Švicarci aktivno dovršavaju projekt najvećeg električnog vozila na svijetu. Riječ je o radnom stroju od 50 tona koji može tegliti 71 tonu kamenja a da pritom stvara više energije nego što je troši
Kako je to moguće?
Ovaj kamionski, uvjetno rečeno, perpetuum mobile raspolaže s čak 1.440 nikal-magnezij-kobalt ćelija koje zajedno čine 4,5 tone tešku bateriju ukupnog kapaciteta 700 kWh. Njegova misija je po dvadesetak puta dnevno tegliti sedamdesetak tona sirovine iz kamenoloma La Tscharner do cementare u Bielu.
Za svladavanje uspona koji ima nagib i do 13 stupnjeva prazni Komatsuov 605 HD damper potroši 30 kWh energije, no zato regenerativno kočenje pri spuštanju, zahvaljujući dvostruko većoj masi vozila, rezultira punjenjem baterije za 40 kWh. To znači da je ovo čudo sposobno dnevno stvoriti 200 kWh više energije nego što je potroši, a da pritom ne emitira ni grama CO2.
Višak energije e-Dumper vraća u električnu mrežu. S obzirom na to da mu je radni vijek 10 godina, Švicarci vjeruju kako će samo u gorivu uštedjeti oko pola milijuna litara dizela. Kompanija također neće morati plaćati penale za prekomjernu emisiju CO2, jer e-Dumper stvara manjak od -130 tona CO2 godišnje, a Švicarci će uštedjeti i na servisima budući da elektromotori nemaju pokretne dijelove.
E-Dumper je još uvijek eksperimentalni projekt, te ostaje za vidjeti kako će se baterijske ćelije nositi s ekstremno zahtjevnim zadaćama u iznimno teškim uvjetima, posebice u slučaju mehaničkih oštećenja, što je u kamenolomu svakodnevica. Pojedine ćelije sklone su pregrijati se i spontano zapaliti, pa se ključnim pokazuje njihovo međusobno odvajanje kako ne bi došlo do lančane reakcije.
Zadovolji li e-Dumper sve rigorozne testove, švicarski proizvođač cementa Ciments Vigier planira ih kroz idućih nekoliko godina upogoniti čak osam.