Inovativni softver za upravljanje baterijom, koji je razvijen u kući, omogućuje ažuriranja putem zraka (OTA). To održava upravljanje energijom EQS SUV-a ažurnim. Napon EQS SUV-a je 396 Volti.
Razvoj baterije je odlučujući čimbenik u Mercedes-Benzovoj strategiji elektrifikacije. Uostalom, baterija je srce električnog automobila i presudno doprinosi, između ostalog, dometu, a time i voznim karakteristikama električnog vozila. EQS Saloon označava lansiranje nove generacije baterija sa značajno većom gustoćom energije. Nove baterije postavljaju standarde u pogledu performansi, učinkovitosti i kapaciteta punjenja.
Također ispunjavaju visoke Mercedesove zahtjeve u pogledu sigurnosti, izdržljivosti i održivosti. Mercedes‑Benz izdaje certifikat za baterije za svoje visokonaponske baterije, a time i jamstvo performansi kupcima: Rok trajanja od 10 godina ili 250.000 kilometara s preostalim kapacitetom od 70 posto.
Što se cijena na hrvatskom tržištu, treba reći da model EQS SUV dolazi u četiri verzije, a sve verzije dolaze isključivo s baterijom korisnog kapaciteta 108,4 kWh. EQS 450+ snage 265 kW (360 KS) po cijeni od 122.320 eura (s PDV-om), EQS 450 4MATIC (pogon na sva 4 kotača) snage 265 kW (360 KS) po cijeni od 126.230 eura, EQS 500 4MATIC (pogon na sva 4 kotača) snage 330 kW (449 KS) po cijeni od 134.490 eura te EQS 580 4MATIC (pogon na sva 4 kotača) snage 400 kW (544 KS) po cijeni od 147.630 eura. Treba napomenuti da Mercedes daje na sve ove modele 'energetski poticaj' u iznosu od 8.000 eura, a naravno, na ovo se dodaju i državni poticaji ako ih bude kao prethodnih godina.
EQE SUV
Mercedes-EQ EQE SUV je višenamjenska varijanta EQE executive limuzine. Kao i limuzina, dostupan je s bitnim inovacijama EQS-a i istovremeno je dinamičniji od EQS SUV-a. SUV EQE jedan je od najprostranijih predstavnika svoje klase. Ipak, kompaktniji je od EQE limuzine i s 3030 mm ima međuosovinski razmak devet cm kraći. Vanjske dimenzije su 4863/1940/1686 mm (duljina/širina/visina). Kao četvrti model nakon dva EQS i EQE limuzine, kao i EQS SUV, EQE SUV koristi novu platformu, a radi se o velikoj potpunoj električnoj platformi Mercedes-EQ.
U ponudi se nalaze modeli EQE 350+, EQE 350 4MATIC, EQE 500 4MATIC, kao i dvije AMG verzije: EQE 43 4MATIC i EQE 53 4MATIC+.
Sa svojim varijabilnim interijerom i konceptom vožnje usmjerenog na performanse, to je najsvestranije električno vozilo u Mercedes-AMG portfelju. prvi potpuno električni SUV marke performansi i sportskih automobila . Daljnja je to prekretnica u njihovoj strategiji elektrifikacije.
Novi model također nudi izdašan prostor za putnike i prtljagu. Poput limuzine AMG EQS i limuzine AMG EQE, SUV AMG EQE temelji se na električnoj platformi Mercedes-EQ. Dva snažna elektromotora i potpuno varijabilni pogon na sve kotače čine osnovu za prepoznatljivo AMG dinamično iskustvo vožnje. Programeri Mercedes-AMG-a također su samostalno dizajnirali mnoge druge parametre. To uključuje zračni ovjes AMG RIDE CONTROL+ s prilagodljivim sustavom prigušivanja, upravljanje stražnjom osovinom i AMG ACTIVE RIDE CONTROL – AMG-specifičan sustav stabilizacije prevrtanja. Ovome su dodani AMG SOUND EXPERIENCE te vanjski i unutarnji dizajn.
Proizvodnja EQE SUV-a odvija se u tvornici Mercedes‑Benz u Tuscaloosi, Alabama (SAD) od prosinca 2022. Tvornica baterija u obližnjem okrugu Bibb isporučuje baterije za ovaj model kao i za EQS SUV. Od 2022., sve Mercedes‑Benzove vlastite tvornice osobnih automobila i kombija diljem svijeta postigle su CO2 neutralnu proizvodnju kao dio svoje ekološke ravnoteže – uključujući dvije Mercedes‑Benz tvornice u Alabami.
