IZAZOVI zA KONTINENT

Dizalice topline i električni auti stavili na test europsku mrežu, vlasti mole Nijemce da troše manje struje i izbjegnu redukcije

18.01.2023 u 22:54

Bionic
Reading

Rastuća potražnja za električnim vozilima i dizalicama topline te istovremeno zaostala ulaganja u novu infrastrukturu faktori su zbog kojih se europska elektroenergetska mreža našla pod pritiskom. Posebno je zbog toga zabrinut Klaus Müller, predsjednik njemačke Savezne mrežne agencije (Bundesnetzagentur), ustvrdivši: 'Ako se nastavi s postavljanjem velikog broja novih dizalica topline i stanica za punjenje, tada trebamo početi strahovati od preopterećenja i lokalnih prekida napajanja u distribucijskoj mreži'

Prošle nedjelje mrežni operater u južnoj Njemačkoj, TransnetBW, uputio je apel građanima da smanje potrošnju energije tijekom večeri kako bi izbjegli nestanak struje.

Dok se isporuka ruskog plina Europi smanjuje, Njemačka ubrzava razvoj alternativa za čistu energiju – novih vjetroelektrana, solarnih panela i dizalica topline – za kojima je potražnja porasla posljednjih mjeseci. Porasla je i europska prodaja električnih vozila, i to 27 posto u studenom 2022. u usporedbi s prošlom godinom. Isto vrijedi za dizalice topline, kojih je prodano petinu više nakon 2021., kad su zabilježile rast od 34 posto, naveo je Thomas Nowak, glavni tajnik Europske udruge dizalica topline (EHPA).

Međutim to stvara dodatni pritisak na elektroenergetsku mrežu zemlje. 'Mreža se suočava s tri glavna izazova: integracijom dizalica topline, punjenjem električnih vozila i decentraliziranom proizvodnjom električne energije', kaže Bram Claeys, viši suradnik u Regulatory Assistance Projectu (RAP), think tanku za čistu energiju.

Njemačka nije jedina koja ima problema s električnom mrežom. Prošle godine mreža na jugu Nizozemske imala je određene poteškoće s uravnoteženjem potražnje i integracijom novih izvora energije, što je premašilo administrativne kapacitete, piše EURACTIV.

Energetske infrastrukture su složeni sustavi. Budući da se električna energija ne može skladištiti u velikim razmjerima, potražnja i ponuda moraju biti u ravnoteži u svakom trenutku, inače će se mreža urušiti. Ali kako proizvodnja električne energije postaje decentraliziranija i isprekidana zbog razvoja obnovljivih izvora, osiguravanje dovoljnog kapaciteta za zadovoljenje potražnje postaje sve veći izazov.

Energetska kriza u Njemačkoj
  • Energetska kriza u Njemačkoj
  • Energetska kriza u Njemačkoj
  • Energetska kriza u Njemačkoj
  • Energetska kriza u Njemačkoj
  • Energetska kriza u Njemačkoj
Energetska kriza u Njemačkoj Izvor: Profimedia / Autor: Ying Tang/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Kako se zima približavala, prošle godine zemlje EU-a dogovorile su nove hitne mjere za rješavanje energetske krize, uključujući cilj smanjenja potrošnje električne energije za pet posto u satima najveće potrošnje. Diljem Europe ljudima je rečeno da ograniče potrošnju kako bi spriječili kolaps mreže. U Finskoj su vozači pozvani da izbjegavaju grijanje automobila ujutro, a britanski su potrošači zamoljeni da smanje potrošnju električne energije između 16 i 19 sati.

'Još uvijek smo u situaciji u kojoj moramo znatno povećati ulaganja u modernizaciju i otpornost u distribucijskim mrežama', objašnjava Kristian Ruby, glavni tajnik Eurelectrica, europskog udruženja elektroenergetike. Međutim ulaganja u novu infrastrukturu zaostaju. 'Vidjeli smo porast od deset posto u ulaganjima u distribucijske mreže između 2020. i 2021.', rekao je Ruby za EURACTIV. 'Ono što smo trebali vidjeti bilo bi povećanje od 40 posto', naglasio je.

Početkom 2021. Eurelectric je procijenio da će osposobljavanje mreže za novo doba elektrifikacije zahtijevati 375-425 milijardi eura ulaganja. No tu procjenu vjerojatno treba revidirati. Električna oprema 'postala je skuplja' dok se 'klimatski izazov pokazao neposrednijim i izaziva veću potrebu za ulaganjima u otpornost', primijetio je Ruby. Osim toga, ruski rat u Ukrajini 'zahtijevao je značajan porast ambicija' u razvoju obnovljivih izvora energije i elektrifikaciji te je povećanje ulaganja u mrežu zapravo dio koji ovdje nedostaje, nastavio je.

Kako se europski ciljevi za uvođenje obnovljive energije stalno povećavaju, povezana ulaganja u elektroenergetske mreže 'često se zanemaruju' unatoč činjenici da bi za svaki euro uložen u obnovljive izvore energije 50 centi trebalo ići za jačanje mreže, upozorio je Ruby.

Je li kolaps neizbježan? 'Ne, nema takvog rizika', tvrdi Andreas Jahn, viši suradnik u RAP-u. Međutim 'određene regije opterećenije su od drugih', priznao je, rekavši da bi to moglo dovesti do regionalnih uskih grla i zagušenja mreže ako investicije u nju nastave zaostajati.

Ipak, nije sve tako loše za europsku električnu mrežu. U Nizozemskoj je napetost mreže 2022. potaknula dionike da budu glasniji oko pozivanja države da se više uključi u njeno pojačanje. To je rezultiralo akcijskim planom vlade u prosincu, a on je uključivao 'bržu nadogradnju mreže, pametnije korištenje postojećih kapaciteta i više poticaja za fleksibilnu potrošnju', objašnjava. Hibridne dizalice topline za individualno grijanje, koje mogu raditi na plin kada je električne energije malo, također mogu pomoći u uravnoteženju sezonskih vršnih potreba.

Fleksibilne tarife za električnu energiju temeljene na 'pristupu opsluživanja mreže' također se mogu koristiti kako bi se izbjeglo 'da svi odjednom pune svoja električna vozila i uključuju dizalice topline', napominje Jahn. Radovi na tom planu već su započeli. Njemačka je nedavno usvojila novi zakon za poticanje ugradnje pametnih brojila i uvođenje fleksibilnih tarifa električne energije za potrošače.

Godine 2021. komunalna poduzeća EU-a supotpisala su pismo u kojem se obećava da europska mreža može podnijeti 50 milijuna dizalica topline. Pismo je 'još uvijek apsolutno istinito i aktualno, čak i u sadašnjem kontekstu', naglasio je glasnogovornik francuskog energetskog diva EDF-a, jednog od potpisnika.