Novi 2.0 TSI motor snage je 265 KS (195 kW), što je povećanje od 20 KS (15 kW) u usporedbi s najsnažnijim prethodnikom i 370 Nm okretnog momenta. Uvijek dolazi u kombinaciji sa 7-stupanjskim DSG automatskim mjenjačem i pogonom sprijeda, a krajnja brzina je ograničena na 250 km/h
Škoda je ovaj tjedan u Hrvatskoj organizirala vrlo atraktivnu međunarodnu dinamičku premijeru svog najsportskijeg serijskog automobila, Octavije RS, u dvije karoserijske verzije: liftback (poznata kod nas i kao limuzina) i Combi (karavan). Da cijeli događaj pod nazivom Škoda RS Experience Croatia 2025 bude još bolji, dinamičko lansiranje RS modela je održano na Automodromu Grobnik, stazi dugoj 4,168 km.
Naravno, hrvatski i ostali međunarodni automobilistički novinari su i sami mogli odvoziti desetak krugova s obje karoserijske RS izvedbe Octavije. Isto tako, obje verzije Octavije RS smo vozili i regionalnim cestama Kvarnera, koje su pokazale i svakodnevnu upotrebljivost ova dva izrazito sportska modela.
Ipak, vratimo s malo unatrag. Škoda je sredinom veljače 2024. predstavila osvježenu Octaviju, koja je dotad s više od 7,15 milijuna prodanih primjeraka daleko najprodavaniji model marke od svog lansiranja 1996. godine. Sada u svojoj četvrtoj modernoj generaciji, Octavia je doživjela svoj facelift četiri godine nakon početka proizvodnje. Tada je najavljeno kako se nova struktura asortimana sastoji od četiri razine opreme – Essence, Selection, Sportline i RS – kao i devet Design Selections načina uređenja unutrašnjosti.
Nova Škoda Octavia RS
Oznaka RS modela govori nam da je motorsport utkan u DNK marke Škoda. Češki proizvođač automobila uključen je u motosportska natjecanja gotovo 125 godina. Ova predanost također omogućuje poligon za testiranje i razvojnu platformu za proizvodne modele. Kratica 'RS' označava 'Rally Sport' i ukazuje na brojne uspjehe na trkaćim i reli stazama diljem svijeta. Od 2000. također se odnosi na sportske, snažne, vrhunske modele marke Škode.
Da podsjetimo, mi smo u Autozoni početkom 2021. godine vozili tada novu četvrtu generaciju Škode Octavije i to njezinu sportsku RS liftback verziju 1.4 TSI DSG PHEV sa 6-brzinskim DSG mjenjačem. Bio je to izvanredan sportski automobil markantnog izgleda i impresivne snage 245 KS. No sada s facelift verzijom četvrte generacije Octavije njezin RS model je još dojmljiviji jer je njegova snaga, sada bez plug-in hibridne verzije, još i snažnija. Novu Octaviju RS sada pokreće isključivo turbo benzinski 2.0 TSI snage 265 KS (195 kW).
To je odlična vijest jer u tadašnjoj PHEV verziji njezina maksimalna snaga je ovisila o stanju napunjenosti baterije (kapaciteta 13 kWh), pa deklariranih ukupno 245 KS (180 kW) nije ograničeno samo na 50-tak km. Nakon toga, kad je riječ o sportskim performansama, pokretačku ulogu preuzima samo 1,4-litreni TSI (1395 cm³) turbobenzinski motor snage 150 KS (110 kW). Naravno, tadašnji RS 1.4 TSI DSG PHEV je imao i nešto lošije peformanse: ubrzanje od 0-100 km/h 7,3 s i najveća brzina 225 km/h. No o tome nešto kasnije u tekstu.
