Vrhunski motorsport je pokretač tehničkog razvoja, ovim se načelom Porsche desetljećima vodio prihvaćajući ogromne izazove u mnogim natjecanjima širom svijeta
Još je legendarni Ferdinand 'Ferry' Porsche, koji je razvojem legendarnog 356 No.1 Roadsterom postavio temelje marke Porsche 1948. godine, govorio: 'Ekstremni zahtjevi s kojima se susrećemo na stazi vrlo brzo ističu sve slabe točke i potiču inženjere da traže nova i bolja rješenja'. Za inženjere u njemačkom Weissachu ovo je načelo vođenja primjenjivo i danas kao i tada. Ogromni stresovi u automobilskim utrkama traže rješenja koja se s vremenom prelijevaju u razvoj cestovnih vozila.
Volan je jedna od komponenti koja najviše naglašava trenutni razvoj automobilističkih utrka u odnosu na većinu drugih. Standardni volani iz svakodnevnih Porscheovih sportskih automobila prvi su put ugrađeni u trkaće automobile marke iz Stuttgarta sredinom prošlog stoljeća. Čak niti legendarni Le Mans Porsche 917 iz 1969. godine nije imao nijednu tipku ili funkciju prikaza.
'Teško je povjerovati, ali razvoj po tom pitanju stvarno se dogodio tek 2000. godine. Od tada je ogroman napredak u razvoju volana jasno vidljiv', objašnjava Pascal Zurlinden, direktor Factory Motorsporta. U samo 20 godina, kožom presvučeno kolo volana pretvorilo se u višenamjenski regulator. Vozači najnovijeg Porschea 911 RSR na raspolaganju imaju 30 funkcija na upravljaču, koje, kad se aktiviraju u određenim kombinacijama, mogu mobilizirati druge funkcije. U Weissachu, dva stručnjaka rade na pronalaženju novih rješenja za još više mogućnosti podešavanja, kao i poboljšanoj udobnosti.
Suvremeno upravljanje: Poput daljinskog upravljača za televizor u dnevnoj sobi
'Godine 1999. sam se natjecao u Carrera Cup-u kao Porscheov junior. Tada, volan nije imao gumbe, nije imao radio vezu, nije imao ručice mjenjača, nije imao funkciju ograničenja brzine u boksu. Morali smo se voziti po boksovima, gledajući brzinomjer', kaže ambasador marke Timo Bernhard iz Njemačke o tim godinama. Dugogodišnji vozač i prvi svjetski prvak u sportskim automobilima iz prve ruke je svjedočio brzom napretku u tehnologiji volana.
Razvoj volana stvarno se pojavio tek 2000. godine
2001. godine je Cup-Porsche dobio gumb za radio vezu na upravljaču, a broj kontrolnih funkcija u Porscheu 911 GT3 RSR u američkoj Le Mans seriji narastao je na šest do 2004. godine. Tada su prekidači i gumbi bili instaliran u modificiranom komercijalno dostupnom upravljačkom kolu volana, a sam raspored u ovoj fazi nije igrao veliku ulogu.
S vremenom je dizajn postajao sve važniji kako se napredak u ovom području nastavio. Raspored svih funkcija postao je glavni prioritet kako bi ih vozači mogli što intuitivnije koristiti. 'To je poput gledanja televizije kod kuće', kaže Pascal Zurlinden. 'Daljinski upravljači za televiziju stalno se nadograđuju novim tipkama, pomoću aplikacija, Amazon Prime itd. Unatoč tome, njihovo upravljanje brzo postaje sve prirodnije. Ako dobijem drugačiji model od iste marke odmah ga znam koristiti. To je ono što radimo i u Porscheu. Budući da raspored uvijek slijedi isti obrazac, vozači nemaju problema prijeći s jednog modela na drugi.'
