Hoće li jednog dana automobil postati u cijelosti samo sredstvo dolaska na odredište, a čovjek ostati u potpunosti bez užitka samostalne vožnje? Sve vodi tome!
U današnje doba nekoliko tema povezanih s automobilskom industrijom sve više dominira medijskim prostorom. Prije svega govori se o ujedinjavanju, spajanju velikih automobilskih koncerna s drugim, ponekad još i većim. Najnovija su nagađanja da će se možda spojiti Renault i FIAT, da spomenemo samo naslovne igrače svojih alijansi. Druga tema, usko povezana s ovim mogućim spajanjem, svakako je elektrifikacija, a ona je najvjerojatniji razlog spajanja gornja dva automobilska proizvođača, naročito u Europi, koja svake godine nameće sve strože norme o emisiji CO2, ali i ostalih, po čovjekovo zdravlje opasnih nusproizvoda rada motora s unutarnjim izgaranjem. Tu je i tema koja se nekako ispod radara provlači kroz sva ova događanja vezana uz blisku budućnost autoindustrije. I možda upravo ovaj izraz najbolje oslikava o čemu se zapravo radi i oko čega će se sve ovo vrtjeti - napredne tehnologije!
Ako pogledamo unazad proteklih desetljeća, u klasičnom razdoblju automobilske industrije sve se vrtjelo oko čovjeka, oko vozača. Osoba koja je sjedila u automobilu na mjestu rezerviranom za onog koji upravlja vozilom bila je alfa i omega svega što se događalo u prometu. A ljudsko biće, kakvo po prirodi već jest, nije lišeno pogrešaka u procjenama, reakcijama, okolnostima, navikama i sposobnostima. Kada se uz sve to dodaju nesavršenosti, ili barem ograničenja tehnologije vozila, onda smo uvijek izvlačili deblji kraj mi, društvo u cjelini. Sigurnost u prometu u ovom slučaju bila je uvijek 'vječiti talac' čiju smo cijenu na kraju plaćali svi mi.
AKO STE PROPUSTILI:
Type 64
Imate li 20 milijuna dolara viška, možete postati vlasnik najznačajnijeg automobila u povijesti Porschea
Autonomna ili automatizirana vožnja nekako se sama po sebi nameće kao upravo savršen odgovor na sve ove gore navedene faktore. U godinama koje dolaze automatizirana vožnja će postati stvarnost. Čak i danas sustavi pomoći (ADAS) pomažu vozačima da dođu do svojih odredišta sigurno i udobno, ili barem - sigurnije. Visoko i potpuno automatizirana vozila uskoro ćemo moći susretati na regionalnim cestama, autocestama i čak u vrlo kompleksnom gradskom prometu, u kojem se istovremeno sučeljavaju mnoge varijable. Mnoge tvrtke, osim samih proizvođača automobila, a koje su na neki način usko povezane s njima, promišljaju i grade svoju viziju budućnosti; od percepcije okoline vozila preko umjetne inteligencije do stvarnog procesa vožnje.
SAE International
Danas sve češće možemo pročitati o razinama autonomne vožnje, pa pogledajmo onda onu najprihvaćeniju podjelu koju je definirao SAE International. Prvotno osnovana kao Društvo automobilskih inženjera, ova američka, globalno aktivna strukovna udruga i organizacija razvija standarde za inženjerske profesionalce u različitim industrijama. Naglasak je stavljen na prometne industrije kao što su automobilska, zrakoplovna i ona za komercijalna vozila. Osnovana je 1905. godine u Warrendaleu u državi Michigan u SAD-u i broji 138.000 članova iz cijelog svijeta.
Nacionalna uprava za sigurnost prometa na cestama u SAD-u (NHTSA) osigurala je standardni klasifikacijski sustav u 2013. koji je definirao pet razina automatizacije, od razine 0 (bez automatizacije) do razine 4 (potpuna automatizacija). Od tada je NHTSA ažurirala svoje standarde kako bi bili u skladu s klasifikacijskim sustavom koji je definirao SAE International. SAE International definira šest razina automatizacije u svom novom standardu klasifikacije u dokumentu SAE J3016, koji se kreće od 0 (bez automatizacije) do 5 (potpuna automatizacija).
Bazična podjela razina automatiziranosti vožnje mogla bi se definirati ovako:
- Razina 0 - bez automatizacije
Vozač ima potpunu kontrolu nad vozilom, a sustav ne ometa vožnju. Sustavi koji spadaju u tu kategoriju su sustavi upozorenja na sudar s objektom ispred (automatska kočnica u slučaju nužde), sustavi upozorenja na mrtvi kut i sustavi upozorenja na napuštanje vozne trake.
- Razina 1 - pomoć vozaču
Vozač upravlja vozilom, ali sustav može mijenjati brzinu i smjer upravljanja vozilom. Sustavi koji spadaju u ovu kategoriju su prilagodljivi tempomat ili pomoć pri održavanju trake.
- Razina 2 - djelomična automatizacija
Vozač mora biti sposoban upravljati vozilom ako su potrebne korekcije, ali više ne kontrolira brzinu i upravljanje vozilom. Funkcija držanja vozne trake i prilagodljivi tempomat su bazične funkcije na ovoj razini, može tu biti i pomoć pri parkiranju, ali i funkcija autopilota američkog proizvođača električnih vozila Tesla. Sustav koji spada u ovu kategoriju je npr. Distronic Plus koji je osmislio Mercedes-Benz. Važno je napomenuti da vozač ne smije biti ometen funkcijama uključenim u razine od 0 do 2.