Saznali smo i cijene kod nas, pa tako Octavia RS kreće od 40.380,87 eura, a Combi RS od 41.477,21 eura. Obje se karoserijske izvedbe već danas mogu konfigurirati i naručiti na sljedećoj poveznici.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Osvježena verzija modela Octavia RS u svojoj četvrtoj generaciji, donosi opsežne, prepoznatljive RS akcente koji naglašavaju sportski izgled vozila. Okvir Škoda rešetke, okviri prozora i poklopci vanjskih zrcala sjajne su crne završne obrade, kao i krovni nosači na modelu Octavia Combi RS.
RS modeli su jedina varijanta modela Octavia koji serijski dolaze s matrix LED glavnim svjetlima. Uključuju LED stražnja svjetla s animiranim žmigavcima i animiranom funkcijom Coming/Leaving Home. Crni akcenti krase i izražajnu prednju masku. Stražnjim krajem dominira crni difuzor. U tipičnom RS stilu, stražnja maska ima crvenu reflektorsku traku koja se proteže cijelom širinom vozila. Stražnji bočni prozori i stražnji prozor su zatamnjeni ('SunSet').
Što se strukture tiče, osvježena Octavija RS je zadržala MQB Evo platformu Volkswagen grupe izvorne 4. generacije Octavije, koja je temelj i npr. Audija A3, Seat Leona, Cupre Formentor i VW Golfa 8.
Kad je riječ o vanjskim dimenzijama one su u obje karoserijske verzije identične: 4709 mm, širina 1829 mm (s otvorenim bočnim retrovizorima 2003 mm), visina 1455 mm, a međuosovinski razmak 2681 mm. Prednji prevjes u obje verzije je duljine 914 mm, a stražnji 1114 mm. Visina od podloge je 129 mm, a krug okretanja 10,4 m. Nravano. Što se aerodinamike tiče liftback verzija ima nešto niži koeficijent otpora zraka Cd 0,263–0,277, a Combi verzija 0,272–0,286.
Volumen prtljažnika limuzine je ostao na 600 l (Combi 640 l), a kada se preklope i nasloni stražnjih sjedala (u omjeru 1/3 : 2/3) onda volumen raste do 1555 l (Combi 1700 l). Težina liftback verzije je od 1520–1629 kg (Combi 1534-1680 kg), a u tu težinu je uključen i vozač težine 75 kg. Iako to zvuči pomalo neuobičajeno, Octavia RS u obje verzije može vuči nekočenu prikolicu od 1600 kg ili nekočenu od 750 kg.
Električni poklopac prtljažnika s virtualnom papučicom i naprednom funkcijom KESSY također su dio serijske opreme. Novi RS logotip krasi vozilo izvana, ali i u unutrašnjosti.
Ekskluzivni za model Octavia RS su serijski crni i aerodinamički optimizirani 18-colni Comet kotači od lakog metala (gume dimenzija 225/45R18), opcijski dostupni u sjajnoj crnoj završnoj obradi i novi 19-colni brušeni Elias kotači od lakog metala srebrne ili antracit boje s velikim crnim aero letvicama (gume dimenzija 225/40R19).
Znate li?
Gotovo polovica svih verzija Octavia RS proda se u Njemačkoj
Prije 25 godina, prva generacija modela Škoda Octavia RS uspostavila je tradiciju marke vrhunskih sportskih modela koji nose legendarnu kombinaciju slova 'RS'. Sada već u četvrtoj generaciji, osvježena verzija modela Octavia RS i dalje je najdinamičnije Škoda vozilo u ponudi vozila s motorom na izgaranje – bez kompromisa u pogledu komfora i vrijednosti za novac.
Model Škoda Octavia Combi RS osvojio je prestižnu nagradu 'Golden Steering Wheel 2024' u kategoriji vozila srednje veličine. Škoda Octavia također je osvojila brojna međunarodna priznanja kao što je nagrada Red Dot 2020. U Njemačkoj, na najvažnijem pojedinačnom tržištu marke, osvojeni trofeji uključuju višestruke nagrade za najbolji automobil automobilskog časopisa 'auto motor und sport', a u matičnoj Češkoj Republici, izabran je za pobjednika Fleet Derby 2021.
