Vlasnici novih Škoda se sve više odlučuju za automatski mjenjač, a s izuzetkom najmanjeg modela, Fabije, to je većina. To ne samo da povećava udobnost vožnje na dugim putovanjima ili pri vožnji po gradu, već u praksi također pomaže smanjiti potrošnju goriva
Automatski mjenjači pojednostavljuju upravljanje vozilom i minimiziraju pogreške i loše navike vozača. Kao rezultat toga, udio automatskih mjenjača u kupnji novih automobila i dalje raste.
Primjerice, 2018. samo je 13 posto kupaca Fabije odabralo automatski mjenjač, dok je do 2024. ta brojka porasla na 31 posto. Za veće i skuplje modele, porast je još dramatičniji i samo manjina vlasnika želi ručni mjenjač. U slučaju Octavije, 72 posto kupaca prije je preferiralo ručno mijenjanje brzina, ali do 2024. godine 80 posto svih prodanih Octavia bilo je opremljeno DSG automatskim mjenjačem.
Najnovije generacije modela Superb i Kodiaq sada su dostupne isključivo s automatskim mjenjačem. Potražnja za ručnim mjenjačima već je bila niska 2018. (22 posto odnosno 15 posto) i nastavila je padati. Električni modeli, po svojoj prirodi, također rade s oblikom 'automatskog' prijenosa. Električni motori koriste fiksni prijenosni omjer za pogon kotača, eliminirajući potrebu za mijenjanjem brzina. Vozač jednostavno biračem odabire željeni način vožnje.
Prostranija unutrašnjost, manja potrošnja goriva
Osim vožnje bez napora, moderni automatski mjenjači nude i druge prednosti, koje se nastavljaju širiti s tehnološkim napretkom. Oni ne samo da povećavaju udobnost, već i brže i preciznije mijenjaju brzine, poboljšavaju učinkovitost i tijekom godina su se pokazali vrlo pouzdanima.
Zanimljiva nova značajka je premještanje ručice mjenjača sa središnje konzole na stup upravljača. Ovu promjenu omogućila je digitalizacija, točnije uvođenje shift-by-wire tehnologije, gdje računalo upravlja mjenjačem, a smjer vožnje se više ne bira mehanički pomoću poluge. Ova postavka trenutno je prisutna u novim modelima Superb i Kodiaq.
'Uklanjanje selektora mjenjača sa središnje konzole omogućuje nam korištenje prostora između sjedala za pretince i druge značajke. Također omogućuje pomak prema simetričnijem dizajnu interijera, gdje središnji dio više nije isključivo namijenjen vozaču, već služi cijeloj posadi', rekao je dizajner interijera Dimitrios Darkoudis ranije o ovom rješenju.
Prema koordinatoru dizajna kokpita Radoslavu Horáku, automatski mjenjači će konačno dominirati u svim klasama vozila, uz nekoliko iznimaka. 'Za automobile s motorom s unutarnjim izgaranjem, oni nude prednosti u smislu potrošnje goriva i emisija', komentira Horák. Iako podaci WLTP testnog ciklusa mogu sugerirati suprotno, u stvarnim uvjetima s običnim vozačima, vozila s automatskim mjenjačima ponekad postižu nižu potrošnju goriva od svojih ručnih mjenjača.
Prednosti tipova mjenjača:
Ručni mjenjač
- niža cijena
- manja težina
- veći osjećaj kontrole nad automobilom
Automatski mjenjač
- udobnije upravljanje
- pametno mijenjanje brzina povećava ekonomičnost potrošnje goriva
- omogućuje naprednije značajke pomoći
- sprječava pogreške upravljačkog programa
Dok je u WLTP ciklusu, mjerenja obavlja iskusni testni vozač koji mijenja stupnjeve prijenosa točno onako kako mjenjač i motor idealno trebaju. No, u svakodnevnoj vožnji vozači često ne obraćaju toliko pažnje na mijenjanje stupnjeva prijenosa, što dovodi do veće potrošnje goriva. Nasuprot tome, DSG mjenjači su programirani da u svakom trenutku budu što učinkovitiji.
