Udio potpuno električnih automobila u Hrvatskoj je i dalje samo 0,2 posto na razini prva tri mjeseca, a u Norveškoj samo u ožujku 57 posto
Poznati su rezultati prodaje automobila za ožujak u Hrvatskoj, pa iako je s 5041 novoregistriranim automobilom treći mjesec 2019. najbolji ove godine u odnosu na pojedinačna prva dva s otprilike po 1500 komada, ovo bi mogla biti naznaka slabije ukupne prodaje do kraja godine. Iako, uz hvalevrijedne akcije Fonda za zaštitu okoliša i prošlotjednog kruga poticaja za kupnju električnih vozila od čak 17 milijuna kuna, što je pet milijuna više nego prošle godine, nešto će se sasvim sigurno odraziti i na samu prodaju osobnih automobila. No godina je duga i tek je jedan kvartal iza nas pa ćemo ipak pričekati do kraja 2019. Bez obzira na sve, od ovog mjeseca redovito ćemo vas izvještavati o kretanju prodaje automobila kako koji završi. Zahvaljujući Promociji plus, meritornoj tvrtki za pitanja analize prodajnih rezultata automobilskog tržišta, koja na hrvatskom tržištu djeluje kao agencija za istraživanje tržišta i ispitivanje javnog mnijenja, donijeli smo vam precizno stanje stvari.
U Hrvatskoj je u prva tri mjeseca registrirano 12.139 novih osobnih vozila, odnosno za 12,2 posto manje od broja novih registracija u istom razdoblju prethodne 2018. godine, kada je zabilježeno 13.839 registracija novih osobnih vozila. U prilog tvrdnji o trendu pada govori i činjenica da zapadnoeuropsko tržište za prvi kvartal 2019. bilježi pad od 3,5 posto, na 3,78 milijuna ukupno novoregistriranih automobila.
Volkswagen, Škoda i Renault predvode listu najprodavanijih marki
Vrh ljestvice prodaje novih vozila u prva tri mjeseca pripao je Volkswagenu te s 2025 vozila drži 16,68 posto tržišta (u odnosu na lanjskih 1778 vozila i tržišni udio od 12,85 posto). Na drugom je mjestu Škoda s 1313 vozila ili 10,82 posto tržišta (prošle godine 1539 vozila i 11,12 posto tržišta). Renault je treći s 1071 vozilom ili 8,82 posto tržišta (prošle godine 1120 vozila i 8,09 posto tržišta). I te prve tri marke jedine se mogu pohvaliti time da su u prva tri mjeseca 2019. prodale više od 1000 automobila. Na četvrtom je mjestu Suzuki te s 926 vozila drži 7,63 posto tržišta, dok je Dacia na petom mjestu s 761 vozilom (6,27 posto tržišta).
Na ove mjesečne rezultate pojedinih marki utječu brojni faktori, poput raspoloživosti određenog modela, očekivanja dolaska na tržište novih modela, flotne prodaje (nabava vozila raznih tvrtki za svoje potrebe, odluka Vlade RH i lokalne uprave o obnavljanju vlastitog voznog parka...), liberalizacije tržišta taksi prijevoza, reeksportu u treće zemlje ili kad je riječ o osobnoj kupnji građana (koja uvelike ovisi o dostupnosti kredita, rastu osobnog standarda, najavi dobre turističke sezone ili samoj procjeni građana o vlastitim financijskim izgledima do kraja godine, ekološkoj osviještenosti pojedinca, poticajima države...). Jedan od bitnih faktora je i kretanje cijene naftnih derivata kod nas i u svijetu, a vjerojatno na rezultate u nekom jako malenom dijelu utječu i faktori poput zabrane prometovanja vozilima proizvedenim prema starijim normama o emisiji ispušnih plinova u nekim zapadnoeuropskim gradovima i sl. Ne treba zaboraviti ni na negativan trend odlaska mladih i radno sposobnih ljudi u druge zemlje, pa je sukladno tome manje potencijalnih kupaca novih automobila.
Škoda Octavia i dalje najprodavaniji model
Prema podacima o registracijama novih automobila u prva tri mjeseca, i dalje je najprodavaniji model Škoda Octavia sa 726 komada, drugi je VW Golf s 497, na trećem mjestu Suzuki Vitara s 456, četvrti je VW Tiguan s 389 te na petom mjestu Renault Clio s 383 registrirana primjerka. Nećemo ulaziti u razloge dobrih ili loših prodajnih rezultata pojedinih modela, ali sasvim je izvjesno to da je npr. Škoda Octavia izuzetno zanimljiv i ekonomski opravdan izbor mnogih tvrtki kada donose odluku o nabavi službenih vozila srednje klase za svoje djelatnike.