I u Ujedinjenom Kraljevstvu osvojio je brojne nagrade za obiteljsko vozilo. Škoda je do danas prodala više od 350.000 Octavia RS vozila. Najveća su tržišta Njemačka, koja čini gotovo polovicu ukupne prodaje s 46,5 posto, Češka s 8,8 posto i Ujedinjeno Kraljevstvo sa 7,5 posto.
Naglašena sportska unutrašnjost
Unutrašnjost vozila je pretežno sportske crne završne obrade. 13’’ središnji zaslon i navigacijski sustav dio su serijske opreme, kao i automatski uvlačna pokrivka prtljažnog prostora u modelu Combi. U unutrašnjosti su sportska sjedala s integriranim naslonima za glavu, novi RS logotip i prošivene presvlake od tkanine s crvenim ukrasnim prošivom na potpornim bočnim djelovima sjedala.
Dizajnerski dio instrumentne ploče prekriven je neoprenom i ima kontrastne crvene prošive. Umjetna koža krasi ukrasne letvice na vratima. Ukrasne trake na vratima sjajne su crne završne obrade, dok je instrumentna ploča Black Middle Carbon završne obrade. Trokrako višenamjensko sportsko kolo upravljača s tipkama za promjenu stupnjeva prijenosa presvučeno je kožom, dok tipke imaju završnu obradu izgleda nehrđajućeg čelika.
U opcijskoj ponudi RS Suedia Design Selection, sportska sjedala imaju perforirane presvlake izrađene od tkanine Suedia i umjetne kože. Tu su i dodatni istaknuti crveni prošivi na površini sjedala i naslonima. Ergo comfort sjedala dolaze uz električno namještanje, funkciju memorije i prilagodbu dubine sjedala u okviru serijske opreme. Također su serijski opremljena prilagodljivom lumbalnom potporom i funkcijom masaže. Kombinacija tkanine Suedia i umjetne kože također se može pronaći na panelima vrata. Dizajnerski dio instrumentne ploče prekriven je tkaninom Suedia i ima dva reda kontrastnih crvenih prošiva.
Sigurnost i sustavi pomoći vozaču
Škoda je dodatno poboljšala razinu aktivne i pasivne sigurnosti osvježene verzije četvrte generacije Octavije. Novi Attention and Drowsiness Assist koristi inovativni algoritam za precizniju procjenu ponašanja vozača. Sustav prati ponašanje vozača i procjenjuje njihovu pospanost. Dok je Driver Alert uglavnom analizirao podatke iz elektromehaničkog servo upravljača, Attention and Drowsiness Assist pristupa informacijama iz različitih kontrolnih jedinica vozila, kao što je Lane Assist.
Koristi inovativni algoritam za prepoznavanje kratkotrajne nepažnje (rastresenost) i dugotrajne nepažnje (umor). Otkriva odstupanja od normalnog ponašanja upravljača pri brzinama iznad 65 km/h i kontinuirano procjenjuje ponašanje vozača kako bi izvukao zaključke o njihovoj sposobnosti za vožnju. Ako sustav zaključi da je vozač umoran, aktivira vizualna i zvučna upozorenja u virtualnom kokpitu na tri razine: preporuka, upozorenje i eskalacija. Ako vozač ne reagira ni na jedno od upozorenja sustava, Emergency Assist će povući sigurnosne pojaseve i pritisnuti kočnice. Sustav zatim aktivira svjetla upozorenja, zadržava voznu traku i usporava do potpunog zaustavljanja. Konačno, Emergency Assist automatski poziva pomoć putem eCalla.
Tu je i vrlo korisna funkcija električne zaštite protiv otvaranja vrata za djecu na stražnjim sjedalima, električna parkirna kočnica, Front Assist radarski nadzor prostora ispred vozila s automatskim kočenjem, što uključuje Turn Assist funkciju. Osim toga, tu su i Sustav prepoznavanja prometnih znakova i upozorenje za ispuhanu gumu.
