TEST AUTOMOBILA

Vozili smo Daciju Duster 4x4: Moderan i sposoban SUV je nova definicija 'uloženo-dobiveno'

19.08.2024 u 03:05

Bionic
Reading

Benzinski TCe 130 motor omogućuje početni stupanj elektrifikacije. Riječ je o kombinaciji 1,2-litrenog trocilindričnog benzinskog turbomotora i blagog hibridnog motora od 48 V. Njegova snaga je 130 KS (96 kW), a najveći okretni moment 230 Nm

Pri samom spomenu imena Duster mnogi od nas odmah pomisle kako se radi o simpatičnom, sposobnom, iako možda ne i dizajnerski najljepšem SUV-u, prihvatljive cijene. Da, možda je tako i bilo u prethodne dvije generacije, no s novom, trećom mnogo se toga promijenilo.

No vratimo se ipak malo unatrag, evo nekih podataka koji najbolje opisuju što zaprvo Duster predstavlja. U 14 godina karijere ovaj je SUV osvojio je više od 40 nagrada, proizveden u preko 2,2 milijuna primjeraka. O tome koliko je zapravo popularan najbolje govori činjenica da je 2022. bio najprodavaniji SUV u svim segmentima na europskom tržištu privatnih kupaca.

I u Hrvatskoj Duster bilježi odlične rezultate; samo u 2022. je prodan u 1523 primjeraka (2. mjesto među svim modelima osobnih automobila i 3,71 posto tržišta) i osvojio 1. mjesto među SUV vozilima, a 2023. je prodan 1766 primjeraka (3. mjesto među svim modelima osobnih automobila i 3,11 posto tržišta).

Dacia Duster Extreme TCe 130 4x4 Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

U prvih sedam mjeseci 2024. Duster je zabilježio 1157 novih registracija i trenutno je na 6. mjestu među SUV vozilima. Naravno, ovdje treba uzeti u obzir i činjenicu da je u dolasku bila nova generacija, pa je vjerojatno bilo podosta potencijalnih kupaca koji su ipak odlučili pričekati treću generaciju, koja je od srpnja i službeno u prodaji kod nas. Treba reći i kako se novi Duster proizvodi u Dacijinoj tvornici u Pitestiju u Rumunjskoj, a svakog se dana proizvede oko 1000 primjeraka, otprilike jedan svake minute.

Mi smo na jednotjednom testu imali novu generaciju Dustera, točne oznake Duster Extreme TCe 130 4x4. Radi se o najopremljenijem modelu, s benzinskim motorom snage 130 KS i s pogonom na sva četiri kotača.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Novi Duster je iz temelja promijenio svoj izgled, dalo se to naslutiti i kada smo u rujnu 2022. bili na Danima marke u Parizu na kojima su nam pokazali kako će modernizirati svoju cijelu gamu tada aktualnih modela. U to vrijeme Duster je još bio u svojoj drugoj generaciji, ali na konceptnom Bigsteru, većem SUV-u koji uskoro dolazi, mogli smo vidjeti u kom smjeru dizajnerski jezik Dacije ide.

Tako novi Duster zadržava ono po čemu su bile čuvene prethodne generacije, posebice čvrst i robustan SUV stav, te ih obogaćuje upečatljivim novim dizajnom. Dizajneri su krenuli od jednostavnih oblika i površina kao što su putnički prostor, poklopac motora, blatobrani i drugo. Zatim su ih povezali u jasnu cjelinu i tako postigli suvremen izgled koji ostavlja dojam kvalitetne izrade i privlači namjerno zategnutim, smionim linijama. Sve je puno uglatije, modernije, robusnije.