Iz tablice prema modelima pojedinih marki u prvih 20 najprodavanijih modela, vidljivo je da je čak 10 njih iz segmenta SUV ili crossover. To znači da je udio 'terenaca' u ukupno 6127 automobila prvih 20 najprodavanijih modela čak 45,11 posto, što je puno više od europskog prosjeka od 34,3 u 2018. godini. Naravno, treba voditi računa i o činjenici da smo u 12.139 prodanih automobila u prva tri mjeseca uzeli u obzir po rezultatima prodanih 'terenaca' samo prvih 20 modela, a tu su još i oni 'ostali', koji su pojedinačno imali manji broj prodanih primjeraka, ali svakako su među njima bili oni iz segmenta SUV i crossover. Tako da je udjel ovog segmenta puno veći.
Ako opet uzmemo samo mjesec ožujak 2019., i tu je najprodavaniji model Škoda Octavia, na drugom mjestu je Renault Captur, na trećem VW Golf, pa Suzuki Vitara. Na petom mjestu slijedi Dacia Duster, no taj model je u ukupnom rezultatu za prva tri mjeseca 2019. na sedmom mjestu, jer su u ukupnom zbroju ispred njega Renault Clio i VW T-Roc. U prvih 20 najprodavanijih modela u ožujku su se na listu popeli neki modeli kojih nema u ukupnom rezultatu među 20 njih, poput Opel Astre i Corse, Renault Scenica, Seat Ibize i Hyundaija i20.
Prodaja marki prema tipu goriva za prva tri mjeseca
Ovo je zanimljiv segment, koji nam generalno govori o preferencijama kupaca kada je riječ o odabiru osobnih automobila prema vrsti goriva.
Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su u ovoj tablici vidljivi prema svakoj od marki na našem tržištu, u ukupnim rezultatima za prva tri mjeseca dominiraju automobili s Otto motorom ili, kolokvijalno govoreći, automobili na benzin s 6802 komada ili 56 posto udjela. Prema vrsti pogona, automobili s dizelskim motorom tako su na drugom mjestu s 40,9 posto, na trećem hibridni automobili s dva posto, slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP) s 0,8 posto (iako je ovdje riječ o automobilima s benzinskim motorom, koji imaju i tvorničke postavke da mogu koristiti i UNP kao gorivo). Naravno, značajan broj automobila na benzin nakon prve registracije (a u ovoj analizi riječ je prije svega o novoregistriranim automobilima) dodatno ugradi instalaciju za UNP, no to nije vidljivo u ovoj tablici. Potpuno električnih automobila još je uvijek samo 0,2 posto od svih prodanih automobila u Hrvatskoj. Usporedimo li tu činjenicu s rezultatima o novoregistriranim automobilima u ožujku u Norveškoj od 10.316 primjeraka električnih automobila ili 57 posto od svih vrsta osobnih automobila, situacija se čini još strašnijom. Marka Tesla, koja proizvodi isključivo električne automobile, nema ni u prvih 33 marki prodanih automobila u prva tri mjeseca niti jedan novoregistrirani automobil, a u Norveškoj je samo u ožujku prodano više od 5000 komada ovoga proizvođača. U kategoriji električnih automobila kod nas se u prva tri mjeseca nalazi samo sedam marki koje u svojoj ponudi imaju potpuno električne automobile, s ukupno 28 primjeraka novoregistriranih automobila. Jedan od razloga je ekonomska (ne)moć hrvatskih kupaca, ali i nedovoljno razvijena mreža električnih punionica na teritoriju cijele države.
Prodaja prema županijama
I na kraju, prodajni rezultati prema županijama izgledaju ovako: u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je najviše automobila, čak 4440 komada ili 36,58 posto od ukupne količine prodanih osobnih automobila u prva tri mjeseca 2019. Na drugom mjestu je Primorsko-goranska županija s 1013 ili 8,35 posto, a na trećem mjestu sa samo četiri novoregistrirana vozila manje je Splitsko-dalmatinska županija s 1009 ili 8,31 posto. Posljednja prema ovoj listi je Virovitičko-podravska županija sa samo 62 komada ili 0,51 posto od ukupne brojke od 12.319 novoregistriranih osobnih automobila od siječnja do ožujka 2019.