Pokreće ga full-hibridni pogonski sklop koji nudi kombiniranu snagu od 140 KS (103 kW), kao i najbolje razine potrošnje goriva i emisije CO2 u ponudi Dustera, od 111-116 g/km. Koristi tehnologiju koja je dokazala svoju učinkovitost i postala široko priznata u Grupi Renault
Dacia je krajem studenog 2023. predstavila potpuno novu, treću generaciju svog izrazito popularnog SUV modela Duster. Sam proizvođač je za ovaj model rekao da je to 'najpotpuniji Duster dosad'...i doista jest. Evo i potvrde: Duster je ušao među finaliste Europskog automobila godine 2025. (COTY 2025).
Iako nije pobijedio, već je to bio Renault 5/Alpine A290, novi Duster je veliki pobjednik ovog izbora već samim time što se našao u uglednom društvu sedam finalista kao što su to već spomenuti pobjednik Renault 5, Alfa Romeo Junior, Citroën C3 i ëC3, Cupra Terramar, Hyundai Inster i Kia EV3. Ovogodišnje izdanje bilo je konkurentnije nego ikad, budući da su svi modeli finalisti imali elektrificirane značajke, od kojih je većina bila 100 posto električna. Duster, koliko znamo, nema tu BEV opciju niti u planovima.
Duster je oduvijek slovio kao robustan SUV i stvoren za aktivnosti na otvorenom, jednostavno je opremljen, ekološki učinkovit, a opet cool te po cijeni prihvatljiv. Prva generacija Dustera je stigla na tržište 2010., prvu obnovu doživio je 2017., ali ova najnovija treća generacija stvarno je pogodila samu srž filozofije marke Dacia. Treba reći i kako se novi Duster proizvodi u Dacijinoj tvornici u Pitestiju u Rumunjskoj, a svakog se dana proizvede oko 1000 primjeraka, otprilike jedan svake minute.
Ono što svakako treba priznati je činjenica da je novi Duster bio i savršeni model kao uzorak za novi Bigster, koji smo nedavno imali priliku i voziti na njegovoj dinamičkoj premijeri na jugu Francuske. Ali, ne, Duster nije 'manji brat' Bigstera, već je ovaj najnoviji model Dacije pametna evolucija u veći C-SUV segment. Naravno, Duster je pravi predstavnik B-SUV segmenta.
Recimo i to kako smo novi Duster imali već na svom testu krajem kolovoza prošle godine u terenskoj verziji s pogonom na sva četiri kotača, točne oznake Duster Extreme TCe 130 4x4. Sad smo na svom testu imali uglađeni Duster Journey Hybrid 140, s izvrsnim full hibridnim pogonom.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Novi Duster je iz temelja promijenio svoj izgled, zadržavši ono po čemu su bile čuvene prethodne generacije, posebice čvrst i robustan SUV stav, te ih obogaćuje upečatljivim novim dizajnom. Dizajneri su krenuli od jednostavnih oblika i površina kao što su putnički prostor, poklopac motora, blatobrani i drugo. Zatim su ih povezali u jasnu cjelinu i tako postigli suvremen izgled koji ostavlja dojam kvalitetne izrade i privlači namjerno zategnutim, smionim linijama. Sve je puno uglatije, modernije, robusnije.
Među ostalim tu su oštra, okomita prednja maska, zaštite blatobrana oborenih bridova, veliki poklopac prtljažnika i bočni prozori koji neprimjetno sežu od prednjeg do stražnjeg kraja. Cijelo je vozilo obavijeno elegantnom zaštitom: bočne zaštite podvozja povezane su s oznakama marke i lukovima blatobrana, koji su pak povezani s prednjim i stražnjim odbojnicima. Novi Duster nikad nije izgledao otpornije i spremnije za izlete u prirodu.
Dosljedan dizajn prilagođava se vremenu u kojem živimo, a terenskom i robusnom karakteru Dacije Duster daje održiviju dimenziju. Tako su prednja i stražnja zaštita podvozja načinjene od obojene mase. Izbjegavanje lakiranja dobro je za okoliš, a prednosti takve prakse imaju i kupci: tragovi struganja i ogrebotina neće utjecati na originalnu boju. Kućišta retrovizora su u našem slučaju u tamnosivoj boji
.Bočne zaštite podvozja, zaštite blatobrana, oznake marke, trokutasti umetci na prednjem odbojniku, i zaštita stražnjeg kraja izrađeni su od izdržljivog materijala Starkle®, razvijenog u suradnji Dacijinih inženjera i kemičara tvrtke LyondellBasell. Taj materijal, predstavljen na konceptnom automobilu Manifesto, izrađen je od 20 posto recikliranog materijala. Prirodno je prošaran bijelim česticama koje je Dacia, umjesto da ih preboji, odlučila zadržati.