Među ostalim tu su oštra, okomita prednja maska, zaštite blatobrana oborenih bridova, veliki poklopac prtljažnika i bočni prozori koji neprimjetno sežu od prednjeg do stražnjeg kraja. Cijelo je vozilo obavijeno elegantnom zaštitom: bočne zaštite podvozja povezane su s oznakama marke i lukovima blatobrana, koji su pak povezani s prednjim i stražnjim odbojnicima. Novi Duster nikad nije izgledao otpornije i spremnije za izlete u prirodu.

  • +71
Dacia Duster Extreme TCe 130 4x4 Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Dosljedan dizajn prilagođava se vremenu u kojem živimo, a terenskom i robusnom karakteru Dacije Duster daje održiviju dimenziju. Tako su prednja i stražnja zaštita podvozja načinjene od obojene mase. Izbjegavanje lakiranja dobro je za okoliš, a prednosti takve prakse imaju i kupci: tragovi struganja i ogrebotina neće utjecati na originalnu boju. Kućišta retrovizora su u našem slučaju u boji bakra.

Bočne zaštite podvozja, zaštite blatobrana, oznake marke, trokutasti umetci na prednjem odbojniku, i zaštita stražnjeg kraja izrađeni su od izdržljivog materijala Starkle®, razvijenog u suradnji Dacijinih inženjera i kemičara tvrtke LyondellBasell. Taj materijal, predstavljen na konceptnom automobilu Manifesto, izrađen je od 20 posto recikliranog materijala. Prirodno je prošaran bijelim česticama koje je Dacia, umjesto da ih preboji, odlučila zadržati.

Novi krovni nosač izuzetno je praktičan za aktivnosti na otvorenom. Lako se pričvršćuje na modularni krovni nosač u poprečan položaj ili na poprečne nosače koji se prodaju zasebno (najveća masa u vožnji na krovu iznosi 80 kg). Ovo rješenje smo već vidjeli kada je izašla nova generacija Dacije Sandero Stepway, u rujnu 2020.

Tu je i novi svjetlosni potpis, prednja ECO-LED svjetla su u obliku slova 'Y', a imaju i sustav automatskog prebacivanja između dugih i kratkih. Nova su i atraktivna stražnja svjetla u obliku vodoravnog slova 'Y'. Prednja i stražnja svjetla, kao i aluminijski naplatci proizvedeni su bez upotrebe kroma (i posebno ispolirani da bi se postigao sjaj).

Kad je riječ o strukturi, novi Duster se temelji na CMF-B platformi, koja ima središnju ulogu u Dacijinoj industrijskoj strategiji. Ta je platforma prvi put upotrijebljena u novom Sanderu (i Loganu), a zatim i u Joggeru. Važna je jer pruža svestranost bez koje marka ne može optimalno provesti svoj ambiciozni proizvodni plan.

Zahvaljujući platformi CMF-B, novi Duster nudi više prostora za putnike i prtljagu, pri čemu je njegova duljina tek neznatno veća. Napredna konstrukcija platforme zaslužna je za manji prodor vibracija i bolje prigušivanje buke, čime je znatno poboljšana udobnost vožnje. Osim toga, novi se model izvrsno snalazi na različitim vrstama ceste pa je i užitak u vožnji neizmjerno veći. Osim toga, platforma CMF-B omogućila je elektrifikaciju novog Dustera, odnosno ugradnju blagog i punog hibridnog motora.

Vanjske dimenzije novog Dustera 4x4 su sljedeće (na crtežu gore su s ** označene mjere 4x2 verzije): duljina 4343 mm (+3 mm u odnosu na 2. generaciju), širina 1813 mm (+9 mm), s otvorenim retrovizorima 2069 mm (+17 mm), visina 1656 mm s krovnim nosačima (-37 mm), međuosovinski razmak 2657 mm (-19 mm). Razmak od tla je 217 mm u inačici 4x4 (mjereno između prednje i stražnje osovine). Prilazni i odlazni kutovi pomažu vam da učinkovitije izbjegnete prepreke na inačici 4x4: do 31° sprijeda i 36° straga te prijelazni kut do 24°. Krug okretanja je 10,86 m.