Nadalje, tu su i Lane Assist potporu zadržavanja vozila na voznom traku; parkirni senzori sprijeda i straga, privatni sustav za poziv u nuždi – eCall; sigurnosni vijci kotača sa zaštitom protiv krađe; Tempomat i limitator brzine.
Nadograđeni KESSY sustav za pristup vozilu bez ključa sada automatski otključava ili zaključava vozilo čim vozač uđe ili napusti područje unutar 1,5 metara od automobila dok nosi ključ.
Visoka razina pasivne sigurnosti
Škoda Octavia jedno je od najsigurnijih vozila u svojoj klasi. U 2022. uspješno je ponovio svoju ocjenu od 5 zvjezdica na referentnom testu Euro NCAP za sigurnost pri sudaru, čak i pod strožim uvjetima ispitivanja.
Do deset zračnih jastuka štiti putnike u vozilu u slučaju nesreće: središnji zračni jastuk između vozača i suvozača i zračni jastuk za koljena vozača, zajedno s zračnim jastucima za vozača i suvozača, kao i prednjim bočnim zračnim jastucima i zračnim jastucima za glavu, dolaze kao standard. Stražnji bočni zračni jastuci dostupni su kao opcija.
Uvedena je i nova funkcija automatizirane kočnice u nuždi – pješaci straga, koja pouzdanije detektira osobe iza automobila prilikom vožnje unatrag.
Pogonski sklop: 2.0 TSI motor snage 195 kW (265 KS) sa 7-stupanjskim DSG mjenjačem
Prethodna Octavia RS je prvi put bila dostupna s trima različitim pogonima. 2,0 TDI motor iz EVO generacije snage 200 KS (147 kW) i bila je dostupna s prednjim pogonom ili pogonom na sve kotače. Drugi sklop je bila EVO varijanta 2,0 TSI benzinskog motora razvija snagu od 245 KS (180 kW) koja se prenosi preko prednje osovine na cestu i poznata je iz Golfa VIII GTI. Treća verzija pogonskog sklopa je s benzinskim 1.4 TSI DSG PHEV sa 6-brzinskim DSG mjenjačem ukupne snage sustava 245 KS (180 kW). No sada su te sve tri verzije pogonskih sklopova odbačene.
Naime, razvoj najnovijeg modela Octavia RS je značio uvođenje svrhovitih poboljšanja i sada postoji samo jedan pogonski sklop. Kao i pogon samo na prednja dva kotača. Novi 2.0 TSI motor sada razvija snagu od 265 KS (195 kW), što je povećanje od 20 KS (15 kW) u usporedbi s najsnažnijim prethodnikom i 370 Nm okretnog momenta. Uvijek dolazi u kombinaciji sa 7-stupanjskim DSG automatskim mjenjačem (DQ 381) sa spojkama uronjenim u ulje. DSG omogućuje vrlo brzu promjenu stupnjeva prijenosa. Prilikom ručnog mijenjanja stupnjeva prijenosa u modusu Sport, odabrani stupanj prijenosa ostaje odabran. Škoda Octavia RS nudi novi sportski ispuh za još više sportski, ali ugodan zvuk. Pogon je sada isključivo na prednje kotače. Kako bi se osigurale odgovarajuće performanse, motor uvijek radi prema Ottovom ciklusu i također je u skladu s najnovijim EU6 EB standardom emisija.
Fino podešavanje na razini komponenti smanjuje unutarnje trenje
Motor ima turbopunjač s rasteretnim ventilom, ubrizgavanjem goriva od 350 bara i promjenjivim podizanjem ispušnog ventila. U motoru EA888 četvrte generacije, novi oblik osovine klipa i nova brtva koljenastog vratila smanjuju unutarnje trenje. Motor također ima akustično prigušivanje iz kućišta radilice i druge modifikacije za smanjenje unutarnjeg trenja pokretnih komponenti čime se dodatno povećava učinkovitost. Ostale promjene usmjerene su uglavnom na ispušnu granu i sustav paljenja.