Dizajn posebne namjene
Proporcije EQE SUV-a kombiniraju funkciju i estetiku sa sportskim karakterom SUV-a. Novi model, s namjenskim dizajnom, označava prekretnicu u svojoj klasi. Prevjesi i prednji dio ostali su kompaktni. Kotači u veličinama od 19 do 22 cola postavljeni su u ravnini s vanjskim rubom karoserije i daju 'zapovjedni' stav.
EQE SUV dijeli neke aerodinamičke mjere sa svojim bratskim modelima. Podvozje s brojnim aerodinamičkim detaljima ima središnju ulogu u vrlo dobroj vrijednosti Cd od 0,25, koja je postignuta unatoč velikom volumenu tereta i kratkom stražnjem prevjesu. Ali dimenzionalni koncept s ravnim vjetrobranskim staklom, oštrom linijom krova i udubljenjima također su bili važni čimbenici.
Podvozje novog EQE SUV-a sastoji se od ovjesa s četiri veze sprijeda i neovisnog ovjesa s više spojnica straga. Mercedes-EQ kaže da se EQE SUV zbog relativno kratkog međuosovinskog razmaka i odgovarajućeg podešavanja ovjesa, čini posebno okretnim i upravljivim čak i uz osnovne postavke. Zračni ovjes AIRMATIC s ADS+ kontinuirano podesivim prigušenjem dostupan je kao dodatna oprema. Kako bi se povećao razmak od tla, razina vozila može se podići do 30 mm. Uz DYNAMIC SELECT programe ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, EQE SUV modeli s 4MATIC-om mogu se pohvaliti i OFFROAD programom za terensku vožnju. Sustav upravljanja stražnjom osovinom s maksimalnim kutom upravljanja od 10 stupnjeva dostupan je kao opcija.
Domet do 590 km
Modularni koncept pogona omogućuje SUV-u EQE da ponudi širok raspon maksimalnih ukupnih pogonskih izlaza od 215 do 300 kW (292 do 408 KS). Ovisno o opremi i konfiguraciji vozila, europska vozila mogu postići WLTP domete do 590 kilometara. U EQE SUV-u litij-ionska baterija sastoji se od deset modula. U određenim slučajevima inovativni softver za upravljanje baterijom, koji je razvijen u tvrtki, može se ažurirati bežično (OTA). Korisni kapacitet litij-ionske baterije za sve modele EQE SUV je 90,56 kWh.
Veliki izbor sustava za pomoć u vožnji
Trenutna generacija sustava pomoći u vožnji uključuje brojne funkcije koje podržavaju vozača. Opća standardna oprema EQE SUV-a uključuje ATTENTION ASSIST, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Parking Package s kamerom za vožnju unatrag i Speed Limit Assist. Status i aktivnost sustava prikazani su preko cijelog zaslona u pomoćnom zaslonu na vozačevom zaslonu. Daljnje mogućnosti dostupne su u paketu pomoći iu paketu pomoći u vožnji Plus.
MBUX Hyperscreen na zahtjev
S prilagodljivim softverom, MBUX zaslon i operativni sustav daje personalizirane prijedloge za brojne infotainment, udobnost i funkcije vozila. Vrhunac interijera je opcijski MBUX Hyperscreen. Uz dizajn nultog sloja, korisnik se ne mora kretati kroz podizbornike niti davati glasovne naredbe. Situacijske i kontekstualne primjene nude se na najvišoj razini u vidnom polju. Uz MBUX Hyperscreen (dodatna opcija), tri se zaslona gotovo neprimjetno stapaju jedan u drugi kako bi stvorila traku zaslona širinu od preko 141 cm. Suvozač u EQE SUV-u ima opciju 12,3-inčnog OLED zaslona s vlastitim korisničkim sučeljem. Sustav koristi inteligentnu logiku blokiranja temeljenu na kameri koja prepoznaje gleda li vozač prema zaslonu suvozača. U tom slučaju sustav automatski zatamnjuje dinamički sadržaj iz sigurnosnih razloga.
