NELOJALNA KONKURENCIJA

Air Serbia reklamama osvaja hrvatsko tržište, ali i krši zakone

26.10.2015 u 07:02

Bionic
Reading

Srbijanski nacionalni avioprijevoznik Air Serbia trenutačno vodi jaku marketinšku kampanju u Hrvatskoj. Reklamni spotovi vrte se na RTL-u, a oglašavaju se i na nekoliko portala. Istovremeno Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo (CCAA) vodi prekršajni postupak protiv srpske zrakoplovne kompanije zbog kršenja Zakona o zračnom prometu

Koje je točno zakonske odredbe prekršila Air Serbia i kolike su kazne, iz CCAA nam nisu htjeli otkriti pravdajući se da je postupak u tijeku.

Iz drugih izvora neslužbeno smo saznali kako Air Serbia nudi svojim putnicima tzv. transferne letove na što nema pravo. Naime, Srbija nije još ispunila odredbe Sporazuma o uspostavi europskog zajedničkog zračnog prostora, kolokvijalno zvanog otvoreno nebo, koji je potpisala s EU-om kao pridružena zemlja.

U prosincu 2014., srpska tvrtka započela je s redovnim letovima između Beograda i Zagreba. Problematično je to što putnicima iz Zagreba prodaje avionske karte za letove preko Srbije za druga odredišta i time radi nelojalnu konkurenciju drugim avioprijevoznicima, a prvenstveno Croatia Airlinesu

Air Serbia može bez posebnog odobrenja letjeti između Beograda i bilo kojeg grada u EU-u i natrag. Ali oni koriste i slobode letenja na koje još nemaju prava. Znači, prevoze putnike iz Zagreba u Beograd i potom, na primjer, u Istanbul i za to prodaju samo jednu kartu. Prema europskom Sporazumu o otvorenom nebu, morali bi prodavati dvije karte Zagreb – Beograd i Beograd – Istanbul. Vi kao putnik tada biste morali proći carinu, ući u Srbiju, podignuti svoju prtljagu i s drugom kartom opet ići na check-in te ponovo proći proceduru i kontrole za ulazak u drugi zrakoplov. Air Serbia to ne radi već putnici čekaju u transfer zoni svoj sljedeći let', objasnio nam je naš sugovornik, dobro upućen u problematiku.


Srbijanski zračni prijevoznik mogao bi imati problema s Europskom komisijom, jer je sporazum o otvorenom nebu najvažniji dokument kojim se reguliraju pravila na avionskom tržištu.

U Croatiji Airlines zasad ne žele javno komentirati poslovanje Air Serbije. Ali znakovito napominju kako se oni striktno pridržavaju europskog sporazuma.

'O tome kako pojedine države i njihovi avioprijevoznici ispunjavaju odredbe Sporazuma o uspostavi europskoga zajedničkoga zračnog prostora, u ovom slučaju Air Serbia, u nadležnosti je Europske komisije. Naglašavamo kako se Croatia Airlines prije ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju nalazio u istoj situaciji u kakvoj je srpski avioprijevoznik sada te da se pritom pridržavao i dalje se pridržava svih odredbi navedenog sporazuma', odgovorili su nam iz Croatia Airlinesa

Air Serbia u vlasništvu je države koja drži 51 posto udjela dok je ostatak u rukama Etihad Airwaysa iz Abu Dhabija.

U floti ima 20 zrakoplova i prošle godine imala je rast prihoda od čak 87 posto na 262 milijuna eura (oko 1,9 milijardi kuna), a broj putnika porastao je za 68 posto, na 2,3 milijuna.

Za usporedbu, Croatia Airlines lani je imala ukupne prihode od 1,59 milijardi kuna što je lagan pad u odnosu na prihode od 1,65 milijardi kuna iz 2013. No unatoč smanjenju broja letova i flote zbog programa restrukturiranja, hrvatski avioprijevoznik prošle je godine zabilježio rast broja putnika od dva posto, na 1,8 milijuna