Gledajući proizvodnu liniju Škodinih automobila, mogli biste pomisliti da neki radnici imaju snagu Marvelovih superheroja. S gracioznom lakoćom postavljaju velike i teške dijelove na svoje mjesto. Ali kako im to uspijeva? Uz pomoć posebnih alata
Svatko tko je ikada promijenio automobilsku gumu zna da to nije lak zadatak. Na primjer, 21-colni aluminijski naplatak Supernova, dostupan za modele električnih automobila Elroq i Enyaq, teži preko 30 kg (uključujući gumu). To je teže od pune vreće cementa! Ipak, na proizvodnoj liniji, ugradnja i pritezanje četiri kotača na automobilu traje samo nekoliko sekundi. Čini se da lakoća s kojom ih operateri podižu i pričvršćuju gotovo da prkosi zakonima fizike.
Naravno, rad na tekućoj vrpci i dalje zahtijeva snagu, ali operaterima učinkovito pomažu posebni električni i pneumatski manipulatori i alati. To im omogućuje da se usredotoče na preciznost i točnost. Ovi manipulatori funkcioniraju kao pojačivači ljudske snage, a ne kao autonomni roboti koji sami obavljaju posao. Ruka radnika vodi uređaj, a senzori detektiraju pritisak i smjer njihovog kretanja, prilagođavajući mehanizam prema tome.
Na primjer, manipulatorom za montažu kotača upravljaju pneumatski krugovi i dizajniran je da omogući brzu i preciznu montažu kotača na glavčinu bez rizika od oštećenja lukova kotača. Može se nositi s kotačima promjera od 16 do 21 cola. 'Težine kotača variraju od 20 do 35 kg, ovisno o modelu. Osim toga, budući da su kotači složeni na palete, podizanje donjih kotača zahtijevalo bi duboko savijanje, stavljajući prekomjerno opterećenje na mišićno-koštani sustav, posebno donji dio leđa', objašnjava Lucie Vacková, koordinatorica ergonomije na radnom mjestu, opisujući napor koji je uštedio manipulator.
Na svakom radnom mjestu, operater (koji se rotira s ostalima tijekom smjene) postavlja oba kotača na njihovu stranu automobila. Tijekom jedne smjene, do 440 automobila može biti opremljeno kotačima, što ukupno iznosi 880 kotača. Ukupna težina ovih kotača kreće se od 20 do 25 tona.
'Zakonodavstvo dopušta zaposleniku da podigne ukupno 10 tona tijekom osmosatne smjene', kaže Lucie Vacková, naglašavajući zašto su manipulatori ključni. 'U Škoda Autu manipulatori su standard. Oni pridonose boljoj ergonomiji radnog mjesta, eliminiraju rizik od ozljeda pri rukovanju teškim dijelovima, povećavaju sigurnost rada i udobnost zaposlenika', nabraja prednosti.
Nakon što su kotači na mjestu, drugi alat dolazi u igru, ovaj put znatno ubrzavajući proces. Operater koristi uređaj koji zateže sve vijke kotača istovremeno. To je gotovo kao da zavirite u pit stop na utrci, osim što ovaj posebni petokraki ključ izgleda još futurističnije od pneumatskih pištolja koje koriste mehaničari Formule 1.
Postoji mnogo više slučajeva u Škodinoj proizvodnji gdje tehnologija pomaže radnicima u rukovanju velikim i teškim komponentama. U videu možete vidjeti kako lako cijela armaturna ploča 'slijeće' na svoje mjesto ili kako su vrata neprimjetno pričvršćena. Svaki od ovih dijelova ne samo da je glomazan i težak (upravljačka ploča teži oko 60 kg, a potpuno opremljena vrata Elroqa teže između 35 i 40 kg), već zahtijeva i apsolutnu preciznost u pozicioniranju.
Bez obzira na težinu dijela, maksimalna sila potrebna za rad manipulatora je 80 N, što otprilike odgovara podizanju 8 kg. 'Međutim, u većini slučajeva potrebna je sila čak i manja', dodaje Lucie Vacková. Štoviše, zaposlenici uvijek rukuju dijelovima u optimalnom položaju, značajno smanjujući opterećenje mišićno-koštanog sustava. To znači da im ostaje više energije za aktivnosti izvan posla.