Naš testni model ima blago hibridni četverocilindrični benzinski turbo motor sa 115 KS (85 kW), sa 7-stupanjskim automatskim DSG mjenjačem. Ubrzanje od 0-100 km/h je 10,6 s, a krajnja brzina 203 km/h. Potrošnja se kreće između 4,9 i 5,4 l/100 km
Zanimljiv je uspjeh Škode Octavije ponajprije gledajući iz hrvatskog kuta, jer je ovaj model kod nas već godinama neprikosnoveni prodajni hit. Evo i potvrde: Octavia je u posljednjih pet godina bila tri puta najprodavaniji model i dva puta drugi na listi najprodavanijih. I nakon rezultata prodaje za prvih deset mjeseci, primjetili smo da je Octavia postavila novi rekord po broju prodanih komada, jer je već dosad novoregistrirano 3850 primjeraka ili 6,86 posto od svih modela na hrvatskom tržištu.
To je više od dvostruko od 'najslabije' u posljednjih pet godina, kada je 2021. Octavia osvojila 2. mjesto s 1855 komada ili 4,10 posto svih modela. I u proteklom listopadu, na mjesečnoj razini Octavia je bila ponovno najprodavaniji model s 291 novih registracija. Za usporedbu, na drugom mjestu je bio Volkswagen T-Cross sa 194 komada, a na trećem mjestu Dacia Duster sa 155 komada.
Tko se odlučuje za Octaviju?
Bilo da je riječ o verziji karoserije hatchback (limuzina) ili Combi (karavan), a prednost na domaćem tržištu ipak ima ova prva izvedba, za Octaviju se odlučuju i poslovni i privatni kupci. Zašto je tome tako?
Gledamo li poslovne kupce, mnoge se tvrtke odlučuju za Octaviju jer je riječ o iznenađujuće velikom automobilu C-segmenta (duljina gotovo 4,7 m u obje izvedbe), koji za pristojnu cijenu počevši od 24.442 eura nudi (trenutno pogonski sklopovi podrazumijevaju četiri benzinska i dva dizelska motora) nenametljivo lijep, pouzdan, udoban i siguran automobil. U poslovnom svijetu ovaj model prema van poručuje: 'vozimo Škodu Octaviju jer smo primarno koncentirani na posao, sigurnost naših putujućih zaposlenika i da ćemo se dovesti tamo gdje smo i namjeravali. Octavia nikog ne 'bode u oči' svojom razmetljivošću.'
S druge strane privatni korisnici izvlače ono najbolje od poslovnog svijeta Škode Octavije, ali dodaju i komponentu prostranosti i praktičnosti koju prosječna obitelj treba u svakodnevnoj upotrebi ili u odlasaku na obiteljski godišnji odmor, kao i pristojne troškove održavanja te ostatak vrijednosti vozila kao rabljenog nakon 7-8 godina korištenja s kilometražom koja je u pravilu osjetno niža od automobila poslovnih korisnika.
Dobro, nakon promišljanja razloga zašto je Octavia kod nas toliko popularna vidjeti ćemo kako se na našem jednotjednom testu ponašala osvježena 4. generacija Octavije. Riječ je o limuzini s gotovo ulaznim pogonskim sklopom, odnosno, blago hibridnim benzinskim motorom 1.5 TSI s automatiziranim DSG mjenjačem i drugom od četiri razine opreme, uz ponešto dodatne opreme. Točna oznaka našeg testnog modela je Škoda Octavia FL Selection 1.5 TSI DSG MHEV.
Što je novog na osvježenoj Octaviji?
Škoda je predstavila osvježenu Octaviju u veljači ove godine, facelift je to četvrte generacije koja je predstavljena početkom studenog 2019. Model će i dalje biti dostupan kao hatchback (limuzina) i Combi (karavan). Nova struktura asortimana sastoji se od četiri razine opreme – Essence, Selection, Sportline i RS – kao i devet Design Selections načina uređenja unutrašnjosti. Paleta boja osvježene Octavije sastoji se od tri pune boje i sedam metalik završnih obrada. Mamba Green zelena je ekskluzivna za modele Sportline i RS. Phoenix Orange narančasta dostupna je samo na verziji Octavia Combi.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Osvježena Octavija je dobila novi prednji kraj s revidiranom Škoda maskom koji joj daje svjež izgled. Sve je prerađeno od ruba poklopca motora prema dolje, a njezine površine su sada čišće. Osvježena Octavia ima novi, dvodimenzionalni Škodin logo i natpis na vratima prtljažnika. Redizajnirane su prednje i stražnje zavjese koje povećavaju ukupnu duljinu hatchbacka i Combi karavana za devet mm. Donji usisnici zraka, zračne zavjese i prijelazi prema prednjim lukovima kotača na prednjoj branici redizajnirani su i daju automobilu dinamičniji izgled.