Kad je riječ o prtljažniku, podnica je niža, a njegov otvor širi i viši. Prtljažnik naše testne verzije s motorom TCe 130 je također širi i viši te nudi do 6 posto više prostora: 414 litre s rezervnim kotačem (478 l ispod prtljažne police u inačici 4x2 s isti motorom), odnosno do max 1559 l (1623 l u inačici 4x2) s preklopljenim stražnjim sjedalima.

Težina samog testnog vozila je 1390 kg (1304 kg u inačici 4x2 s isti motorom). Isto tako, naš model može vuči kočenu prikolicu od 1500 kg i 730 kg nekočenu (685 kg u inačici 4x2 s isti motorom).

Naš je testni model Extreme imao atraktivne doplatne 18-colne (6,5J18 ET 50) aluminijske naplatke Tagasan 'Semi diamond cut', s cjelogodišnjim Continental AllSeasonContact gumama dimenzija 215/60R18. U prtljažniku smo imali i odgovarajući rezervni kotač originalnih dimenzija 215/70R16. Vanjski promjer obje gume je približno identičan, a riječ je o kotaču koji će vam poslužiti za neko kraće vrijeme dok ne popravite eventualno oštećenu gumu.

Testni model je bio obojan u privlačnu Oxide zelenu metalik boju.

Unutrašnjost

Novi Duster je potpuno redizajniran kad je riječ o uređenju interijera kabine te nudi više prostora u unutrašnjosti. Putnički prostor novog Dustera je također izrađen od izdržljivih materijala – posebice u našoj testnoj inačici Extreme. Ista uključuje perive presvlake od TEP materijala MicroCloud te gumene tepihe za prednju i stražnju klupu te prtljažnik. Tepisi su izrađeni od 20 posto recikliranog materijala. Mi smo imali gumene tepihe 'Extreme'.

Prednja sjedala u našem modelu su lijepo formirana i atraktivne kombinacije boja, podesiva su po visini, a vozačevo sjedalo je podesivo i u lumbalnom dijelu.

Budući da je konstruirana na platformi CMF-B, nova generacija može se pohvaliti većim prostorom u unutrašnjosti, a posebice širinom prednje klupe i prostorom za noge straga (+30 mm).

Osjećaju sigurnosti pridonose i nova prostrana, povišena i okomita armaturna ploča te široka letvica. Posljednja karika koja povezuje vanjski i unutarnji dizajn novog Dustera su i zračni otvori u unutrašnjosti koji tvore oblik slova Y (u našoj inačici Extreme izvedeni su u boji bakra). Isti oblik nalazimo i oko naslona za ruke u oblogama vrata. Naziv marke DACIA u središtu upravljača zamijenjen je modernim DC logotipom.

Novi je Duster sada vozaču i putnicima sada prilično olakšava život. Električna parkirna kočnica, čija je sklopka smještena lijevo dolje od kola volana, je dobro rješenje jer ne zauzima mjesto na središnjoj konzoli. U našem slučaju je to doplatna funkcija u Paketu Techno. Tu su i serijski električno podesivi i sklopivi vanjski retrovizori. Potpuno novo kolo upravljača (ravni donji i gornji dio) i ručica mjenjača presvučeni su umjetnom kožom.

Treba reći kako novi Duster uz doplatni Paket Zima može biti opremljen grijanim upravljačem i sustavom odleđivanja vjetrobranskog stakla.

Digitaliziran i povezaniji putnički prostor

Novi je Duster izvana i iznutra opremljen osnovnim dodacima koji doista služe svrsi. Mnogo je truda uloženo u ergonomiju, uključujući 10,1-inčni središnji zaslon postavljen u vidnom polju vozača i nagnut prema njemu za 10°.