Iz mjesta liftback do 100 km/h stiže za 6,4 s, a Combi karavan to čini za 6,5 s. Maksimalna brzina elektronički je ograničena na 250 km/h. Model Octavia RS sada je serijski opremljen novim sportskim ispuhom. U modusu vožnje Sport , ECU (upravljački uređaj motora) pruža oštrije reakcije na gas i kočenje. Novi model Octavia RS također nudi 'Emotion Start' koji se aktivira dugim pritiskom na gumb za pokretanje čime se broj okretaja motora povećava na 2100 okr./min. tijekom pokretanja, što rezultira neodoljivim zvukom. Funkcija se aktivira uključivanjem paljenja, koje zatim pokreće vozilo na povećanom broju okretaja dok se od vas ne zatraži da pritisnete papučicu kočnice.
Škoda za Octavia RS modele navodi i sljedeće podatke: emisije CO2 u kombiniranim uvjetima vožnje liftback verzije je 153-161 g/km, a Combi verzije 154-164 g/km. Potrošnja goriva je u kombiniranim uvjetima vožnje za liftback verziju 6,7-7,1 l/100 km, a Combi verzije 6,8-7,2 l/100 km. Svi su podaci prema WLTP ciklusu. Spremnik benzinskog goriva u obje verzije je 50 litara.
Spušteni sportski vozni postroj i progresivno upravljanje
Serijska oprema za model Octavia RS uključuje sportski vozni postroj s kraćim oprugama i specifičnim amortizerima koji razmak od tla smanjuju za 15 mm (na 129 mm). Zajedno s novougođenom značajkom progresivnog upravljanja i elektronički kontroliranim diferencijalom s ograničenim proklizavanjem (VAQ), ovo osigurava izvrsnu trakciju i dinamično iskustvo vožnje u svakoj situaciji. Adaptivna regulacija voznog postroja (DCC) opcijski je dostupna i specifična za RS verziju.
Ona vozaču omogućuje odabir modusa Normal, Comfort, Sport ili Individual u postavkama voznog postroja. Kao i Kodiaq RS i Octavia RS ima MacPherson ovjes s opružnim nogama i donjim trokutastim sponama i torzijskim stabilizatorom na prednjoj osovini te ovjes s više spona s jednim uzdužnim i tri poprečna kraka te torzijskim stabilizatorom na stražnjoj osovini. Istaknuta značajka modela Octavia RS njegove su ekskluzivne gume visokih performansi, dizajnirane za dinamičnu i sportsku vožnju. Omogućuju poboljšano prianjanje i kraći put kočenja.
Napredna tehnologija diferencijala
Nova Octavia RS je opremljena značajkom VAQ, koja je originalno razvijena za automobilističke utrke. To je elektrohidraulična višelamelna spojka koja može pomoću diferencijala blokirati brzinu pogonskih kotača. Integrirani upravljački uređaj omogućuje prediktivno upravljanje okretnim momentom, čime se sprječava gubitak trakcije. Uz maksimalni okretni moment od 1600 Nm, ovo predstavlja alternativnu izvedbu u odnosu na funkciju XDS+ u konvencionalnim modelima Octavia čiji je maksimalni okretni moment 500 Nm.
Sustav VAQ radi u dva modusa vožnje – Normal i Sport. VAQ pomaže u raznim situacijama u vožnji. Kada se suoči sa zavojom, usmjerava više okretnog momenta na vanjski kotač, omogućujući brže skretanje uz zadržavanje stabilnosti. Pri pravocrtnoj vožnji, na površini gdje je prianjanje ispod desne strane različito od prianjanja ispod lijeve, preusmjerava veći okretni moment na kotač koji je na površini s većim prianjanjem, što omogućuje bržu i stabilniju vožnju. Kočioni sustav u modelu Octavia RS ima ventilirane disk kočnice dimenzija 340×30 mm sprijeda i 310×22 mm straga. Opremljene čeljustima s jednim klipom osiguravaju izvrsne performanse kočenja, a odgovaraju snazi vozila.
