'po žici'

U Mercedesu upravljanje Steer-by-wire postaje stvarnost: Potpuno novo iskustvo upravljanja

22.04.2025 u 15:34

Bionic
Reading

Za Mercedes-Benz uskoro počinje nova era upravljanja vozilima – tvrtka će biti prvi njemački proizvođač automobila koji će od 2026. godine ponuditi proizvodno vozilo sa sustavom upravljanja pomoću žice. Ova tehnologija ne zahtijeva mehaničku vezu između upravljača i prednjih kotača

Upravljač je puno više od puke komponente automobila – on povezuje vozača s cestom putem guma. Upravljač daje povratne informacije o ponašanju u vožnji, omogućuje vozaču da osjeti neravne površine ceste i, u prošlosti, bio je fizički pokretački mehanizam za manevriranje na parkirnim mjestima.

Za Mercedes-Benz uskoro počinje nova era upravljanja vozilima – tvrtka će biti prvi njemački proizvođač automobila koji će od 2026. godine ponuditi proizvodno vozilo sa sustavom upravljanja pomoću žice. Ova tehnologija ne zahtijeva mehaničku vezu između upravljača i prednjih kotača. Umjesto toga, vozačevi zahtjevi za upravljanjem prenose se brzo i izravno putem električnog kabela, tj. 'žicom'.

Mercedes-Benz 'Steer-by-wire' upravljanje Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz

Potpuno novi osjećaj upravljanja pruža neusporedivo korisničko iskustvo sa širokim rasponom prednosti u svakodnevnoj vožnji: upravljivost je bolja, a manevriranje i parkiranje postaju još lakši. To je zato što steer-by-wire može dodatno smanjiti potreban napor i više nema potrebe za ponovnim držanjem upravljača tijekom parkiranja.

'Steer-by-wire još je jedan veliki korak prema mobilnosti sutrašnjice i ponosni smo što ćemo lansirati takav sustav 2026. Tehnologija omogućuje jedinstveno korisničko iskustvo koje nadilazi samo upravljanje. U kombinaciji s SAE razinom 3 uvjetno automatizirane vožnje, omogućit će još impresivnije iskustvo zabave u srednjoročnom razdoblju. To je zato što ravan upravljač pruža bolji pregled zaslona tijekom prijenosa vaše omiljene emisije, za primjer.' rekao je Markus Schäfer, član upravnog odbora Mercedes-Benz Group AG. Glavni tehnološki direktor, razvoj i nabava.

Stručnjaci za ovjes mogu varijabilno odabrati omjer upravljanja i fleksibilno ga prilagoditi različitim situacijama. To omogućuje istovremenu optimizaciju voznih karakteristika koje su prije bile u sukobu jedna s drugom – dopuštajući, na primjer, još bolju kombinaciju sportskog i udobnog.

'Steer-by-wire' sustav upravljanja Mercedes-Benza Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz

Isto tako, može dodatno povećati stabilnost smjera i bočnu agilnost, što je također zahvaljujući savršenoj interakciji s upravljanjem stražnje osovine (s kutom upravljanja do 10 stupnjeva). Vibracije uzrokovane neravnim površinama ceste, koje su se prije prenosile na vozača preko upravljača kao smetnje, sada se mogu gotovo u potpunosti spriječiti.

Mercedes-Benz 'Steer-by-wire' upravljanje
  • Mercedes-Benz 'Steer-by-wire' upravljanje
  • Mercedes-Benz 'Steer-by-wire' upravljanje
  • Mercedes-Benz 'Steer-by-wire' upravljanje
  • Mercedes-Benz 'Steer-by-wire' upravljanje
  • Mercedes-Benz 'Steer-by-wire' upravljanje
    +7
'Steer-by-wire' sustav upravljanja Mercedes-Benza Izvor: Promo fotografije / Autor: Mercedes-Benz AG

Upravljač i inovacije na upravljaču iz Mercedes-Benza

Prvi automobil na svijetu nije imao volan. Carl Benzov Patent Motorwagen iz 1886. bio je opremljen ručicom za upravljanje. Ljudi su u to vrijeme bili navikli na kočije i povlačenjem uzdi kako bi konje usmjerili u željenom smjeru. Tek 1894. godine automobil je dobio volan. Svoju premijeru proslavio je na putu od Pariza do Rouena. Francuski inženjer Alfred Vacheron opremio je svoje vozilo Panhard & Levassor, koje je pokretao Daimlerov motor, jednim. Od tada je u Mercedes-Benzu bilo mnogo inovacija u sustavima upravljanja i upravljačima:

• 1893.: Premijera glavnog upravljača u Benz Victoriji. U usporedbi s upravljanjem okretnom pločom iz konstrukcije kolica, rizik od prevrtanja u zavojima značajno je smanjen.