Duster je prvi Dacijin model koji dolazi opremljen 7-inčnom prilagodljivom digitalnom instrumentnom pločom u boji, posebnom po tome što omogućuje prikaz informacija na način koji najviše odgovara vozaču. Digitalna instrumentna ploča serijski je dostupna od inačice Expression nadalje.

Novi multimedijski sustav s 10,1-inčnim središnjim dodirnim zaslonom dostupan je serijski od inačice Expression i s nekim od dva multimedijska sustava za Duster – Media Display i Media Nav Live.

Media Display tvornički se ugrađuje u inačice Expression i Extreme te uključuje četiri zvučnika i funkciju bežičnog povezivanja uz pomoć sustava Apple CarPlay™ i Android Auto™.

Media Nav Live, serijski u inačici Journey, a uz nadoplatu je dostupan i u inačicama Extreme i Extreme (u našem slučaju u sklopu Paketa Techno), povrh povezane navigacije s informacijama o prometu u stvarnom vremenu i kartografije čije će ažuriranje biti dostupno tijekom 8 godina, Media Nav Live nudi i audiosustav Arkamys 3D sa šest zvučnika.

Izravno povezivanje u vozilima opremljenima multimedijskim sustavom Media Display i Media Nav Live u skladu je s novom Europskom uredbom o općoj sigurnosti (GSR2), nudi još više povezanih usluga, zahvaljujući postupku FOTA (Firmware Over The Air) što omogućuje ažuriranje softvera na daljinu bez potrebe za odlaskom u servis te omogućuje pristup povezanijim uslugama.

Sve inačice opremljene multimedijskim sustavom Media Display i Media Nav Live dolaze s držačem pametnog telefona YouClip, dvjema USB-C utičnicama sprijeda i 2 straga za napajanje 4 uređaja. Sve su utičnice osvijetljene.

Bežični punjač pametnog telefona na središnjoj konzoli nadohvat je ruku prednjih putnika. U inačici Journey dostupan je serijski, a u inačici Extreme uz nadoplatu (u našem slučaju u sklopu Paketa Techno).

Praktični YouClip detalji

Tu je i YouClip nova pametna oprema, koju su razvili Dacijini inženjeri, jednostavan je to i i praktičan sustav za čvrsto i sigurno odlaganje posebne dodatne opreme na za to predviđena mjesta u unutrašnjosti. Novi Duster dostupan je s četiri (u inačici Essential) ili šest pričvrsnih elemenata YouClip (po jedan na armaturnoj ploči, suvozačevoj strani konzole, iza središnje konzole, dva sa svake strane prtljažnika i jedan na vratima prtljažnika). Ovo smo vidjeli i na novom Springu u veljači ove godine na svjetskoj premijeri ovog BEV vozila Dacije.

Na njih je moguće pričvrstiti stalak za tablet, vrećice za pohranu i držač pametnog telefona sa ili bez indukcijskog punjenja ili ih upotrijebiti kao 3 u 1 sustav (držač čaša, kukica za odlaganje torbe i pomična lampa). Domišljati 3 u 1 sustav tvornički se ugrađuje u Duster Extreme, a sva dodatna oprema, kompatibilna sa sustavom YouClip, dostupna je mreži Dacijinih koncesionara.

Sustavi pomoći u vožnji

Tempomat se sada serijski ugrađuje od inačice Essential. Funkcija automatskog paljenja kratkih svjetala dostupna je u svim razinama opreme, dok je automatsko paljenje i gašenje dugih svjetala u seriji na inačicama Extreme i Journey.

U skladu s najnovijim sigurnosnim zahtjevima, novi je Duster opremljen novim sustavima za pomoć u vožnji, kao što su automatsko kočenje u nuždi (u gradskim i prigradskim područjima, uključujući prepoznavanje drugih vozila, pješaka, biciklista i motociklista), prepoznavanje prometnih znakova i upozorenje na prekoračenje brzine, pomoć pri parkiranju unatrag, upozorenje na naglo kočenje, upozorenje na izlazak iz traka, sustav za održavanje vozila u prometnom traku, upozorenje na umor vozača i hitni pozivi (eCalls). Kako bi životi kupaca bili još jednostavniji, Dacia je u Duster ugradila My Safety, pametni gumb za brzu prilagodbu omiljenih sustava za pomoć u vožnji.