Donja mrežica u braniku, primjerice, sada se proteže od jednog kuta prednjeg dijela do drugog, po uzoru na veći Superb (koji je također svoju premijeru imao nedavno), naglašavajući širinu automobila. Osim toga, dizajneri su prilagodili strane Škodine rešetke kako bi odgovarale visini novih prednjih svjetala.
Osnovna prednja svjetla sada standardno koriste samo LED tehnologiju. LED Matrix prednja svjetla druge generacije dostupna su kao opcija za razine opreme Selection (kao u našem slučaju) i Sportline, dok su standardna na RS modelima. Ona stvaraju novi svjetlosni potpis i sadrže dva LED modula čiji je izgled poboljšan novim elementom Crystallinium.
Naglašava obrise prednjih svjetala i izgleda poput kristalnog stakla u boji. Dok se vanjski bi-LED modul koristi za kratka i duga svjetla, unutarnji modul ima 36 pojedinačnih matričnih segmenata u dva reda, 12 više nego u prethodnoj generaciji. To omogućuje još bolje osvjetljenje, dok su vozači koji dolaze u susret još učinkovitije zaštićeni kada su duga svjetla uključena.
Svjetla za maglu zamijenjena su funkcijom za sve vremenske uvjete koja optimalno prilagođava snagu svjetlosti odgovarajućim vremenskim uvjetima. Potpuno LED stražnja svjetla (uključena kao standard) dostupna su u dvije verzije. Osnovna varijanta dolazit će s razinama opreme Essence i Selection.
Na stražnjem dijelu Octavije nalaze se nova stražnja svjetla i, naravno, natpis Škoda u novom vizualnom stilu češkog proizvođača automobila. Sada su pokazivači smjera sada isključivo vodoravni, dok kristalni elementi unutar svjetala više odgovaraju segmentiranom potpisu u obliku slova C. Spojler koji čine stražnja svjetla aerodinamički je optimiziran. Stražnji branik je proširen tako da se nastavlja na bočne linije vrata i prag, a površine su općenito elegantnije, no najteže je bilo postići minimalistički izgled koji ne djeluje jednostavno i sivo. Zato vodoravno postavljeni stražnji branik koristi sofisticirane letvice, rubove, pa čak i konkavne površine. Stražnja svjetla su ugrađena u područje difuzora, pojačavajući dojam 'grljenja' obojenog dijela odbojnika. Doplatni Paket 'Chrome' na našem testnom modelu uključuje kromirane letvice oko ruba prozora.
Što se strukture tiče, osvježena Octavija je zadržala MQB Evo platformu Volkswagen grupe izvorne 4. generacije, koja je temelj i npr. Audija A3, Seat Leona, Cupre Formentor i VW Golfa 8.
Kad je riječ o vanjskim dimenzijama, duljina naše testne limuzinske verzije (hatchback) je narasla za 9 mm u odnosu 4. generaciju, pa sada ona iznosi 4698 mm (baš kao i kod Combi izvedbe). Sve ostale glavne dimenzije su identične prethodnom modelu: širina 1829 mm (s otvorenim bočnim retrovizorima 2003 mm), visina 1470 mm, a međuosovinski razmak 2686 mm. Prednji prevjes je sada duljine 914 mm, a stražnji 1098 mm. Povećana dužina i širina naglašavaju samopouzdani izgled limuzine. Krug okretanja je 11,1 m.
Volumen prtljažnika limuzine je ostao na 600 litara, a kada se preklope i nasloni stražnjih sjedala (u omjeru 1/3 : 2/3) onda volumen raste do 1555 l.
Težina testne verzije je 1440 kg, a u tu težinu je uključen i vozač težine 75 kg. Naša Octavia može vuči nekočenu prikolicu od 1300 kg ili nekočenu od 690 kg.
Što se kotača tiče, mi smo imali 17-colne (7J x17“) lakometalne naplatke 'Mensa Aero' s ljetnim gumama GoodYear Efficient Grip Performance dimenzija 205/55R17. Rezervni kotač je smanjenih dimenzija T125/70R18 99M.
Naš je testni model imao doplatnu Graphite Sivu metalik boju karoserije.
Unutrašnjost
Ažurirana Škoda Octavia dolazi s novim dizajnom presvlaka, obloga i ploča vrata. Škoda koristi održive materijale u nekim od devet Design Selections uređenja kabine. U našem slučaju smo tako imali dojmljivu doplatnu opciju Lodge s recikliranim tkaninama.
To podrazumijeva presvlake sjedala u kombinaciji tkanina/umjetna koža. Naravno, tu je i ambijentalno osvjetljenje interijera, preklapanje naslona stražnjih sjedala iz prtljažnikam, osvjetljenje prostora za noge sprijeda i straga, dizajn sjedala i dekorativnih umetaka.