Na stazi Grobnik smo isprobali obje karoserijske izvedbe, i one odlično leže na podlozi. Naravno, s obzirom na aeordinamiku i nešto veću težinu karavanske verzije, liftback model je agilniji. Iako postoji i mogućnost ručnog mijenjanja brzina na kolu volana, potrebna je prilično velika doza iskustva kako bi se dosegnule i prestignule performanse automatske promjene stupnjeva prijenosa.
Ono što svakako treba naglasiti je vrlo dobro amortiziranje vibracija preko rebrastih pasica uz rub staze pri velikoj brzini. Stražnji kraj niti u jednom trenutku ne bježi, čak niti u 'ukosnica' zavoju pri izlasku na startno-ciljnu ravninu. Zapravo, izuzetno je zabavno poigrati se s krajnjim mogućnostima novih RS-ica na stazi, bilo da je riječ o vozačevim krivim ili pravim zamislima o ulasku u pojedini zavoj i idealnim putanjama na samom krugu.
Ubrzanje je munjevito, a niti u jednoj situaciji, pogotovo na ravnim dijelovima se ne osjeti da vam nedostaje snage. Dapače, rekali bismo da prosječan sportski orjentirani vozač u vožnji na stazi rijetko i prelazi 70 posto mogućnosti samog RS vozila. Motor je izuzetno tih i uglađen, a upravljanje vrlo precizno i nezamarajuće. Autor ovog teksta je kao suvozač odvozio nekoliko krugova sa Škodinim tvorničkim vozačem, i tek tada se mogla spoznati koliko je liftback RS verzija zapravo izuzetno dobro složen automobil. Recimo i to da serijske RS-ice nisu trkaći bolidi, ali će svatko tko uživa u izrazitoj sportskoj vožnji izaći nakon nekoliko krugova s velikim osmijehom na licu.
Emil Lindholm (FIN) svjetski WRC2 prvak za 2022.
Kao 'lead car' na grobničkoj stazi kolonu od po četiri Octavije RS (obje verzije: Liftback i Combi) je predvodio finski reli vozač Emil Lindholm (28 godina) u Škodi Ocatviji RS.
Dvojac svjetskih prvaka WRC2 godine 2022., vozač Emil Lindholm i suvozačica Reeta Hämäläinen, u Škodi Fabiji RS Rally2 nastupiti će ove sezone za momčad Toksport WRT. Tijekom sezone 2025., Lindholm i Hämäläinen će se natjecati na najmanje pet WRC utrka. Njihova kampanja počinje u travnju španjolskim WRC relijem na Kanarskim otocima i nastavlja se u lipnju talijanskim WRC relijem na Sardiniji. Naravno, finska WRC runda također je dio njihovog rasporeda.
Inače, Emil Lindholm je bio u posljednje tri godine dvaput treći i jednom osmi na Croatia Rally WRC-u u kategoriji WRC2.
Škoda 130 RS na stazi Grobnik: legendarno sportsko vozilo puni 50 godina
Treba reći i kako smo napravili i nekoliko krugova na suvozačko mjestu s legendarnim modelom 130 RS, koja ove godine slavi pola stoljeća svog rođenja.
Vozači su je obožavali, a konkurencija je se bojala. Na stazama je izazvala više poštovanja nego bilo koja druga Škoda prije nje. Dugo vremena smatrana najboljim i najlegendarnijim sportskim vozilom iz Mlade Boleslava, Škoda 130 RS je prvi put predstavljena javnosti prije 50 godina. Njezina posebna obljetnica ove godine poklapa se sa onom društva Škoda Auto koje slavi 130 godišnjicu svog osnutka.