Novi krovni nosač izuzetno je praktičan za aktivnosti na otvorenom. Lako se pričvršćuje na modularni krovni nosač u poprečan položaj ili na poprečne nosače koji se prodaju zasebno (najveća masa u vožnji na krovu iznosi 80 kg). Ovo rješenje smo već vidjeli kada je izašla nova generacija Dacije Sandero Stepway, u rujnu 2020.
Tu je i novi svjetlosni potpis, prednja ECO-LED svjetla su u obliku slova 'Y', a imaju i sustav automatskog prebacivanja između dugih i kratkih. Nova su i atraktivna stražnja svjetla u obliku vodoravnog slova 'Y'. Prednja i stražnja svjetla, kao i aluminijski naplatci proizvedeni su bez upotrebe kroma (i posebno ispolirani da bi se postigao sjaj).
Kad je riječ o strukturi, novi Duster se temelji na CMF-B platformi, koja ima središnju ulogu u Dacijinoj industrijskoj strategiji. Ta je platforma prvi put upotrijebljena u novom Sanderu (i Loganu), a zatim i u Joggeru. Važna je jer pruža svestranost bez koje marka ne može optimalno provesti svoj ambiciozni proizvodni plan.
Zahvaljujući platformi CMF-B, novi Duster nudi više prostora za putnike i prtljagu, pri čemu je njegova duljina tek neznatno veća. Napredna konstrukcija platforme zaslužna je za manji prodor vibracija i bolje prigušivanje buke, čime je znatno poboljšana udobnost vožnje. Osim toga, novi se model izvrsno snalazi na različitim vrstama ceste pa je i užitak u vožnji neizmjerno veći. Osim toga, platforma CMF-B omogućila je elektrifikaciju novog Dustera, odnosno ugradnju blagog i punog hibridnog motora.
Vanjske dimenzije novog Dustera 4x2 su sljedeće (na crtežu gore su sa * označene mjere 4x4 verzije): duljina 4343 mm (+3 mm u odnosu na 2. generaciju), širina 1813 mm (+9 mm), s otvorenim retrovizorima 2069 mm (+17 mm), visina 1661 mm s krovnim nosačima (-37 mm), međuosovinski razmak 2657 mm (-19 mm). Razmak od tla je 209 mm u inačici 4x2 (mjereno između prednje i stražnje osovine), što je manje nego kod 4x4 verzije za 8 mm. Krug okretanja je 10,86 m.
Kad je riječ o prtljažniku, podnica je niža, a njegov otvor širi i viši. Prtljažnik naše testne verzije s motorom Hybrid 140 je također širi i viši te nudi do 6 posto više prostora: 349 litre s rezervnim kotačem (496 l s prostorom ispod prtljažne police i setom za popravak guma), odnosno do max 1623 l u inačici 4x2 (1559 l u inačici 4x4) s preklopljenim stražnjim sjedalima.
Težina samog testnog vozila je 1380 kg. Isto tako, naš model može vući kočenu prikolicu od 750 kg ili 725 kg nekočenu.
Naš je testni model Journey imao standardne 18-colne (6,5J18 ET 50) aluminijske naplatke Tagasan 'Full diamond cut', s zimskim Continental WinterContact TS850P SSR gumama dimenzija 215/60R18 H. U prtljažniku smo imali set za popravak guma s kompresorom.
Naš testni model je bio obojan u vrlo dojmljivu doplatnu Sandstone bež metalik boju.
Unutrašnjost
Novi Duster je potpuno redizajniran kad je riječ o uređenju interijera kabine te nudi više prostora u unutrašnjosti. Putnički prostor novog Dustera je također izrađen od izdržljivih materijala - posebice u inačici Extreme. Naš testni Journey model je imao standardne presvlake od tkanine. Mi smo imali zaštitne gumene kadice.
Prednja sjedala u našem Journey modelu su lijepo formirana i atraktivne kombinacije boja, ručno podesiva su po visini, a vozačevo sjedalo je podesivo i u lumbalnom dijelu.
Budući da je konstruirana na platformi CMF-B, nova generacija može se pohvaliti većim prostorom u unutrašnjosti, a posebice širinom prednje klupe i prostorom za noge straga (+30 mm).