Mi smo imali u našoj inačici Extreme i doplatni Paket City, koji uključuje pomoć pri parkiranju spirjeda i straga, Multiview kameru od 360°, upozorenje na vozilo u mrtvom kutu.

Pogonski sklop 1.2 TCe 130 4x4

Novi Duster ima na raspolaganju tri pogonska sklopa: HYBRID 140, benzinski TCe 130 i dvogorivni ECO-G 100. Ovime se omogućuje široka paleta izbora motora za buduće kupce, a treba reći i da nema dizelskog pogona.

Ovo je prvi put da Dacia u nekom svojem vozilu upotrebljava TCe 130 – motor koji omogućuje početni stupanj elektrifikacije. Riječ je o kombinaciji 1,2-litrenog trocilindričnog benzinskog turbomotora (s turbom promjenjive geometrije) nove generacije koji upotrebljava Millerov ciklus izgaranja (manji gubici pumpe povećaju učinkovitost) i blagog hibridnog motora od 48 V. Isti zadovoljava norme Euro 6Dfull.

Njegova snaga je 130 KS (96 kW), a najveći okretni moment 230 Nm pri 2100-3500 okr./min. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je 11,0 s, a krajnja brzina 180 km/h.

Budući da elektromotor pomaže termičkom motoru prilikom pokretanja i ubrzanja, prosječna potrošnja goriva i emisija CO2 manja je za oko 10 posto u usporedbi s termičkim motorom jednake snage. Drugim riječima naš testni model troši 6,0-6,1 l/100 km u kombiniranim uvjetima, a emisije CO2 su 135-137 g/km u kombiniranim uvjetima (sve WLTP). Spremnik goriva našeg testnog modela je 55 litara.

Ako usporedimo aktualni motor TCe 130, novi motor omogućuje dinamičnija ubrzanja te odzivniju i uglađeniju vožnju, dok sustav regenerativnog kočenja gotovo neprimjetno puni bateriju od 0,8 kWh. Motor TCe 130 dostupan je u kombinaciji sa 6-stupanjskim mjenjačem u inačicama 4x2 i 4x4.

Novi Duster 4x4 u terenskoj vožnji

Rekli smo već kako je Duster prilično sposoban terenac, ukoliko pod time mislite ono što današnja terenska vozila mogu ponuditi, a da ne razmišljamo o vozilu tipa Defender, Land Cruiser, Patrol, Wrangler i slični im. Ipak, razmak od tla novog Dustera od 217 mm u inačici 4x4 (mjereno između prednje i stražnje osovine), te zanimljivi terenski kutevi samog vozila (do 31° sprijeda i 36° straga te prijelazni kut do 24°) su dobra podloga za kvalitetniju off-road vožnju. A ni cjelogodišnje gume kakve smo imali nisu za odbaciti, kad je riječ o povećanom stupnju gripa na rastresitoj podlozi.

Mi smo na testu imali i jedinu opciju novog Dustera s pogonom na sva četiri kotača, a ta podrazumijeva jedini pogonski sklop koji mu omogućuje 4x4 klarakteristike: motor 1.2 TCe 130. Spomenuti benzinac ima i 4x2 opciju, s pogonom samo na prednja dva kotača. Druge dvije opcije motora HYBRID 140 ili dvogorivni ECO-G 100 zbog tehničkih karakteristika nemaju 4x4 konfiguraciju. Isto tako, i 4x4 opcija nema klasični reduktor sporih prijenosnih omjera.