- Razina 3 - uvjetna automatizacija
Sustav je u potpunoj kontroli funkcija vozila kao što su brzina, upravljanje i nadzor okoline pod određenim uvjetima. Takvi se posebni uvjeti mogu ispuniti na ograđenoj autocesti bez raskrižja, pri ograničenoj brzini vožnje, pri vožnji u konvoju. Čovjek - vozač mora biti spreman intervenirati kada to sustav zatraži. Ako ne reagira u unaprijed određenom vremenu ili ako dođe do kvara, sustav mora izvršiti sigurnosno zaustavljanje u ego-lane voznoj traci (nije dopuštena promjena trake). Vozaču je dopušteno samo djelomično da mu padne pažnja u vožnji, kao što je provjera tekstualnih poruka na mobitelu, ali nije mu dopušteno, npr., da malo dremne.
- Razina 4 - visoka automatizacija
Sustav je u potpunoj kontroli nad vozilom i ljudska prisutnost više nije potrebna, ali njezine primjene su ograničene na specifične uvjete. Primjer razvijenog sustava koji spada u ovu kategoriju usluga je vožnje samovoznom kabinom Waymo. Ako stvarni motorički uvjet premašuje granice performansi, sustav ne mora tražiti od čovjeka da intervenira, ali može izabrati prekid putovanja na siguran način, npr. parkirati automobil.
- Razina 5 - potpuna automatizacija
Sustav je sposoban pružiti iste aspekte razine 4, no može raditi u svim uvjetima vožnje. Čovjek se tretira kao nepotreban na razini 5. Treba reći i da trenutno na ovom nivou ne postoje sustavi vožnje, odnosno još nismo došli do te razine po pitanju tehnologije.
U načelu, automatizirano vozilo mora imati iste vještine kao i vozač. Prema njemačkom proizvođaču Boschu, ono mora biti u stanju opažati i tumačiti svoje okruženje (Sense ili osjeti). Za to koristi surround senzore kao što ljudi koriste svoja osjetila. Drugo, potrebno je obraditi primljene informacije i planirati strategiju vožnje (Think ili misli). Ovaj zadatak obavlja računalo vozila pomoću softvera i inteligentnih algoritama. I treće, potrebno je iskoristiti snagu pogonskog sklopa, upravljanja i kočenja kako bi pomicao svoje kotače na takav način da se u praksi provodi planirana strategija vožnje (Act ili djeluj). U tu svrhu kotači automobila su njegovi udovi, dok podsustavi za ubrzavanje, upravljanje i kočenje predstavljaju njegove mišiće. Elektronički vodovi su putovi živaca koji šalju impulse u obliku podataka u podsustave i djeluju stimulirajuće. Svojim rješenjima i ekspertizom u svakom od ova tri područja (Sense, Think i Act), Bosch tvrdi da je idealno pozicioniran za postupno revolucioniranje mobilnosti pomoću automatizirane tehnologije.
Kako bi što više vozača što brže iskoristilo prednosti poluautomatizirane vožnje, ZF se oslanja na inteligentni dizajn razine 2 i tako postiže 'razinu 2+'. Sa svojim tehnološkim partnerom NVIDIA-om grupa je osmislila ZF coPILOT, baziran na umjetnoj inteligenciji i opremljen sveobuhvatnim senzorskim setom, a integrira nekoliko ADAS funkcija u cjelokupni sustav.
Nedavno smo pisali o Renaultovim rješenjima za vozila budućnosti. EZ-Pod je peti koncept iz Renaultove serije 'EZ' predstavljen u proteklih godinu dana, uključujući EZ-Flex, mali kombi; EZ-Ultimo, viziju buduće premium mobilnosti; EZ-Pro, veće dostavno vozilo s flotom autonomnih vozila, i EZ-Go, autonomni robotaxi dizajniran za flotnu upotrebu.
Ili uzmimo primjer Citroënovog Concepta 19_19 koji prekraja uvriježena pravila i ilustrira viziju mobilnosti koja je namjerno nekonvencionalna, izgleda potpuno futuristički i bez ikakvih ograničenja. Ovo je vizija marke budućeg potpuno električnog i autonomnog luksuznog putovanja na velike udaljenosti. Iako 19_19 nije dizajniran kao potpuno autonomno vozilo, u Citroënu kažu da će ovaj automobil preuzeti vožnju u određenim situacijama, uključujući vožnju na autocestama ili u prometnim gužvama.
Kakva je situacija po pitanju automatizacije vožnje kod pojedinih automobilskih proizvođača, teško je jednoznačno odrediti, ali sasvim je izvjesno to da je ovo utrka prema boljoj budućnosti, kakvu bismo mogli usporediti s npr. osvajanjem Divljeg zapada Sjedinjenih Američkih Država. Nitko ne zna pouzdano kamo će nas to dovesti, ali znamo da neprestano moramo ići naprijed. Tko prvi stigne na imaginarni cilj, svakako će postavljati pravila za sve ostale. Hoće li jednog dana automobil postati u cijelosti samo sredstvo dolaska na odredište, a čovjek ostati u potpunosti bez užitka samostalne vožnje? Možda više nećemo ni trebati polagati vozački ispit, a vozačka dozvola će otići u povijest? Sve vodi tome!