Osjećaju sigurnosti pridonose i nova prostrana, povišena i okomita armaturna ploča te široka letvica. Posljednja karika koja povezuje vanjski i unutarnji dizajn Dustera su i zračni otvori u unutrašnjosti koji tvore oblik slova Y. Isti oblik nalazimo i oko naslona za ruke u oblogama vrata. Potpuno novo kolo upravljača (ravni donji i gornji dio) presvučeno je umjetnom kožom. Naziv marke DACIA u središtu upravljača zamijenjen je modernim DC logotipom.
Novi je Duster sada vozaču i putnicima sada prilično olakšava život. Električna parkirna kočnica, čija je sklopka smještena lijevo dolje od kola volana, je dobro rješenje jer ne zauzima mjesto na središnjoj konzoli. U našem slučaju je to standardna funkcija. Ručica automatskog mjenjača je zgodno smještena na središnjoj konzoli pokraj električne parkirne kočnice.
Tu su i serijski električno podesivi i sklopivi vanjski retrovizori. Naš Journey model ima standardno automatski klima uređaj, karticu DACIA 'Slobodne ruke', 12V utičnicu u prtljažniku, kao i bežično (induktivno) punjenje telefona
Novi je Duster izvana i iznutra opremljen osnovnim dodacima koji doista služe svrsi. Mnogo je truda uloženo u ergonomiju, uključujući 10,1-inčni središnji zaslon postavljen u vidnom polju vozača i nagnut prema njemu za 10°.
Duster je prvi Dacijin model koji dolazi opremljen 7-inčnom (18 cm) prilagodljivom digitalnom instrumentnom pločom u boji, posebnom po tome što omogućuje prikaz informacija na način koji najviše odgovara vozaču. Digitalna instrumentna ploča serijski je dostupna od inačice Expression nadalje.
Novi multimedijski sustav s 10,1-inčnim središnjim dodirnim zaslonom dostupan je serijski od inačice Expression i s nekim od dva multimedijska sustava za Duster – Media Display i Media Nav Live (u našem slučaju).
Media Display tvornički se ugrađuje u inačice Expression i Extreme te uključuje četiri zvučnika i funkciju bežičnog povezivanja uz pomoć sustava Apple CarPlay™ i Android Auto™.
Media Nav Live, serijski u našoj testnoj inačici Journey, a uz nadoplatu je dostupan i u inačicama Extreme i Extreme, povrh povezane navigacije s informacijama o prometu u stvarnom vremenu i kartografije čije će ažuriranje biti dostupno tijekom 8 godina, Media Nav Live nudi i audiosustav Arkamys 3D sa šest zvučnika.
Izravno povezivanje u vozilima opremljenima multimedijskim sustavom Media Display i Media Nav Live u skladu je s novom Europskom uredbom o općoj sigurnosti (GSR2), nudi još više povezanih usluga, zahvaljujući postupku FOTA (Firmware Over The Air) što omogućuje ažuriranje softvera na daljinu bez potrebe za odlaskom u servis te omogućuje pristup povezanijim uslugama.
Sve inačice opremljene multimedijskim sustavom Media Display i Media Nav Live dolaze s držačem pametnog telefona YouClip, dvjema USB-C utičnicama sprijeda i 2 straga za napajanje 4 uređaja. Sve su utičnice osvijetljene.
Bežični punjač pametnog telefona na središnjoj konzoli nadohvat je ruku prednjih putnika. U našoj inačici Journey dostupan je serijski, a u inačici Extreme uz nadoplatu (u našem slučaju u sklopu Paketa Techno).
Praktični YouClip detalji
Tu je i YouClip nova pametna oprema, koju su razvili Dacijini inženjeri, jednostavan je to i i praktičan sustav za čvrsto i sigurno odlaganje posebne dodatne opreme na za to predviđena mjesta u unutrašnjosti. Novi Duster dostupan je s četiri (u inačici Essential) ili šest pričvrsnih elemenata YouClip (po jedan na armaturnoj ploči, suvozačevoj strani konzole, iza središnje konzole, dva sa svake strane prtljažnika i jedan na vratima prtljažnika). Ovo smo vidjeli i na novom Springu u veljači ove godine na svjetskoj premijeri ovog BEV vozila Dacije.
Na njih je moguće pričvrstiti stalak za tablet, vrećice za pohranu i držač pametnog telefona sa ili bez indukcijskog punjenja ili ih upotrijebiti kao 3 u 1 sustav (držač čaša, kukica za odlaganje torbe i pomična lampa). Domišljati 3 u 1 sustav tvornički se ugrađuje u Duster Extreme, a sva dodatna oprema, kompatibilna sa sustavom YouClip, dostupna je mreži Dacijinih koncesionara.