Crno/siva sjedala vozača i suvozača su ručno podesiva po visini, s ručnim podešavanjem lumbalnog dijela vozačkog sjedala. Imali smo i standardna grijana prednja sjedala. Mjesta straga ima dovoljno za troje odraslih.
Mi smo imali i standardni Mali kožni paket, koji uključuje dvokrako višenamjensko kožno kolo upravljača s funkcijom izmjene stupnjeva prijenosa (s obzirom da smo imali i DSG mjenjač).
Octavia sada dolazi s još sveobuhvatnijom standardnom opremom, uključujući samostojeći središnji 10-inčni infotainment zaslon i potpuno novi 10-inčni digitalni zaslon koji zamjenjuje analognu instrument ploču. Nadograđeni 10‑inčni virtualni kokpit ostaje kao opcija. Prvi za seriju modela, 13-inčni središnji infotainment zaslon dostupan je kao opcija. Skupovi instrumenata i infotainment zasloni imaju redizajniranu grafiku za još intuitivniju jednostavnost korištenja.
Dvozonski Climatronic sustav standardan je na svim modelima, zajedno s novom funkcijom grijača, koja će biti dostupna kasnije. Ovo može uključiti do četiri značajke grijanja u automobilu, uključujući prednje i stražnje vjetrobransko staklo, upravljač i sjedala, pritiskom na jednu tipku izbornika.
Unutrašnjost također uključuje Phone Box s maksimalnom snagom od 15 vata od razine opreme Selection naviše, koja nudi induktivno brzo punjenje pametnih telefona kao i funkciju ventilacije. USB‑C priključci sada isporučuju izlaznu snagu od 45 W i time tri puta više snage punjenja nego prije.
Nove značajke Simply Clever
Osvježena Octavia također predstavlja nove Simply Clever značajke. Kutija za pohranjivanje torbi, šalica i boca putnika na stražnjim sjedalima također je predstavljena. Opcijski držač tableta na stražnjoj strani prednjih sjedala sada je dostupan i za sportska sjedala, a strugač za led u poklopcu spremnika goriva, kao i sklopivi kišobran u prednjim vozačkim vratima sada su izrađeni od održivih materijala. Ručna četka u namjenskom pretincu u prednjim vratima također ostaje dio raspoložive opreme.
Sigurnost: Novi sustavi sigurnosti i pomoći za još učinkovitiju zaštitu
Škoda je dodatno poboljšala razinu aktivne i pasivne sigurnosti Octavije. Novi Attention and Drowsiness Assist koristi inovativni algoritam za precizniju procjenu ponašanja vozača. Sustav prati ponašanje vozača i procjenjuje njihovu pospanost. Dok je Driver Alert uglavnom analizirao podatke iz elektromehaničkog servo upravljača, Attention and Drowsiness Assist pristupa informacijama iz različitih kontrolnih jedinica vozila, kao što je Lane Assist.
Koristi inovativni algoritam za prepoznavanje kratkotrajne nepažnje (rastresenost) i dugotrajne nepažnje (umor). Otkriva odstupanja od normalnog ponašanja upravljača pri brzinama iznad 65 km/h i kontinuirano procjenjuje ponašanje vozača kako bi izvukao zaključke o njihovoj sposobnosti za vožnju. Ako sustav zaključi da je vozač umoran, aktivira vizualna i zvučna upozorenja u virtualnom kokpitu na tri razine: preporuka, upozorenje i eskalacija. Ako vozač ne reagira ni na jedno od upozorenja sustava, Emergency Assist će povući sigurnosne pojaseve i pritisnuti kočnice. Sustav zatim aktivira svjetla upozorenja, zadržava voznu traku i usporava do potpunog zaustavljanja. Konačno, Emergency Assist automatski poziva pomoć putem eCalla.
Mi smo imali i vrlo korisnu funkciju električne zaštite protiv otvaranja vrata za djecu na stražnjim sjedalima, električnu parkirnu kočnicu, Front Assist radarski nadzor prostora ispred vozila s automatskim kočenjem, što uključuje Turn Assist funkciju. Imali smo i Sustav prepoznavanja prometnih znakova i upozorenje za ispuhanu gumu.
Nadalje, tu su i Lane Assist potporu zadržavanja vozila na voznom traku; parkirni senzori sprijeda i straga, privatni sustav za poziv u nuždi – eCall; sigurnosni vijci kotača sa zaštitom protiv krađe; Tempomat i limitator brzine.
Imali smo i nadograđeni KESSY sustav za pristup vozilu bez ključa sada automatski otključava ili zaključava vozilo čim vozač uđe ili napusti područje unutar 1,5 metara od automobila dok nosi ključ.
