BEZ VOZAČA

Autonomna vozila za javni prijevoz: Lokalne vlasti i operateri mobilnosti za pristup Renault grupe

10.04.2025 u 13:32

Bionic
Reading

Bilo u srcu velikih gradova, u predgrađima ili u ograničenim okruženjima, autonomni minibusevi nude opipljiv način transformacije javne mobilnosti u pristupačniju, učinkovitiju i održiviju mobilnost

U svibnju 2024. Renault Grupa je predstavila svoju strategiju autonomnih vozila i pokrenula, po prvi put u Europi, sa svojim partnerom tvrtkom WeRide, eksperimentiranje na otvorenim cestama, s dva autonomna minibusa koja voze tijekom međunarodnog teniskog turnira Roland-Garros u Parizu.

S prijeđenih 1000 km i gotovo 700 prevezenih ljudi, ovaj prvi test u punoj veličini pokazao je zrelost tehnologije kao i relevantnost ovog rješenja za prijevoz putnika.

Nakon ovog uspješnog eksperimentiranja, mnogi akteri mobilnosti (lokalne vlasti, prijevoznici, privatni upravitelji lokacija, itd.) pokazali su interes za korištenje ovog rješenja na svojim teritorijima. Novi eksperimenti već su u tijeku diljem Europe, primjerice u Zürichu (Švicarska), Valence (Francuska) i Barceloni (Španjolska), uz još nekoliko koji će biti objavljeni vrlo brzo.

Barcelona (Španjolska): u srcu velikog europskog grada

Od 10. do 14. ožujka je Renault Grupa i WeRide omogućila široj javnosti da otkrije, danas, urbanu mobilnost sutrašnjice, s dva autonomna električna minibusa na 2,2 km dugoj otvorenoj cestovnoj petlji u srcu ulica Barcelone.

Razvojem autonomnih shuttleova u gustom i složenom urbanom okruženju, eksperimentiranje pokazuje zrelost novih tehnologija za automatizirane usluge javnog prijevoza.

Također izražava viziju Renault Grupe o budućim izazovima javnog prijevoza u Europi: autonomna mobilnost kao sredstvo koje gradove čini ugodnijim za život, prijevoz pristupačnijim, a mobilnost učinkovitijom i održivijom.

Valence (Francuska): mobilnost je olakšana za periurbana područja

Nakon eksperimentiranja od 10. ožujka do 19. travnja, implementacija komercijalne usluge automatiziranih shuttleova razine 4 planirana je od srpnja 2025.

beti (francuski privatni operater javnog prijevoza), Macif (osiguratelj vozila i betin partner), WeRide i Renault Grupa postavljaju prvu automatiziranu mrežu mobilnosti s visokom razinom usluge u Valenceu (Francuska) kako bi povezali TGV željezničku stanicu s mnogim igračima u poslovnom parku od 162 hektara koji je okružuje.

3,3 km otvorene cestovne rute dva shuttlea zadovoljava konkretne potrebe korisnika stanice Valence TGV, kao i 150 tvrtki i njihovih 3000 zaposlenika, opslužujući stanicu, udaljeno dugotrajno parkiralište i ugostiteljsko središte poslovnog parka.

Kroz ovu dosad neviđenu suradnju između 4 glavna igrača, ista se vizija materijalizira: ona zajedničke automatizirane mobilnosti u službi svih teritorija, koja omogućuje otvaranje ruralnih i periurbanih područja, ubrzavanje ekološke tranzicije i olakšavanje mobilnosti stanovništva radi boljeg pristupa zapošljavanju, zdravlju, obrazovanju, slobodnom vremenu...

WeRide: svjetski lider u autonomnim rješenjima

S više od 1200 autonomnih vozila u pogonu (uključujući 300 minibuseva), koja su prešla više od 40 milijuna kilometara u Aziji, Bliskom istoku i Sjevernoj Americi, WeRide je prepoznat kao jedno od vodećih svjetskih rješenja za automatizaciju vozila na otvorenim cestama.

Renault Grupa surađuje s WeRideom na razvoju automatiziranih rješenja javnog prijevoza u Europi s razinom autonomije L4, tj. rješenja koja mogu samostalno upravljati situacijama u vožnji, u definiranom operativnom području, s daljinskim nadzorom, ali bez operatera u vozilu.

Zračna luka Zürich (Švicarska): privatno područje s visokim sigurnosnim zahtjevima

Eksperimentiranje koje provodi WeRide u zračnoj luci Zürich (Švicarska) od siječnja 2025. ima za cilj olakšati zaposlenicima putovanje između terminala. Time se demonstrira sposobnost autonomnih tehnologija da rade u složenim okruženjima i zadovolje visoke zahtjeve sigurnosti i pouzdanosti kao što je onaj u zračnoj luci.

Autonomna vozila za javni prijevoz Renault grupe
  • Autonomna vozila za javni prijevoz Renault grupe
  • Autonomna vozila za javni prijevoz Renault grupe
  • Autonomna vozila za javni prijevoz Renault grupe
  • Autonomna vozila za javni prijevoz Renault grupe
  • Renault Grupa - električni i autonomni šatl
    +6
Renault Grupa - autonomna vozila za javni prijevoz Izvor: Promo fotografije / Autor: Renault Grupa

Renault Grupa i autonomno vozilo

Renault Grupa ima pragmatičan i diferenciran pristup autonomnim vozilima, u početku razlikujući potrebe pojedinačnih vozila i potrebe javnog prijevoza.

Za pojedinačna vozila, u trenutnim tržišnim uvjetima, Grupa se usredotočuje na vodeće na tržištu napredne sustave pomoći vozaču (ADAS) (adaptivni tempomat, sustavi za držanje trake). Ovi sustavi pomoći razine L2 ili čak L2+ poboljšavaju sigurnost i udobnost dok vozaču ostavljaju odgovornost za vožnju.

Međutim, Renault Grupa je postavila agilnost kao prioritet i ostaje pozorna na razvoj, posebno u pogledu troškova i propisa, te će biti u mogućnosti ponuditi rješenja za pojedinačno vozilo s višim razinama autonomije kada tržišni uvjeti budu dobri.

Za javni prijevoz, Renault Grupa vidi relevantnost u ponudi L4 autonomnih vozila u kratkom roku, tj. sposobnih da samostalno upravljaju situacijama u vožnji, u Operational Design Domain, s daljinskim nadzorom, ali bez operatera u vozilu. Suočeni s porastom zona s niskim emisijama, gradovi i lokalne vlasti imat će izazove bez presedana u pogledu javnog prijevoza.

Procjenjuje se da će u narednom desetljeću biti potrebno nekoliko tisuća autonomnih električnih minibuseva. Sposobni za samostalno upravljanje situacijama u vožnji u domeni operativnog dizajna, autonomni minibusevi pokazali su svoju učinkovitost kroz razne eksperimente, otvarajući izglede za fleksibilnu, pristupačnu, sigurnu ponudu bez ugljika.

Kao pionir u mobilnosti bez ugljika, Renault Grupa razmatra ponudu robotizirane platforme za električni minibus do 2030. godine, sposobne integrirati automatizirana rješenja specijaliziranih partnera.