Sustavi pomoći u vožnji
Tempomat se sada serijski ugrađuje od inačice Essential. Funkcija automatskog paljenja kratkih svjetala dostupna je u svim razinama opreme, dok je automatsko paljenje i gašenje dugih svjetala u seriji na inačicama Extreme i Journey.
U skladu s najnovijim sigurnosnim zahtjevima, novi je Duster opremljen novim sustavima za pomoć u vožnji, kao što su automatsko kočenje u nuždi (u gradskim i prigradskim područjima, uključujući prepoznavanje drugih vozila, pješaka, biciklista i motociklista), prepoznavanje prometnih znakova i upozorenje na prekoračenje brzine, pomoć pri parkiranju unatrag, upozorenje na naglo kočenje, upozorenje na izlazak iz traka, sustav za održavanje vozila u prometnom traku, upozorenje na umor vozača i hitni pozivi (eCalls).
Kako bi životi kupaca bili još jednostavniji, Dacia je u Duster ugradila My Safety, pametni gumb za brzu prilagodbu omiljenih sustava za pomoć u vožnji. Tipka My Safety omogućuje vam da u bilo kojem trenutku isključite neke od njih.
Mi smo u našoj inačici Journey imali i doplatni Paket City, koji uključuje pomoć pri parkiranju spirjeda i straga, Multiview kameru od 360°, upozorenje na vozilo u mrtvom kutu.
Pogonski sklop Hybrid 140
Naš Duster pokreće full-hibridni pogonski sklop koji nudi kombiniranu snagu od 140 KS (103 kW), kao i najbolje razine potrošnje goriva i emisije CO2 u ponudi Dustera, od 111-116 g/km. Koristi tehnologiju koja je dokazala svoju učinkovitost i postala široko priznata u Grupi Renault, s četverocilindričnim 1,6-litrenim benzinskim motorom s atmosferskim usisom koji pruža 90 KS (67 kW), dva električna motora (motor od 49 KS (36 kW) i HSG visokonaponski starter generator) i automatskim električnim mjenjačem s četiri zupčanika spojena na motor s unutarnjim izgaranjem i dva zupčanika spojena na električni motor. Najveći okretni moment je 148 Nm pri 3600 okr./min. Pogon je na prednja dva kotača.
Izostanak spojke u ovom modelu omogućio je Daciji integraciju ove kombinirane tehnologije. Inovativna kombinacija električnih motora s poznatim tzv. cluch-less Dog-clutch mjenjačem pomaže optimizirati promjene stupnjeva prijenosa čineći ih glatkijim u procesu.
Spomenimo i to kako je Dacija nedavno na novom Bigsteru (kao prvi automobil Renault Grupe) uvela i novi hibridni pogonski sklop Hybrid 155. Ovaj sklop spaja 1,6-litreni 4-cilindrični benzinski motor snage 109 KS (80 kW), dva električna motora (elektromotor od 36 kW (49 KS) i visokonaponski elektropokretač-generator), bateriju kapaciteta od 1,4 kWh (230 V) i automatski mjenjač s četirima stupnjevima prijenosa za termički motor i dvama za električni motor. Hoće li i taj hibridni motor doći u Duster zasad nije izvjesno.
Odziv i optimizacija energije
U kombinaciji dva elektromotora, inovativnog mjenjača s više načina rada i motora s unutarnjim izgaranjem, izbor načina rada Hybrid 140 je opsežan, kao što slijedi:
Potpuno električno pokretanje: nedostatak spojke u inovativnom mjenjaču znači da automobil može početi ubrzavati u potpuno električnom načinu rada bez potrebe za korištenjem motora s unutarnjim izgaranjem. Kao takva, hibridna vozila koriste primarni električni motor za pokretanje svaki put. Sasvim lijep dodatak s odmah dostupnim okretnim momentom za posebno brz start.
Automatska prilagodba situacijama u vožnji: tehnologija se temelji na serijskoj paralelnoj arhitekturi, kombinirajući najbolje aspekte svakog oblika hibridnog motora (serijski, paralelni i serijsko-paralelni). Motori rade sami ili zajedno usmjeravajući izlaznu snagu prema kotačima ili bateriji. Pogonski sklop upravlja snagom motora u skladu s onim što je automobilu potrebno u smislu ubrzanja i snage, kao i u pogledu regeneracije baterije. To se događa u skladu s 15 različitih načina vožnje koji odražavaju različite kombinacije motora i zupčanika koji se koriste.