Visoka razina pasivne sigurnosti
Škoda Octavia jedno je od najsigurnijih vozila u svojoj klasi. U 2022. uspješno je ponovio svoju ocjenu od 5 zvjezdica na referentnom testu Euro NCAP za sigurnost pri sudaru, čak i pod strožim uvjetima ispitivanja.
Do deset zračnih jastuka štiti putnike u vozilu u slučaju nesreće: središnji zračni jastuk između vozača i suvozača i zračni jastuk za koljena vozača, zajedno s zračnim jastucima za vozača i suvozača, kao i prednjim bočnim zračnim jastucima i zračnim jastucima za glavu, dolaze kao standard. Stražnji bočni zračni jastuci dostupni su kao opcija.
Kasnije će biti uvedena nova funkcija automatizirane kočnice u nuždi – pješaci straga, koja će pouzdanije detektirati osobe iza automobila prilikom vožnje unatrag.
Blago hibridni pogonski sklop 1.5 TSI DSG MHEV sa 115 KS
Osvježena Octavia je dostupna s nizom naprednih četverocilindričnih motora – četiri benzinska i dva dizelska motora. Izlazna snaga kreće se od 115 KS (85 kW) u dvije osnovne varijante do 265 KS (195 kW) u Octaviji RS. 2.0 TSI s 204 KS (150 kW) trebao bi biti lansiran kasnije i dolaziti će s pogonom na sve kotače kao standard.
Ažurirana Octavia kreće s 1.5 TSI benzinskim motorom i 2.0 TDI dizel motorom, svaki sa 115 KS (85 kW) snage i ručnim 6-stupanjskim mjenjačem. Prethodna trocilindrična benzinska jedinica od 110 KS (81 kW) zamijenjena je novim četverocilindričnim motorom. Kao i verzija 1.5 TSI sa 150 KS (110 kW), početni benzinski motor dostupan je s blagom hibridnom tehnologijom u kombinaciji sa 7-stupanjskim automatskim DSG mjenjačem. Energija koja se povrati tijekom kočenja pohranjuje se u 48-voltnu litij-ionsku bateriju, pomoću vodeno hlađenog 48-voltnog starter-generatora s remenskim pogonom. To podržava motor s unutarnjim izgaranjem s naletom električne energije ili omogućuje Octaviji da vozi s potpuno isključenim motorom. Kada je potrebna manja snaga, oba 1.5 TSI motora mogu isključiti dva cilindra pomoću ACT+ za smanjenje potrošnje goriva. Turbopunjač ima varijabilnu geometriju turbine.
Dakle, naš testni model ima 1.5 TSI DSG MHEV početni benzinski četverocilindrični turbo motor obujma 1498 cm³ snage 115 KS (85 kW), uz 220 Nm pri 1500-3000 okr./min. sa 7-stupanjskim automatskim DSG mjenjačem i pogonom na prednja dva kotača. Sklopka DSG mjenjača je smještena na središnjoj konzoli. Snaga elektromotora je 13 kW (18 KS).
Naš je model imao doplatni Izbor profila vožnje, što podrazumijeva promjenu voznih svojstava ovisno o situaciji u vožnji, uvjetima na cesti ili osobnim zahtjevima (Eco, Normal, Sport i Individual). Treba spomenuti da nova Octavia nudi i doplatnu funkciju Adaptivna šasija DCC, koja je spojena na DSG automatski mjenjač.
Potreban je samo trenutak i od udobnog automobila možete napraviti pravu jurilicu na zavojitim prometnicama. Upravljačka jedinica adaptivnog podvozja kontinuirano procjenjuje situaciju u vožnji (kočenje, ubrzanje, skretanje) i njoj prilagođava karakteristike prigušenja. No mi nismo imali ovu opciju, iako u Sport modu volan postaje tvrđi direktniji.
Što se performansi tiče, naš je model - iako naizgled sa skromno snagom - pokazao priličnu živahnost. Ubrzanje od 0-100 km/h je 10,6 s, a krajnja brzina lijepih 203 km/h. Kad je riječ o potrošnji, ona se kreće između 4,9 i 5,4 l/100 km, dok se emisije CO2 kreću u kombiniranim uvjetima između 111-122 g/km. Svi podaci su prema WLTP ciklusu. Obujam spremnika benzinskog griva je 45 litara.
Za kraj, što se cijena tiče, osvježena Octavija kreće od razine Essence od 24.443 eura, Selection od 27.225 eura te Sportline od 32.534 eura, dok model RS kreće od 40.381 eura. Naš testni model Škoda Octavia FL Selection 1.5 TSI DSG MHEV snage 115 KS sa svom dodatnom opremom stoji do registracije koja uključuje PDV i pripadajući iznos posebnog poreza na motorna vozila 31.644,72 eura.