Toplinska pumpa kao standard
EQE SUV ima sofisticiranu toplinsku arhitekturu s toplinskom pumpom kao standardnom opremom. Zbog toga sustav radi vrlo učinkovito: otpadna toplina iz električnog pogona (inverter i elektromotor) i također visokonaponske baterije mogu se koristiti za zagrijavanje unutrašnjosti. Ovo drastično smanjuje potrošnju energije baterije za sustav grijanja, čime se povećava domet. Još jedna ugodna i učinkovita funkcija je kontrola klime prije ulaska. THERMATIC sustav automatske kontrole klime s dvije klimatske zone standardno je ugrađen, dok je THERMOTRONIC s četiri zone dostupan kao opcija.
Novo iskustvo zvuka
'Serene Breeze' naziv je nove, četvrte zvučne scene koja debitira u EQE SUV-u. Nudi opušten i prirodan zvuk. S holističkim zvučnim prikazom, promjena paradigme s motora s unutarnjim izgaranjem na električni automobil postaje čujna za putnike u modelima Mercedes-EQ. Različite zvučne scene omogućuju individualnu akustičnu postavu. Dostupan je opcijski unutarnji zvuk vožnje. To se prilagođava stilu vožnje.
Stope punjenja po mjeri
Od lipnja 2022. Mercedes me Charge nudi tri nove tarife punjenja u Europi koje su prilagođene individualnim performansama vožnje. Mercedes me Charge S za povremene punjače, Mercedes me Charge M za normalne punjače i Mercedes me Charge L za česte punjače. Uvođenjem novog, transparentnog tarifnog sustava, korisnicima su dijelom dostupne fiksne cijene koje vrijede neovisno o operatoru. S funkcijom Plug & Charge EQE SUV također se može jednostavno puniti.
Mnoštvo značajki visoke tehnologije
Tehnologija prednjih svjetala DIGITAL LIGHT (posebna oprema) omogućuje inovativne funkcije, poput projekcije pomoćnih oznaka ili simbola upozorenja na cestu. Još jedan vrhunac opreme je ENERGIZING AIR CONTROL Plus. HEPA (High Efficiency Particulate Air) filtar čisti dolazni vanjski zrak na vrlo visokoj razini filtracije. ENERGIZING COMFORT povezuje različite sustave udobnosti u vozilu. Individualni programi ENERGIZING COMFORT omogućuju poseban program za dobro raspoloženje ovisno o raspoloženju ili potrebama kupca. To poboljšava fizičku udobnost i performanse tijekom vožnje i tijekom pauze. Format zvuka Dolby Atmos Ò podiže audio iskustvo u EQE SUV-u na novu razinu.
Visoka razina pasivne sigurnosti
Načela Integralne sigurnosti vrijede bez obzira na vrstu pogonskog sustava. Kao i svi ostali modeli Mercedes‑Benza, EQS SUV stoga ima kruti putnički prostor, posebne zone deformacije i najsuvremenije sigurnosne sustave. Europska verzija EQE SUV-a može otkriti jesu li stražnja sjedala stvarno zauzeta.
Ako putnik na stražnjem sjedalu nije vezan sigurnosnim pojasom, vozač dobiva posebno upozorenje. Takozvani podsjetnik za prisutnost putnika može ukazivati na djecu koja su možda zanemarena u stražnjem dijelu vozila. U vozilima za Europu, Australiju, Novi Zeland, SAD i Kanadu ovaj je sustav dio standardne opreme.
Što se cijena na hrvatskom tržištu, model EQE SUV dolazi u četiri verzije, a sve verzije dolaze isključivo s baterijom korisnog kapaciteta 90,56 kWh. EQE 350+ snage 215 kW (292 KS) po cijeni od 94.840 eura (s PDV-om), EQE 350 4MATIC (pogon na sva 4 kotača) snage 215 kW (292 KS) po cijeni od 97.570 eura, EQE 500 4MATIC (pogon na sva 4 kotača) snage 300 kW (408 KS) po cijeni od 104.480 eura te Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC (pogon na sva 4 kotača) snage 350 kW (476 KS) po cijeni od 124.970 eura. Treba napomenuti da Mercedes, kao i u slučaju EQS-a, daje na sve ove modele 'energetski poticaj' u iznosu od 8.000 eura, a naravno, na ovo se dodaju i državni poticaji ako ih bude kao prethodnih godina.