• 1902.: U obitelji modela Mercedes Simplex, upravljač je već bio opremljen ručicama. Korišteni su za podešavanje važnih funkcija motora kao što su vrijeme paljenja i formiranje smjese.

• 1920-e: Prsten je integriran u upravljač za upravljanje sirenom – rani sustav komunikacije između automobila i X, da tako kažemo.

• 1958.: Model 300 (W 189), poznat kao 'Adenauer Mercedes', bio je prvi Mercedes Benz automobil sa servo upravljačem kao dodatnom opremom.

• 1967.: Od kolovoza, Mercedes Benz oprema sva osobna vozila teleskopskim stupom upravljača i amortizerom udarca u kolu upravljača – prekretnica u zaštiti putnika.

• 1976.: Novi sigurnosni sustav upravljanja s deformabilnom valovitom cijevi lansiran je u seriji W 123.

• 1990-e: Mercedes-Benz je započeo postupni prijelaz na električni servo upravljač. Ovi sustavi koristili su električne motore za pomoć pri upravljanju, što je smanjilo potreban napor i povećalo energetsku učinkovitost.

• 1996.: Istraživačko vozilo F 200 Imagination s bočnom kontrolom slavilo je svoju premijeru.

• 1997.: istraživačko vozilo F 300 Life Jet imalo je kontrolnu sirenu u stilu zrakoplova.

• 2001.: Zahvaljujući aktivnom podešavanju nagiba kotača, istraživačko vozilo F400 Carving kao da se naginje u zavojima.

• 2009.: F-Cell Roadsterom upravljalo se joystickom.

• 2020.: Opcijsko upravljanje stražnjom osovinom S-klase značajno je poboljšalo manevriranje i dinamiku vozila aktivnim uključivanjem stražnjih kotača u pokrete upravljanja.

• 2022.: Sustav DRIVE PILOT za uvjetno automatiziranu vožnju prvotno je lansiran u Njemačkoj. S-klasa s DRIVE PILOT (opcija) ima redundantne sustave upravljanja i kočenja, kao i redundantni električni sustav u vozilu.

Potencijal za individualizaciju je velik kroz prilagodbu elektroničkog upravljanja željama kupaca. Pojedinačne marke ili određeni modeli unutar serije mogu dobiti različite karakteristike upravljanja.

Steer-by-wire također stvara novi potencijal u dizajnu novih arhitektura odvajanjem kola upravljača i zupčanika upravljača. Dodatna buduća potencijalna prednost tehnologije je prilika za imerzivno igranje kada vozač stane radi pauze.

Nadalje, steer-by-wire vodi do veće fleksibilnosti u dizajnu interijera: upravljač može biti ravniji, što rezultira osjećajem prostranije i boljim pregledom vozačevog zaslona. Također olakšava ulazak i izlazak iz automobila jer spljoštena donja strana upravljača stvara više prostora. U kombinaciji s budućim sustavima uvjetovane i visoko automatizirane vožnje, vozač bi dugoročno mogao imati novi, još opušteniji položaj.

Funkcionalnost upravljanja po žici u pojedinostima: ovisno o brzini vožnje i situaciji, pokretač na kolu upravljača (jedinica povratne sprege upravljača; SFU) šalje vozačev upravljački signal letvi upravljača (jedinica letve upravljača; SRU), koja upravlja kotačima. SFU također stvara osjećaj upravljanja tipičan za Mercedes Benz. Budući da mehaničko odvajanje upravljača i kotača eliminira okretni moment upravljanja, kontakt gume s cestom izračunava se od modela do modela uz pomoć povratnih sila upravljanih kotača.

Novi steer-by-wire sustav iz Mercedes-Benza već je prošao više od milijun testnih kilometara na ispitnim stolovima. Povrh toga je sličan broj probnih kilometara na poligonima iu validaciji kompletnih vozila u cestovnom prometu. U skladu sa svojim visokim sigurnosnim standardima, Mercedes Benz se oslanja na redundantnu arhitekturu sustava uz visokoprecizne senzore i upravljačke jedinice visokih performansi. To znači da u osnovi postoje dvije signalne staze i stoga dvostruko više potrebnih aktuatora, kao i redundantni izvor podataka i napajanja na ploči. To uvijek osigurava sposobnost upravljanja. Čak i u najnevjerojatnijem slučaju potpunog kvara, bočno vođenje je još uvijek moguće zahvaljujući upravljanju stražnje osovine i ciljanim intervencijama kočenja specifičnim za kotače putem ESP®.