Nakon uspješne ere prvog Škoda vozila sa stražnjim pogonom, Škoda 1000 MB, došlo je vrijeme za nadogradnju 1969. godine – kada su svijetu predstavljeni modeli Škoda 100/110 L. Razlikovali su se od svojih prethodnika uglavnom po novoj karoseriji. Sljedeće godine dizajneri su koristili osnovnu verziju za razvoj modela Škoda 110 L Rally i Škoda 110 R Coupé. 1972. godine na tržište stiže Škoda 120 S Rally – sportsko vozilo koje se 1970-ih natjecalo na domaćim trkaćim stazama češće od bilo kojeg drugog vozila.
S ambicijom da se također dobro plasiraju u ukupnom poretku na međunarodnim relijima, 1974. godine uvedena su vozila B5 kategorije, odnosno Škoda 180 RS i Škoda 200 RS. Ta vozila, međutim, nisu mogla dobiti homologaciju za utrke u inozemstvu. To je dovelo do razvoja kultnog modela 130 RS.
Novi model Škoda 130 RS Coupé (tip 735) debitirao je na trkaćoj stazi u Mostu u travnju 1975. RS je pokazao za što je sve sposoban manje od mjesec dana kasnije tijekom kruga Europskog prvenstva touring automobila u Brnu, gdje je, u svom debitantskom nastupu, zauzeo 3. i 4. mjesto u klasi do 2000 cm³.
Pogon modela Škoda 130 RS sastojao se od klasičnog četverocilindričnog vodom hlađenog motora s OHV upravljanjem ventila, ugrađenog iza stražnje osovine. Prva prodajna verzija imala je snagu od 112,5 KS (82,8 kW) pri 7250 okr./min., koja je postupno porasla na 142 KS (105 kW) pri 8500 okr./min. kako se vozilo razvijalo. Zapremnina se povećala sa svojih izvornih 1289 cm³ do granice za klasu ispod 1300 cm³ – na točno 1299,6 cm³. Međutim, najveća prednost tadašnjeg čehoslovačkog coupéa bilo je njegovo upravljanje, a njegova lagana, dobro uravnotežena konstrukcija pomogla je vozačima ne samo u zavojima nego i na ravninama, u skokovima i kada su stiskali gas do krajnjih granica i doslovno morali svladati zakone fizike.
Za razliku od modela Škoda 180/200 RS, manji RS se mogao također voziti u inozemstvu u Europi, uglavnom na zapadu. Škoda 130 RS imala je vrlo uspješan start, kako u reliju tako i na trkaćim stazama. Svoju prvu reli sezonu otvorila je 1976., a samo godinu dana kasnije odnijela je pobjedu u klasi na reliju Monte Carlo, završivši ukupno 12. (posada Blahna/Hlávka). U sezoni 1978. posada Zapadlo/Motal je završila prva u svojoj klasi i ukupno 9. u modelu Škoda 130 RS na reliju Acropolis. Godinu dana kasnije, Škoda 130 RS završila je čak na 8. mjestu na reliju Acropolis. Svoju službenu karijeru na domaćim stazama završava sezonom 1983. godine.
Škoda 130 RS ne samo da je zaslužila svoje mjesto u reliju nego i u povijesti Europskog prvenstva touring automobila. Marka iz Mlade Boleslava završila je svoju prvu punu sezonu u ovoj prestižnoj seriji 1978. Već pri prvom pojavljivanju Škoda je zauzela treće mjesto u poretku marki. Godinu dana kasnije Škoda 130 RS osvaja drugo mjesto u ukupnom poretku, a 1980. treće mjesto iza marki Audi i BMW, kao i prvo mjesto u klasi. Godine 1981. čehoslovački trkaći automobil s 1.3 OHV motorom izborio se do vrha ukupnog poretka nakon teške sezone, a Škoda je osvojila naslov Europskog prvenstva touring automobila.
Danas su i reli verzija i verzija Škoda 130 RS dio kolekcije u Škoda muzeju i redovito sudjeluju u komemorativnim događajima. U razdoblju između 1975. i 1980. godine proizvedeno je gotovo 200 originalnih vozila.