Tijekom vožnje, promjene između načina su gotovo neprimjetne i ne zahtijevaju nikakav unos od vozača. Sustav automatski odabire najbolji način rada za situaciju kako bi smanjio emisije, optimizirao potrošnju goriva i zajamčio brzu i ugodnu vožnju.
Regeneracija energije i regenerativno kočenje
Regenerativno kočenje u kombinaciji s visokom razinom povrata energije baterije od 1,2 kWh (200 V) i učinkovitošću automatskog mjenjača, omogućuje modelu Hybrid 140: potpuno električni pogon za 80 posto gradskih putovanja; do 40 posto veću ekonomičnost goriva u usporedbi s motorom s unutarnjim izgaranjem u gradskom ciklusu vožnje na isti način.
Tehnologija također pomaže optimizirati upravljanje energijom tijekom usporavanja i kočenja:
Regeneracija baterije tijekom usporavanja: kada se papučica gasa podigne i ručica mjenjača je u položaju 'Drive', glavni električni motor radi kao generator. Oporavlja kinetičku energiju koju proizvodi automobil dok usporava i pretvara je u električnu energiju koja se vraća u bateriju.
Način rada 'B': kako bi se povratilo više energije, ručica mjenjača može se staviti u položaj kočnice (B). Povećava sposobnost regeneracije; unutar maksimalne napunjenosti baterije i spore brzine od približno 7 km/h.
Regenerativno kočenje: kada je papučica kočnice pritisnuta, pokreće sustav električnog kočenja. Ako je potrebno, dodatno se 'mehaničko' kočenje primjenjuje preko kočionih pločica. I ovdje električni motor pruža dodatnu snagu kočenja i može povratiti višak energije koja se vraća natrag u bateriju – bez prekoračenja kapaciteta pohrane.
Način rada 'B' posebno je prikladan za vozilo poput Dustera koje je dizajnirano za obitelj i korištenje u slobodno vrijeme. Kada vozilo nosi ili vuče dodatnu težinu, regenerativno kočenje osigurava optimiziranu motornu kočnicu koja je u takvim uvjetima veća.
Potpuno električna vučna snaga Dustera pri pokretanju i automatski mjenjač čine vozilo udobnim i lakim za vožnju, povećavajući užitak u vožnji i energetsku učinkovitost. Baterija Dustera Hybrid 140 ima jamstvo na prvih osam godina ili 160.000 km, što god nastupi prije.
Hibridni motor na modelu Duster Hybrid 140 nudi maksimalnu učinkovitost i izvrsnu dinamičku reakciju na cesti i može ubrzati od 0 - 100 km/h za 10,1 sekundu. U potpuno električnom načinu rada, Duster Hybrid 140 može postići 65-70 km/h i povremenu najveću brzinu od 160 km/h (ovisno o napunjenosti baterije i lokalnom zakonodavstvu). U kombiniranom ciklusu, Duster Hybrid 140 troši 4,9 - 5,2 l/100 km i emitira 111 - 116 g/km CO2 (WLTP).
Što se ovjesa tiče naš Duster Hybrid 140 sprijeda ima Pseudo McPherson sa stabilizatorom, dok je straga opremljen torzionom osovinom.
Za kraj, što se cijena tiče Duster kreće od modela Essential 1.0 ECO-G 100 (benzin + plin) po cijeni od 20.000 eura. Slijedi Duster Expression 1.0 ECO-G 100 od 21.800 eura, Duster Expression 1.2 TCe 130 od 23.100 eura, prvi model u liniji s pogonom na četiri kotača Duster Expression 1.2 TCe 130 4x4 od 25.650 eura. Slijedi Hybrid 140 Expression (samo pogon 4x2) od 26.000 eura. Razina opreme Journey kreće s modelom 1.0 ECO-G 100 po cijeni od 23.600 eura, slijedi 1.2 TCe 130 od 24.900 eura, 1.2 TCe 130 4x4 od 27.450 eura te Hybrid 140 od 27.800 eura. Tu su i razine opreme Extreme s najskupljom motorizacijom Hybrid 140 po cijeni od 27.800 eura. Naš testni model Journey Hybrid 140 dodatnom opremom (Paket City i metalik boj) stoji 28.880 eura (PDV i PPMV uključeni).
Treba reći i kako Dacija nudi jamstvo i ugovor o održavanju My Revision za modele ECO-G 100, Tce 130 i Hybrid 140 po 5 godina / 100.000 km jamstvo za 192,50 eura i My Revision 1416,67 eura.
Moguće je i jamstvo 6 godina ili 100.000 km po cijeni od 307,50 eura.