No ono što naš testni Duster čini sposobnijim u terenskoj vožnji je njegov 6-brzinski ručni mjenjač s izbornikom načina vožnje u odnosu na podlogu 4x4 Terrain Control, koji uključuje pet načina rada:

  • AUTO: mjenjač u skladu s prianjanjem i brzinom automatski dijeli okretni moment na prednje i stražnje kotače.
  • SNOW (snijeg): optimizira putanju na skliskim cestama uz pomoć posebnih postavki sustava elektroničkog nadzora stabilnosti i sustava protiv proklizavanja.
  • MUD/SAND (blato/pijesak): za vožnju neujednačenim terenima.
  • OFF-ROAD: vrhunske performanse na zahtjevnim terenima. Ovaj način rada može se usporediti s načinom 4x4 Lock u aktualnom Dusteru, a poseban je po tome što, ovisno o prianjanju i brzini, automatski i na optimalan način dijeli okretni moment između prednjih i stražnjih kotača.
  • ECO: optimizira potrošnju goriva tako što regulira rad klima-uređaja i performanse vozila. Ovisno o prianjanju, ovaj način rada u najvećoj mjeri poboljšava raspodjelu okretnog momenta između prednjih i stražnjih kotača, čime se smanjuje potrošnja goriva.

Nadzor brzine na nizbrdici posebno je koristan na neravnim površinama i strmim nizbrdicama. Sustav aktivira kočnice kako bi održao brzinu vozila pod kontrolom (u skladu s uputama vozača), odnosno između 0 i 30 km/h. Aktivira se neovisno o omjeru brzine (uključujući stupanj za vožnju unatrag) pa vozač može zaboraviti na papučicu gasa i kočnice i usredotočiti se samo na upravljač.

Za vrijeme terenske vožnje, na 10,1-inčnom središnjem zaslonu prikazuje se brojne korisne informacije: bočni nagib, kut nagiba na uzbrdici i nizbrdici, raspodjelu okretnog momenta između prednjih i stražnjih kotača (inačica 4x4).

Ono što svakako treba dodatno istaknuti su sljedeće karakterisitke: njegov relativno maleni krug okretanja (10,86 m), broj okretaja volana od 2,86, relativno malenu težinu vozila (1390 kg), nisku siluetu karoserije (1656 mm), kratke prevjese (857 mm naprijed i 828 mm straga), gume s 'izdašnim' omjerom gazne površine i bočnice (215/70R16; 215/65R17; 215/60 R18), odlično pogođeni upravljač, kao i vrlo mekani ovjes koji ublažava veliku većinu terenskih prepreka.

Što se ovjesa tiče naš je 4x4 Duster i sprijeda i straga imao Pseudo McPherson, dok su sve ostale opcije s 4x2 pogonom opremljene straga torzionom osovinom.

Ako ste pomislili da novi Duster u 4x4 inačici nije za brze autoceste, pogriješili bi ste, jer se jako dobro snalazi i pri većim brzinama.

Što se cijena tiče Duster kreće od modela Essential 1.0 ECO-G 100 (benzin + plin) po cijeni od 19.500 eura. Slijedi Duster Expression 1.0 ECO-G 100 od 21.300 eura, Duster Expression 1.2 TCe 130 od 22.800 eura, prvi model u liniji s pogonom na četiri kotača Duster Expression 1.2 TCe 130 4x4 od 24.900 eura. Slijedi Hybrid 140 (samo pogon 4x2) od 26.000 eura. Razina opreme Journey kreće s modelom 1.0 ECO-G 100 po cijeni od 23.100 eura, slijedi 1.2 TCe 130 od 24.600 eura, 1.2 TCe 130 4x4 od 26.700 eura te Hybrid 140 od 27.800 eura. Tu su i razine opreme Extreme s najskupljom motorizacijom Hybrid 140 po cijeni od 27.800 eura. Naš testni model Extreme TCe 130 4x4s dodatnom opremom stoji 29.010 eura (PDV i PPMV uključeni).