Ergonomija: Pobjeda nadohvat ruke
Vozači igraju ključnu ulogu u rasporedu komandi. Oni daju ključan doprinos u fazi razvoja kako bi se osigurala najbolja moguća ergonomija. Prvi korak je pozicioniranje četiri najvažnije funkcije: tipke pit stop limitator, vožnja u situacijama žute zastave kao i tipke za uključivanje / isključivanje za motor i radio vezu. Ostale radne funkcije dodaju se nakon popisa prioriteta. U tom procesu, programeri moraju uzeti u obzir da se neke funkcije moraju aktivirati pomoću određenih kombinacija – što je usporedivo sa naredbama Ctrl + Alt + Del na osobnom računalu.
'Koliko je važno imati pravilan raspored i optimalnu korisničku upotrebljivost za korisnika u trkaćim uvjetima iskusio sam na teži način', prisjeća se jedne situacije 2012. godine tvornički vozač Romain Dumas. 'Vozio sam Porsche 911 GT3 R na Pikes Peak-u i bio sam na putu prema pobijedi kad je prvo počela kiša, pa snijeg na većim visinama. Tu sam sve izgubio. Zašto? Na volanu je bio instaliran kontrolni gumb brisača vjetrobrana. Morali ste ga pritisnuti na sekundu da biste aktivirali povremenu funkciju brisanja i na tri sekunde da bi radio neprekidno. Bilo je previše komplicirano. Na Pikes Peaku jedan zavoj slijedi drugi. Do trenutka kada sam podesio da brisač ispravno radi, izgubio sam previše vremena', kaže Francuz, koji je u američkoj saveznoj državi Kolorado postigao četiri ukupne pobjede na 'utrci do oblaka'. Takvo iskustvo rezultiralo je odlučujućim razmišljanjem u razvoju.
Protok podataka između upravljača i ugrađene elektronike: samo kroz jednu žicu
Ovih dana vozači sudjeluju u razvoju rasporeda funkcija na volanu od prvog dana - i u pisanju priručnika s uputama. Upute u priručniku za volan u Porscheu 911 RSR sastoje se od 27 stranica. 'Lako ih je upamtiti tako da se možete potpuno usredotočiti na vožnju', kaže Porscheov tvornički vozač Matt Campbell (Australija).
Vozači najnovijeg Porschea 911 RSR na raspolaganju imaju 30 funkcija na upravljaču
'To ide tako brzo jer imamo priliku pružiti svoj doprinos tijekom razvoja. Kao Porscheovi tvornički vozači, uglavnom smo uključeni u utrke izdržljivosti. Ne samo da volan mora biti intuitivan za rad, već to mora biti toliko tečno sa što manje fizičkog napora. To je uvijek cilj prilikom rada na novom rasporedu funkcija na volanu.' Utrke korisnika Porscheovih modela također zahtijevaju mnogo razmišljanja i truda, primjerice s Porscheom 911 GT3 R. Volan mora biti jednostavan za upotrebu i tvorničkim vozačima i hobi natjecateljima, a ključno je pronaći prihvatljive kompromise tijekom razvoja.
Proteklih desetljeća volani su znatno promijenjeni u pogledu funkcija i funkcionalnosti. Oblik i korišteni materijali također su više puta izmijenjeni. Od kružnog volana napravljenog od pravog drveta do čeličnog obruča na kraju se razvio u regulator - čiji oblik nalikuje vodoravnoj brojci osam, usporediv je s upravljačem modernih zrakoplova. Kad usporedite stari i novi volan, teško je povjerovati da su novi modeli još lakši od starih - usprkos svim upravljačkim kontrolama, zaslonima i elektronici. To je zahvaljujući korištenju aluminija i ugljičnih vlakana', kaže Pascal Zurlinden. Elementi volana u modernim trkaćim cokpitima mogu se lako maknuti kako bi se vozačima omogućilo brži i sigurniji ulazak i izlazak. Veza između volana i elektronike automobila odvija se preko takozvanog CAN sučelja. 'Podaci se razmjenjuju u oba smjera preko jedne linije. Sada je to fascinantno', tvrdi Zurlinden.