Zahvaljujući pametnim značajkama, moderna automatika može točno predvidjeti različite situacije u vožnji i izbjeći nepotrebno mijenjanje brzina. Njihove prednosti posebno dolaze do izražaja u kombinaciji s naprednim sustavima pomoći koji koriste podatke iz navigacije, senzora i kamera. Automatski mjenjači također besprijekorno rade s blagim hibridnim i plug-in hibridnim pogonskim sklopovima, dopuštajući funkcije poput vožnje uzastopno s isključenim motorom i regenerativnog kočenja.
Privlačnost ručnih mjenjača je njihova jednostavnost
Unatoč brojnim prednostima automatskih mjenjača, ručni mjenjači još uvijek imaju svoje prednosti. Njihove prednosti često ovise o specifičnoj konfiguraciji automobila i tržišnim preferencijama. Budući da su automatski mjenjači skuplji za proizvodnju, kupci ih moraju dodatno platiti. Zbog toga je automatika popularnija u većim i skupljim modelima, gdje je cjenovna premija manje primjetna.
Škodin automatski mjenjač
U Škodinim automobilima pojam 'automatski mjenjač' uvijek se odnosi na DSG, skraćenica dolazi od njemačkog izraza Direktschaltgetriebe (mjenjač s direktnim mijenjanjem na hrvatskom). Ovaj mjenjač s dvostrukom spojkom radi s dvije spojke: jedna za neparne i jedna za parne stupnjeve prijenosa. Kao rezultat toga, sljedeći očekivani stupanj prijenosa može se unaprijed odabrati, omogućujući ultrabrze i besprijekorne promjene bez prekida isporuke snage na kotače. Većina aktualnih Škodinih modela opremljena je sedmostupanjskim DSG mjenjačem, dok plug-in hibridni modeli koriste verziju sa šest stupnjeva prijenosa.
Šest milijuna DSG mjenjača iz Vrchlabíja
Škoda Auto proizvodi svoje DSG mjenjače u tvornici Vrchlabí. Od početka proizvodnje mjenjača DQ200 2012., proizvedeno je više od šest milijuna jedinica. Kako potražnja za automatskim mjenjačima nastavlja rasti, razine proizvodnje dosežu nove rekorde. Samo u 2024. tvornica je proizvela 710.600 mjenjača DQ200. Ovi mjenjači se koriste ne samo u Škodinim modelima od Fabije do Superba, već iu drugim vozilima marki Volkswagen grupe.
U međuvremenu, Škodin ručni mjenjač proizvodi se u tvornici Mladá Boleslav. U 2015. proizvodnja je premašila sedam milijuna jedinica tipova mjenjača MQ100 i MQ200, a do 2021. tvornica je proslavila osam milijuna jedinica MQ200.
Ručni mjenjač povezuje se i sa sportskijim stilom vožnje. Iako je ručno mijenjanje stupnjeva prijenosa tehnički sporije od DSG mjenjača (kojim se i dalje može upravljati ručno putem poluga ili poluge mjenjača), pruža izravniju vezu između vozača i automobila, nudeći bolji osjećaj kontrole. Ručni mjenjači također su nešto lakši od automatskih, što može poboljšati upravljivost. Zbog toga se priručnike još uvijek doživljava kao 'značku časti' za vješte vozače, iako su prava sportska iskustva vožnje rijetka u današnjim uvjetima gustog prometa.
Različita tržišta, različite preferencije
Preferencije kupaca značajno se razlikuju među Škodinim ključnim tržištima. Na primjer, u Češkoj 56 posto kupaca Octavije bira automatski mjenjač, dok u susjednoj Njemačkoj ta brojka skače na 90 posto. Postoje i tržišta na kojima se automobili prodaju samo ili gotovo isključivo s automatskim mjenjačem. To uključuje Australiju, Novi Zeland, Izrael i Tursku. Automatski mjenjači također su vrlo popularni u nordijskim i baltičkim zemljama, dok ručni mjenjači još uvijek imaju značajan udio na tržištima poput Češke i Slovačke.